InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Het huwelijk; wat is trouwen en voor wie is het mogelijk?

Het huwelijk; wat is trouwen en voor wie is het mogelijk?

Het huwelijk; wat is trouwen en voor wie is het mogelijk? Veel stellen kiezen ervoor om te gaan trouwen, anderen vinden het achterhaald, ouderwets en een hoop gedoe voor het ''boterbriefje''. Het huwelijk is iets dat al vele jaren wordt afgesloten tussen twee mensen. Is het nu nog net zo populair als vroeger of juist niet meer hip? Wat komt er eigenlijk allemaal kijken bij een huwelijk en waarom kiezen mensen hiervoor of juist niet?

Het huwelijk vroeger en nu

Het verschil tussen het huwelijk van vroeger en nu heeft eigenlijk alles met het geloof te maken. Het geloof had vroeger een nog grotere invloed op het dan wel of niet afsluiten van een huwelijk. Voordat er samengewoond werd, seksueel contact plaats vond of kinderen werden gekregen, moest je eerst gehuwd zijn. Het was een schande als niet aan deze volgorde werd voldaan. In sommige culturen had en heeft dit nog tot gevolg dat je verstoten werd uit de familie.
In sommige culturen is het nog steeds verplicht om te trouwen. Lang niet altijd is het huwelijk nog een moeten en vaak zijn mensen nu vrij om te kiezen of ze wel of niet willen trouwen. Er zijn zat mensen die hier geen extra waarde aan hechten en zeggen ''het boterbriefje'' niet nodig hebben om hun liefde voor elkaar meer kracht bij te zetten.

Trouwen lijkt hip

Ondanks de vele echtscheidingen, lijkt het huwelijk toch weer een flinke nieuwe boost te ondervinden. Het is weer hip te trouwen. Stellen bedenken de leukste ideeën om hun dag de mooiste dag van hun leven te laten zijn en vooral: een persoonlijke teint eraan te geven. Niet alleen de dag, maar ook het huwelijksaanzoek vooraf kent vaak originele vormen. Zie alleen al de YouTube filmpjes met de flashmob aanzoeken.

Wat houdt het huwelijk in?

Het huwelijk is een samenlevingsvorm die twee mensen aan gaan voor het leven. Er bestaat het kerkelijk huwelijk, ook wel religieus huwelijk genoemd en het burgerlijk huwelijk. Het is mogelijk voor zowel de burgerlijke stand als voor de kerk te trouwen. Hoe een huwelijk wordt gesloten en gevierd verschilt per cultuur. Sommige huwelijken moeten voldoen aan vaste gebruiken die voor die cultuur gelden. Andere huwelijken kunnen grotendeels zelf ingevuld worden door het stel dat trouwt.

Waarom trouwen?

Voor een huwelijk kunnen diverse redenen te noemen zijn.
  • Men trouwt omdat het door het geloof wordt voorgeschreven. Men gelooft: God geeft zijn zegen en de relatie zal slagen.
  • Men wil hun liefde vastleggen, trouwen voor het symbool van verbintenis; vaak ten overstaande van belangrijke familie en vrienden
  • Men wil als gezin een éénheid vormen; beide ouders hebben dezelfde naam als de kinderen; ook is het voor kinderen goed geregeld onder deze omstandigheden
  • Trouwen kan iemand aan een visum voor dat land helpen
  • Het huwelijk kan ervoor zorgen dat het belastingtechnisch voordeliger is voor de mensen die trouwen

Huwelijk voor de burgerlijke stand (Nederland)

Om te kunnen trouwen voor de burgerlijke stand gelden er een paar regels:
  • Je moet in het bezit zijn van een geboortebewijs
  • Je moet in leven zijn en dit aan kunnen tonen
  • Je moet een bewijs van inschrijving in je gemeente hebben
  • Je moet je kunnen identificeren
  • Je mag in de rechte lijn geen bloedverwant zijn

Huwelijk voor de kerk

Het huwelijk voor de kerk kent verschillende varianten. Voor protestanten en rooms katholieken gelden andere regels en gebruiken.
Goed om te weten is dat het huwelijk voor de rooms katholieke kerk alleen door de dood ontbonden kan worden. De aanstaande echtgenoten dienen elkaar in het bijzijn van een priester het sacrament toe door hun vrije wilsinstemming. Voor een huwelijk moet de man 16 jaar oud zijn en de vrouw 14 jaar op de dag van het huwelijk.

Huwelijk ontbinden

Zoals eerder vermeld kan het katholieke huwelijk alleen worden ontbonden door de dood. Levenslang sta je in het Vaticaan geregistreerd samen met je echtgeno(o)t(e). Het burgerlijk huwelijk kan met toestemming van de twee gehuwden worden ontbonden. Een echtscheiding kan dan worden aangevraagd, waar beiden hun handtekening onder moeten zetten.

Wie kunnen er trouwen?

In steeds meer landen is ook het homohuwelijk (huwelijk tussen twee mensen met hetzelfde geslacht) toegestaan. Echter nog niet overal. In de grondwet is opgenomen of het al niet is toegestaan. In Nederland is dit het geval, net als in België. Alleen twee mensen kunnen in het huwelijk treden. Een huwelijk met een dier is niet geldig en wordt nergens erkend in de Westerse wereld.

Hoe ziet een trouwdag eruit?

Een huwelijk bestaat er in vele soorten en grootten. Je kunt trouwen ten overstaande van je familie en vrienden en een groot feest geven, maar je kunt het ook klein houden. Je kunt zelfs in het geheim trouwen. Op internet zijn er veel voorbeelden te vinden over hoe je die mooie dag in je leven in kunt delen. Er zijn trouwlocaties te vinden, adressen waar je voor andere dingen zoals de ringen naartoe kunt gaan en verhalen van mensen die hun eigen ervaringen en ideeën delen.

Gemiddelde kosten huwelijk

Het ligt eraan hoe groot je samen uit wilt pakken, maar het gemiddelde huwelijk in Nederland kost zo'n 12.000,- Er moet veel geregeld worden: de ringen, de jurk, het pak van de bruidegom, trouwlocatie, feestlocatie, vervoermiddel, fotograaf, visagiste en ga zo maar door. Je kunt deze kosten inperken door mensen uit je omgeving te vragen je te helpen, bijvoorbeeld bij het maken van de foto's op de dag.
© 2014 - 2018 Wuppie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Trouwen en wat eraan vooraf gaatTrouwen en wat eraan vooraf gaatTrouwen is een belangrijke gebeurtenis in het leven en gaat niet zomaar. Er gaan voor de huwelijksvoltrekking nog de nod…
Het huwelijk en ons rechtHet huwelijk en ons rechtIn Nederland kennen wij op dit moment twee vormen van het huwelijk: het huwelijk van mensen van verschillend geslacht en…
De functies bij een bruiloftDe functies bij een bruiloftEen trouwdag is een dag die u in principe maar een keer zal meemaken in uw leven. U wilt dan ook dat alles goed geregeld…
Goedkope scheiding: Scheiden bij de burgerlijke standGoedkope scheiding: Scheiden bij de burgerlijke standBinnenkort kun je je huwelijk eindigen waar je hem begonnen bent, namelijk bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Al…
Trouwen in de kerkTrouwen in de kerkNaast het burgerlijk huwelijk, waarna je officieel man en vrouw van elkaar bent, kun je er voor kiezen om in de kerk te…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Huwelijk

Reageer op het artikel "Het huwelijk; wat is trouwen en voor wie is het mogelijk?"

Infoteur: Wuppie
Gepubliceerd: 15-10-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!