InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Als je niet weet wat te zeggen bij kapper, feestje of date

Als je niet weet wat te zeggen bij kapper, feestje of date

Als je niet weet wat te zeggen bij kapper, feestje of date Als men verwacht dat je praat, maar je niets weet te vertellen voelt dat onprettig. Zwijgen in een kleine ruimte (lift) is ook ongemakkelijk. Praten bij de kapper is soms een ramp, want waarover moet je kletsen tegen die vreemde die zo intiem aan je hoofd zit. "Bent u nog met vakantie geweest?" Brrr wat een gruwel zo'n geforceerd gesprek. Verplichte conversatie met iemand die je niet of oppervlakkig kent, terwijl je ondertussen koortsachtig naar woorden zoekt, is altijd onaangenaam.

Geen gespreksstof voor praatje

Als twee personen, die enige tijd in elkaars gezelschap zijn, geen enkel woord wisselen ervaren we dit als ongemakkelijk. Het wordt als onvriendelijk en onbeleefd aangevoeld als we niets zeggen. Maar niemand wil graag beticht worden van onverschilligheid jegens een ander, met als gevolg dat er wat oppervlakkig gebabbel plaatsvindt. Een logische menselijke reactie waarmee we het signaal afgeven, dat we de ander respecteren en dulden in onze nabijheid.

Maar blijft toch het probleem dat je in menige situatie niet zo snel weet wat je moet zeggen en vaak koortsachtig naar woorden zoekt voor wat prietpraat ("small talk"). Vandaar enkele tips voor moeilijke situaties als je geen woorden kunt vinden:

Verplichte conversatie in openbaar vervoer

Je komt op het station een wat vage kennis/collega van de sportclub, je bedrijf of vereniging tegen, die toevallig ook van Amsterdam naar Alkmaar moet. Het is onbeleefd en niet sympathiek om dan separaat te reizen, dus ga je minstens een half uur naast elkaar zitten en ondertussen naar gespreksstof zoeken. Soms lukt dat, maar vaak is het een gruwel. Als je samen van Den Helder naar Maastricht reist, en je hebt je bestemming nog niet verklapt, kun je in Alkmaar uitstappen en de volgende trein nemen.

Wat kun je vertellen aan de kapper

Er zijn heel wat mensen die het bezoek aan de kapper uitstellen omdat zij opzien tegen het half uurtje verplichte conversatie. Voor de kapster zelf vormen de voortdurende geforceerde gesprekjes met de klanten wel ongeveer het zwaarste aspect van haar beroep. Om haar te helpen kun je bijv. vragen of ze niet moe wordt van zo’n hele dag met een kromme rug staan. Maar doe dat niet gelijk, want je moet wel een half uur zien te vullen. Dus af en toe een paar minuutjes stilte laten vallen mag. Als je een vaste kapster hebt, kun je niet iedere keer vragen of ze rugpijn of schouderpijn heeft, dus het beste kun je steeds naar een andere kapper gaan.

Buitenlandse kapper

Goedkope kappers van o.a. Turkse afkomst hebben als voordeel dat ze snel werken, waardoor je minder lang hoeft te praten. Als je naar de Chinese kapper op de Zeedijk in Amsterdam gaat, zit je drie keer goed: hij is snel, goedkoop en kent geen woord Nederlands. Onderwerp voor gesprek gelukkig niet nodig. Geef hem als dank een euro in de hand voordat je met de baas afrekent.

Met z'n tweeën in de lift

Het meest stereotiepe geval van niet weten wat je moet zeggen. Het beste kun je dat ook maar niet doen: Om de spanning af te leiden, kun je wel even je zakdoek pakken, op je horloge kijken, iets op je mobiel doen, of gewoon naar het plafond staren. Om je asociale gedrag goed te maken kun je nog wel even groeten bij het verlaten, van het ding. De trap nemen voorkomt dat ongemakkelijke gedoe en is gezonder voor hart en bloedvaten.

Wachtkamer dokter

Ligt gelukkig vol met oude tijdschriften en foldertjes die de aandacht afleiden, en er is altijd wel iemand anders die iets te binnen schiet en “spontaan” een praatje "small talk" start.

