InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Online dating: waarom gaat internetdaten vaak mis?

Online dating: waarom gaat internetdaten vaak mis?

Online dating: waarom gaat internetdaten vaak mis? Online dating gaat helaas heel vaak mis, ondanks toch ook de vele succesverhalen. Heel vaak valt een date toch tegen. Sommige mensen geven aan liever niet meer te daten via het internet. Waarom gaat het online dating zo vaak mis? Welke fouten maken mensen wanneer ze contact opnemen met een ander via een datingsite?

Online dating

Online dating is ook wel het daten via het internet. Er zijn datingsites waar je je kunt aanmelden. Je kunt dan de profielen van andere mensen bekijken en wie weet is er wel een klik! Toch gaat het helaas erg vaak mis en blijkt men toch minder in elkaar geïnteresseerd te zijn. Waar gaat het nou eigenlijk mis en hoe kun je ervoor zorgen dat je toch een succesvolle date hebt?

Weet wat je zoekt!

Waar val je eigenlijk op en wat vind jij belangrijk in een relatie? Zorg dat je dit weet. Ga op zoek naar dingen die voor jou belangrijk zijn. Dit maakt het al veel makkelijker om profielen te vinden van mensen die aan jouw verwachtingen voldoen. Ben je zelf iemand die het bijvoorbeeld prettig vindt in het weekend lekker samen op de bank te hangen? Vraag je dan af of iemand die elk weekend gaat sporten wel bij jouw verwachtingen past. Bedenk ook wat jij belangrijk vindt in het leven en wat je hobby’s zijn. Kijk of er mensen zijn die overeenkomsten vertonen. Let wel op: iemand kan nooit voor de volle honderd procent dezelfde interesses hebben als jij. Dit hoeft ook niet, maar belangrijk is wel om dus een goed beeld te krijgen van je wensen.

Stel niet te hoge eisen

Zoals al gezegd is het belangrijk dat je weet wat je zoekt. Een fout die echter ook veel mensen maken, is dat ze veel te hogen eisen hebben aan een potentiële partner. Als er ook maar iets is dat ze niet aanstaat aan de ander, dan verliezen ze al snel de interesse. Probeer minder naïef te zijn en kijk verder. Zijn er veel dingen die je wel belangrijk vindt? Probeer de dingen die je niet leuk vindt dan los te laten. Let ook niet alleen op het uiterlijk. Veel mensen zien een foto en gaan meteen naar de volgende, omdat het geen droomman of –vrouw is. Het is echter wel belangrijk om te weten dat niemand perfect is. En is het uiterlijk werkelijk zo belangrijk?

Algemene fouten die worden gemaakt

Er zijn veel algemene fouten die worden gemaakt bij het internet daten. Het beste is om dit soort fouten te voorkomen.

  • Let op je spelling! Spelfouten en het ontbreken van interpunctie kan worden gezien als een echte ‘online afknapper’.
  • Praat niet over eerdere relaties. Hierdoor geef je het gevoel alsof je nog niet over je ex heen bent.
  • Praat niet over seks. Dit komt op een later moment wel.
  • Voorkom contacten met meerdere mensen op hetzelfde moment. Dit kan verwarrend werken en voor je het weet ben je vergeten wat iemand heeft verteld of haal je dingen door elkaar.

Fouten die mannen maken

Mannen maken vaak de fout door berichten naar veel verschillende vrouwen te sturen, in de hoop dat er een leuke reactie uitkomt. Vaak zijn al die berichten hetzelfde en vrouwen hebben dit door. Probeer er juist uit te springen wanneer je op iemand reageert. Waarom spreekt ze zo aan? Wees persoonlijk! Steek er tijd in. Ook wanneer je een paar keer bent afgewezen nadat je er tijd in stak. Ze zal het absoluut niet waarderen als je niet de moeite neemt voor haar.

Fouten die vrouwen maken

Misschien wil je dolgraag trouwen of kinderen krijgen. Het is echter niet aan te raden om dit meteen kenbaar te maken. Het kan een man afschrikken, omdat hij vaak nog helemaal niet bezig is met dit soort dingen. Een andere fout is dat vrouwen vaak te kritisch zijn. Ze beoordelen een man vaak op kleine punten en haken dan af. Probeer dit los te laten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Online dating: waarom gaat het vaak mis met internet daten?Online dating: waarom gaat het vaak mis met internet daten?Online dating kan erg succesvol zijn, maar tegelijkertijd ook heel erg frustrerend. Het is natuurlijk nooit leuk als je…
Online dating: waar praat je over tijdens een eerste date?Online dating: waar praat je over tijdens een eerste date?Heb je iemand via een datingsite leren kennen waar je wel een klik mee hebt? Dan komt er een eerste date. Waar gaan jull…
Online dating: wanneer ga je elkaar ontmoeten?Online dating: wanneer ga je elkaar ontmoeten?Heb je iemand gevonden via een datingsite waar je wel een klik mee hebt, dan zal er wellicht een eerste date komen. Wann…
Online Dating: Tips voor een Veilige en Succesvolle ErvaringOnline Dating: Tips voor een Veilige en Succesvolle ErvaringInternet dating is erg populair. Er zijn tegenwoordig veel mensen die een partner zoeken via online dating. De perfecte…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Online dating: waarom gaat internetdaten vaak mis?"

Reactie

Lisa, 17-05-2013 14:11 #1
Hoi,
Ik ben Lisa en ik heb een vraag. Ik heb via een datingsite een heeeele leuke jongen gevonden. Ik had hem een berichtje gestuurd en de volgende dag stuurde hij een leuk bericht terug. De dag erna stuurde ik hem weer een berichtje maar antwoorde hij niet meer. Dit is nu al een paar dagen geleden en ik zou het echt verschrikkelijk vinden als ik nooit meer contact met hem zou hebben want ik vind hem echt het einde! Wat moet ik nu doen? Ik ben bang dat ik te opdringerig over kom als ik hem blijf berichten sturen. Enig advies?
Groetjes, Lisa

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 08-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Special: Online dating
Reacties: 1
Schrijf mee!