Goede manieren - voorstellen en conversatie

Het is de taak van een gastvrouw of gastheer de gasten aan elkaar voor te stellen. Wat de goede gebruiken zijn bij het kennismaken met en voorstellen van mensen elkaar wordt hier uiteengezet.

Het voorstellen

Het is gebruikelijk een heer voor te stellen aan een dame en een jongere aan een oudere. Degene, die wordt voorgesteld, wacht tot de ander de hand uitsteekt. Er zijn mensen, die menen, dat zij met hun handdruk een bewijs van hun geweldige energie of grote lichaamskracht moeten geven. Het slachtoffer kan zijn botten horen kraken en moet zich op de lippen bijten van pijn. Anderen geven een naar, slap handje. Beter is het als u de hand heft met een enigszins gebogen arm, terwijl u recht tegenover de ander staat. Houdt een ogenblik elkaars hand vast en laat dan los, daarbij kijkt u elkaar aan.

De meeste mensen vinden het onplezierig als ze naar hun naam gevraagd worden. Het is in zo'n geval wel beter het een ander te vragen of het alsnog te vragen aan de persoon in kwestie, dan het verkeerd uitspreken of maar iets te mompelen. Een veel voorkomende fout is het tweemaal noemen van de namen, uit een soort overdreven beleefdheid.

  • In een klein gezelschap is het niet vreemd om een persoon aan een groep voor te stellen.
  • Een levendig gesprek tussen twee mensen wordt niet verbroken om een derde voor te stellen.
  • Op een receptie is het geoorloofd zichzelf voor te stellen aan iemand waar u graag kennis mee wilt maken.

Conversatie

Een conversatie is een uitwisseling van luchtige gedachten tussen personen. Het gaat niet om een diep geestelijk contact zoals bij boezemvrienden of tussen partners. Het is zelfs niet gewenst om over zware onderwerpen te praten of gewetenskwesties. Iemand die u oppervlakkig kent, voelt zich waarschijnlijk niet op zijn gemak deze persoonlijke onderwerpen met u te bespreken. Het is daarom prima om het oppervlakkig te houden.

Tijdens een conversatie is het onbeleefd dat een iemand constant aan het woord is. Als iemand al een tijdje niet deelneemt aan het gesprek is het goed om hem erbij te betrekken. U kunt iemand in het gesprek betrekken door diegene aan te kijken terwijl u spreekt. Hoewel het eerlijk is om afwisselend een gesprekspartner aan het woord te laten, is het niet de bedoeling om daar constant in te bemiddelen.

Om een gesprek interessant te houden, is het in ieder geval gewenst om van onderwerp te veranderen. Hierbij geldt wederom, als het onderwerp voer is voor een levendig gesprek, het niet de bedoeling is te veranderen van onderwerp om u denkt dat aan ieder onderwerp evenveel tijd besteed dient te worden. Op het moment dat het onderwerp door het gezelschap lijkt te zijn besproken, is het van belang er een vaart in te houden door een nieuw onderwerp aan te snijden.

Wie gebrek aan zelfvertrouwen heeft in een conversatie, luistert dikwijls heel slecht, uit angst of gejaagdheid. Hij luistert met een half oor, omdat hij ondertussen in gedachte aan het zoeken is naar onderwerpen die hij zou kunnen aansnijden en de manier waarop hij dit zou kunnen doen. Het gevolg is dat hij straks geheel buiten het gesprek zal staan. Luister daarom altijd kalm en met oprechte belangstelling. Wie goed luistert geeft blijk van respect en kan door het gevolgen van het gesprek makkelijker een onderwerp aansnijden dat de groep goed zal bevallen. Daarmee geeft u de ander ook de gelegenheid een onderwerp aan te snijden.

Het is niet nodig om angstvallig naar onderwerpen te zoeken, u hoeft niet al uw kennis te delen tijdens een conversatie. Wel is het goed zich te ontwikkelen door regelmatig het nieuws te volgen, een boek te lezen en goed te luisteren naar uw gesprekspartners.

Wie gebrek aan zelfvertrouwen heeft, is misschien bang dat er minder belangstelling is voor zijn persoon of zijn meningen of ideeën. Hij is geneigd het constant en uitvoerig over zichzelf te hebben gevraagd of ongevraagd. Heeft u hier last van, dan doet u er goed aan te bedenken dat u een betere indruk maakt als u ook interesse kunt tonen voor hetgeen de ander te vertellen heeft.
© 2010 - 2021 Ck10, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Effectief converseren volgens Joodse wijshedenEffectief converseren volgens Joodse wijshedenMensen zijn tegenwoordig drukker dan ooit. Er is nauwelijks tijd om te converseren. Heeft niemand meer tijd om te luiste…
Verbale assertiviteitstechniekenAls ik nee zeg voel ik me schuldig, is de titel van het in de jaren '70 door Manuel J. Smith geschreven werk over het ge…
Strategische beslissingen in het bedrijf: samenwerken helptStrategische beslissingen in het bedrijf: samenwerken helptAls organisatie samenwerken met anderen bij het uitstippelen van je strategie? Je denkt er niet snel aan om anderen een…

CommunicatievaardighedenCommunicatievaardighedenTegenwoordig is de manier van communiceren erg belangrijk. Onze netwerken worden namelijk steeds groter, waardoor je met…
PropagandatechniekenIn dit artikel wordt ingegaan op enkele propagandatechnieken ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. In dit artikel wordt…
Ck10 (21 artikelen)
Gepubliceerd: 15-09-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.