InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > De Correspondent - digitaal nieuws en website met betaalmuur

De Correspondent - digitaal nieuws en website met betaalmuur

De Correspondent - digitaal nieuws en website met betaalmuur De Correspondent is een digitaal medium dat het nieuws in een breder perspectief wil plaatsen. De Correspondent begon in maart 2013 met een crowdfunding campagne, waarbij geïnteresseerden voor 60 euro abonnee op de digitale krant werden. Op 30 september 2013 ging de website live en was hij te raadplegen op Internet. De Correspondent wil de journalistiek vernieuwen. Voor de inkomsten is er een betaalmuur opgetrokken: de lezers betalen een klein bedrag voor het artikel dat ze willen lezen.

Rob Wijnberg en het nieuws

De Correspondent is een alternatief digitaal medium zonder advertenties. Het publiceert dagelijks nieuwe artikelen met achtergrondinformatie bij het dagelijkse nieuws. De Correspondent wil de wereld van meer context te voorzien en het nieuws in een ander licht en een breder perspectief plaatsen. Het nieuwe digitale medium wil inzicht bieden in hoe de wereld werkt. De Correspondent, een journalistiek project van schrijver en journalist Rob Wijnberg, is sinds 30 september 2013 te raadplegen op Internet. Op 18 maart 2013 lanceert Wijnberg het idee bij Matthijs van Nieuwkerk in De Wereld Draait Door. Het project had eerst de naam ‘de Vijfde Macht’ gekregen, maar vanwege het pompeuze karakter van die naam werd die terzijde geschoven.
De vaste medewerkers van het eerste uur zijn: Femke Halsema, Jelle Brandt Corstius, Henk Hofland, Arnon Grunberg, Alexander Klöpping, Ewald Engelen en Joris Luyendijk. Rob Wijnberg is de hoofdredacteur. De auteurs hebben allemaal hun eigen fascinatie, specialisme of expertise. Wat de correspondenten belangrijk vinden komt op de website.

Vernieuwende journalistiek en crowdfunding

Met De Correspondent wil Wijnberg de journalistiek vernieuwen. Hij wil voorbij de waan van de dag en dieper liggende structuren en ontwikkelingen achter het nieuws in beeld brengen. De ene dag verschijnen er meerdere nieuwe bijdrages en een andere dag zal er niet meer dan één stuk nieuw op de website staan. Nieuwe artikelen kunnen de hele dag door geplaatst worden.
Als start van het project startte Wijnberg in maart 2013 een crowdfunding campagne. Hij zocht vijftienduizend leden die ongezien zestig euro overmaakten om het project van de grond te helpen. De presentatie in DWDD hielp daar enorm bij, want de eerste 1500 hadden zich een half uur na de uitzending al gemeld. In het voorjaar en zomer van 2013 groeide dat aantal naar 18.333. Die hoopvolle start zette door en in de eerste maand na verschijnen, oktober 2013, staat het aantal leden op 23.000. Eind 2015 is het aantal gegroeid tot meer dan 40.000.

Website en digitaal medium

De Correspondent is in het najaar van 2013 gelanceerd voor de computer, de tablet en de smartphone. De Correspondent gaat nog apps ontwikkelen voor Android, iPhone en iPad. De website is met opzet zonder advertenties, zodat er meer aandacht voor de inhoud is. Bovendien hoeft de website niet de oren te laten hangen naar de doelgroepwensen van adverteerders. De Correspondent werkt wel samen met niet-belanghebbende partijen. Zo is er bijvoorbeeld een artikelenuitruil met de Groene Amsterdammer.

Lidmaatschap van De Correspondent

Wie lid wordt van De Correspondent krijgt onbeperkt toegang tot alle auteurs en al hun verhalen. Als lid kun je de artikelen delen met je vrienden en familie en je kunt er zelf aan bijdragen. Het lidmaatschap kost 60 euro per jaar. Leden krijgen een symbolisch aandeelhouderschap. Ze hebben medezeggenschap over een deel van het rendement maar niet over de inhoud van De Correspondent.

