InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > NRC Handelsblad: liberale kwaliteitskrant

NRC Handelsblad: liberale kwaliteitskrant

NRC Handelsblad: liberale kwaliteitskrant Het NRC Handelsblad is een kwaliteitskrant met voor elk wat wils. Online lezen van de krant, een iPad abonnement (of tablet krant) of gewoon de papieren versie: er is van alles mogelijk! Sinds 2006 kent het NRC Handelsblad een krant speciaal voor jonge, hoogopgeleiden die graag krant lezen: nrx.next.

NRC Handelsblad

Het NRC Handelsblad is ontstaan uit een fusie van de dagbladen 'de Nieuwe Amsterdamse Courant', het Algemeen Handelsblad en de Nieuwe Rotterdamsche Courant. Het eerste nummer van het nieuwe dagblad - sindsdien NRC Handelsblad genoemd - verscheen op 1 oktober 1970. Hoewel de Rotterdammers en Amsterdammers op het oog veel van elkaar verschilden, kon toch een geslaagde samenwerking ontstaan omdat beide kranten een gemeenschappelijk doel nastreefden: een zo objectief mogelijke berichtgeving. De doelgroep van het NRC Handelsblad was in de basis lezers met een middelbaar en hoger opleidingsniveau. De oplage van het NRC Handelsblad is sinds eind jaren negentig stabiel, de krant kent een oplage van circa 270.000. Tientallen jaren verscheen de krant in broadsheetformaat. Sinds maart 2011 verschijnt de krant echter op tabloidformaat.

nrc.next

In maart 2006 verscheen voor het eerst de nrc.next, een krant op tabloidformaat die zes dagen per week verschijnt. De doelgroep van nrc.next is in de basis jonge, hoogopgeleide krantenlezers tussen de 20 en 39 jaar oud. De krant wordt over het algemeen van maandag tot en met vrijdag voor 07:00 en op zaterdag voor 07:30 bezorgd. De krant kent ook een tabletversie.

Onderdelen van het NRC Handelsblad

De standaard onderdelen van het NRC Handelsblad zijn:
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Economie
  • Wetenschap
  • Sport
  • Cultuur

Daarnaast staan er diverse columns (onder andere van Youp van 't Hek, Simone van Saarloos en Bas Heijne) in de krant en verschijnen er regelmatig specials, waarin verdere verdieping wordt aangebracht.

Kosten en krant abonnementen NRC

Het NRC Handelsblad kent diverse kranten abonnementen. Populair zijn het NRC Handelsblad Compleet, het NRC Handelsblad Zaterdag (weekendabonnement) en nrx.next compleet. Andere mogelijkheden bestaan onder andere uit nrc.next maandag-vrijdag en het studentabonnement. Het studentabonnement van NRC Handelsblad kent een gereduceerd tarief voor studenten en is verkrijgbaar vanaf 16,95 per maand. Reguliere abonnementen zijn verkrijgbaar vanaf 35 (NRC Handelsblad Compleet) en 27 (nrc.next compleet). Nog niet zeker over je keuze voor het NRC? Je kunt een flexibel abonnement nemen, waarmee je per maand kunt bepalen of je wel of niet door wilt gaan met het lezen van het NRC. Een proefabonnement op het NRC Handelsblad in de klassieke zin van het woord is helaas niet mogelijk.

NRC op Internet

Voor degenen die van het online lezen van de krant houden zijn NRC Handelsblad Digitaal en nrx.next Digitaal in het leven geroepen. Met deze abonnementsvormen heb je altijd en overal toegang tot het laatste nieuws en achtergronden en kun je online krant lezen. De online krant is iedere dag vanaf 16:00 te downloaden en kost 24,50 (NRC Handelsblad) of 15 (nrx.next Digitaal).

NRC op iPad

Wie zijn krant het liefst via zijn tablet leest, zal in zijn nopjes zijn met de NRC Reader. De NRC Reader is speciaal ontworpen voor de iPad, iPhone en iPod Touch. Elke ochtend heb je toegang tot de nieuwste editie, waardoor je altijd up-to-date bent met deze tablet krant. NRC Reader biedt je elke ochtend ongeveer acht van de belangrijkste artikelen uit de krant. Een iPad abonnement kost 14,99 per maand.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://abonnementen.nrc.n/
  • http://www.nrc.nl/

Reageer op het artikel "NRC Handelsblad: liberale kwaliteitskrant"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 24-08-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!