Wachtkamer dierenarts

Echt een eitje voor de moeilijke prater, omdat je gelijk en makkelijk kunt vragen wat er mankeert aan hem, haar of het.

Wachtkamer seksuoloog

Een stuk lastiger om spontaan te vragen wat hem of haar mankeert. In dit geval is luisteren naar een MP3 speler of spelen met je mobiel het allerbeste dat je kunt doen.

Recepties

Praatjes maken tijdens een receptie is niet echt moeilijk, want als je weinig mensen kent, ga je gewoon bij twee andere converserende personen staan. Maar dit is wel gevaarlijk, omdat je voor dat je het weet ineens in je eentje met die ander staat. Je kunt echter altijd weg komen, door te zeggen dat je even nodig iemand anders moet spreken. Dat kun je weer niet maken als je echt met een goede bekende staat te praten, inmiddels bent uitgepraat en je niet het geluk hebt dat zich een derde persoon bij jullie voegt die jou de kans geeft om er tussen uit te knijpen. Maar dan moet je gelukkig wel even nodig naar het toilet om te plassen.

Verjaardagen en andere visite

Kijk uit naast wie je gaat zitten, liefst naast een persoon die altijd zelf graag aan het woord is. Zorg dat je niet met de auto komt dan kun je veel alcohol drinken, wat een aanzienlijke verlichting kan betekenen. Misschien word je zelfs wel gezellig en spraakzaam vanwege het alcoholpromillage.

Saai diner

Het ergste dat je kunt overkomen is de hele avond aan dezelfde tafel met de zelfde personen te moeten zitten. Laat daarom weten dat je alleen komt indien er een lopend buffet is en er sta-tafels aanwezig zijn. Een Barbecue in het park is ook ideaal voor de moeilijke prater.

Blijf in gesprek met partner, vriendin, vriend

Het komt de relatie met je vriendin, echtgenote of partner niet ten goede als je weinig tegen elkaar te zeggen hebt en je vrouw elk woord uit je moet trekken, over wat je dag hebt beleefd. Ga dus gezamenlijk op een cursus of sport etc. Als je samen dingen doet nemen de onderwerpen die je met elkaar kunt aansnijden vanzelf toe. Ga dus samen op een zangkoor, toneelvereniging, badmintonclub, schilderscursus, vrijwilligerswerk of zo iets.

Een date

Je hebt je eerste afspraakje met een leuk aantrekkelijk type. Als je dan tot het einde aan toe naar woorden moet zoeken, is dat geen goed teken. Maar als het gesprek na wat verkennende woorden langzaam op gang komt, en er ook nog af en toe gelachen wordt, is er wel kans dat dit het begin is van een 50-jaar durende relatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse wijsheden 19: de kunst van effectief converserenMensen zijn tegenwoordig drukker dan ooit. Er is nauwelijks tijd om te converseren. Heeft niemand meer tijd om te luiste…
Gouden tips voor communicerenGouden tips voor communicerenDe nieuwe jeugd van tegenwoordig heeft erg vaak een scherm voor hun neus. Sommige mensen zeggen “ze hebben een bord voor…
Goede manieren - voorstellen en conversatieHet is de taak van een gastvrouw of gastheer de gasten aan elkaar voor te stellen. Wat de goede gebruiken zijn bij het k…
Afleren om onbeholpen te communicerenAfleren om onbeholpen te communicerenWe voeren allemaal dagelijks belangrijke en minder belangrijke conversaties. Of het nu privé is of op je werk, in de rel…
Alcohol; uitleg over percentage en promillageAlcohol; uitleg over percentage en promillageIn de media is veel aandacht voor alcohol, met name alcoholgebruik onder jongeren. Hierbij worden de termen alcoholperce…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Als je niet weet wat te zeggen bij kapper, feestje of date"

Reactie

Piet, 19-04-2014 22:33 #1
Dit is echt een raar artikel, je bent echt niet verplicht iets te zeggen tegen een ander hoor…
Als je angstig word van stiltes in het bijzijn van anderen, dan zou ik eens een bezoekje brengen bij een psycholoog.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 17-01-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Gesprekstechniek
Reacties: 1
Schrijf mee!