Nieuw

De Correspondent wil niet blijven hangen in stereotypes en clichés en moet niets hebben van de simplificatie van nieuwswaardige gebeurtenissen. Door niet achter het nieuws aan te jagen is er ruimte om :
  1. in te gaan op wat relevant is in plaats van de actualiteit;
  2. meer onderzoek te doen;
  3. de journalistieke keuzes en dilemma’s te verantwoorden;
  4. aan factchecking te besteden;
  5. de invloed van andere media op ons wereldbeeld te betrekken in de verslaggeving.

Vrije correspondenten

De Correspondent laat schrijven toe over alles wat er toe doet en deelt de onderwerpen niet op de klassieke manier in rubrieken in. De verdeling van de onderwerpen naar ‘binnenland’, ‘buitenland’ en ‘Den Haag’ vindt De Correspondent achterhaald.
Als iets relevant is dan kan er ook geschreven worden. De Correspondent laat daarbij haar correspondenten vrij.

Kritiek op betaalmuur

Na de lancering van De Correspondent volgen er vele lovende woorden maar ook kritiek. Het brengt oud nieuws, bevat foutjes, plaatst samenvattingen als belangwekkende berichten, heeft een betaalmuur, zet zich wel erg makkelijke af tegen 'het nieuws', terwijl er naast het nieuws en buiten De Correspondent ook documentaires worden gemaakt, boeken worden geschreven en achtergrondverhalen verschijnen. Het medium wordt ook ‘elitair’ genoemd en er is de vrees dat ambachtelijke journalistieke verhalen het af moeten leggen tegen beschouwelijke journalistiek. Het concept krijgt bovenal bijval en wordt ‘slim en gedurfd’ genoemd met een innovatieve website. De website bevat een aantal slimme toepassingen:
  1. Bonustekst die te lezen is na aanklikken van neerwaartse pijltje achter een begrip;
  2. Links in het artikel geven extra toelichting;
  3. Op de iPad is via het lees-voortgangsbalkje te volgen hoever je in het artikel bent.

Lancering in Paradiso

Aan de website werd vier maanden gewerkt. In die periode werden ook de eerste tien journalisten in dienst genomen. Op 8 september 2013 is de lancering van De Correspondent.
Het online journalistieke initiatief wil ‘een dagelijks medicijn tegen de waan van de dag’ zijn. In het voorjaar kregen ze met een crowdfundingactie steun van 18.333 toekomstige leden. Wie tijdens de crowdfunding actie meer dan 100 euro overmaakte kreeg op 8 september een preview in Paradiso. Daar vertelden ontwerpers, journalisten, beeldredacteuren en hoofdredacteur Rob Wijnberg vertellen over de spiksplinternieuwe decorrespondent.nl.

Lees verder

© 2013 - 2019 Piejet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nieuws: wat haalt wel of niet de krant?Nieuws: wat haalt wel of niet de krant?Wat is nieuws en wat niet? Wie beslist wat belangrijk genoeg is? In de journalistiek is niet één iemand die het bepaalt,…
De Telegraaf, ideale krant voor het gehele gezinDe Telegraaf, ideale krant voor het gehele gezinDe Telegraaf is de grootste krant van Nederland en wordt ook wel dé gezinskrant van Nederland genoemd vanwege de versche…
Journalistiek: Het nieuwsbericht in de krantJournalistiek: Het nieuwsbericht in de krantOok als het op nieuws aankomt, zijn er verschillende genres zoals het nieuwsbericht. Nieuwsberichten zijn vaak de kleine…
De digitale poliskluis 2019 (verzekeringen)De digitale poliskluis 2019 (verzekeringen)Veilig uw geld in de kluis, de digi-kluis? Wie legitimatiebewijzen en andere papieren verliest is blij als hij ook de be…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: de Correspondent
  • www.decorrespondent.nl
  • www.geenstijl.nl
  • www.hpdetijd.nl
  • www.storytellingmatters.nl
  • www.debezigebij.nl
  • www.paradiso.nl
  • https://www.villamedia.nl/artikel/40.000-abonnees-voor-de-correspondent geraadpleegd op 23 april 2016

Reageer op het artikel "De Correspondent - digitaal nieuws en website met betaalmuur"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Piejet
Laatste update: 01-10-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Media
Bronnen en referenties: 8
Schrijf mee!