InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Hollum Het westelijkste dorp op Ameland

Hollum Het westelijkste dorp op Ameland

Hollum  Het westelijkste dorp op Ameland Ameland heeft vier dorpen en een buurtschap. De dorpen zijn Hollum, Ballum, Nes en Buren en het buurtschap heet Kooiplaats. Van de dorpen is Hollum het grootste en meest westelijke dorp. Het is bekend van de grote kerk, de vuurtoren, De Zwaan, het boegbeeld, de Burenlaan en Oosterlaan, Muzikaal Bootwateren, Celtic Music Weekend, Sfeermarkt in het staartje van het jaar en van de paardenreddingboot die vrijwel maandelijks een keer wordt gelanceerd op oude wijze.

Hollum op Ameland

Het westelijkste dorp op Ameland

Het dorp Hollum

Van de ongeveer 3500 inwoners van het eiland wonen er 1300 in Hollum. Daarmee is dit dorp, dat onder de stralen van de vuurtoren ligt, het grootste dorp van het eiland. Het esdorp met buurten is uit twee delen ontstaan. De noa'dhoek (noordhoek) en de suihoek (zuidhoek) zijn nog altijd begrippen in Hollum. Het zuidelijke deel van het dorp is het jonge deel van het oude dorp. De huizen en boerderijen staan regelmatig langs twee parallel lopende lanen, de Ooster- en Burenlaan. De lanen lopen noord-zuid en komen samen bij de grote- of hervormde kerk.

Grote kerk
De toren met zadeldak is een baken voor de scheepvaart. De kerk heeft hoge spitsboogramen, die zich heel mooi laten bekijken vanaf de Oosterlaankant. Tussen de ramen staan de steunberen. De toren dateert uit de 15de eeuw. Rond de kerk ligt het kerkhof met eeuwenoude grafstenen van onder meer walvisvaarders en kapiteins op de Oost-Indië vaart. De gedenksteen van walvisvaarder Hidde Kat, een eenvoudige steen met HK erop, is er te vinden op de zuid-west hoek van het kerkhof. Olfert Pieter Lap ligt aan de noordkant van de grote kerk in Hollum.

Museum Sorgdrager

Herberg De Zwaan / Bron: PrentbriefkaartHerberg De Zwaan / Bron: Prentbriefkaart
Langs de lanen van het dorp zijn nog vele karakteristieke huizen, met 17de en 18de-eeuwse ankerdateringen te zien. Huizen van de commandeurs hebben kenmerkende friezen in de vorm van muizentandjes, siermetselwerk rond ramen en deuren en stenen vlechtwerk in de geveltoppen. Het huis van commandeur Cornelis Sorgdragerhuis en een oude boerderij aan de Herenweg zijn ingericht als museum.

Herenwegkerk en Westerlaankerk
De doopgezinde zaalkerk staat ook aan de Herenweg. De kerk werd na de federatie van de doopsgezinden en gereformeerden omgedoopt tot Herenwegkerk. De gereformeerde kerk met een dakruitertje aan de Westerlaan heet sinds de federatie Westerlaankerk.

Herberg De Zwaan
Het noordelijke deel van het oude dorp is onregelmatiger van bouw. Het centrum van het noordelijke deel van Hollum is het Zwaneplein, met als frontgebouw Herberg de Zwaan uit 1764. De Zwaan heeft onder meer een monumentale pronkkamer met rococoschouw en bedsteewand, de Heerskamer.

School

Hollum heeft twee basisscholen, De Schakel is een openbare school en de Koningin Wilhelminaschool geeft les op protestant-christelijke grondslag.

Vuurtoren

De bekende vuurtoren van Ameland met zijn rood-witte banen staat ten noordwesten van het dorp in het bos op een duin. De lichtbanen van de vuurtoren schijnen over de huizen, duinen en zee. Na de vuurtoren is de grootste attractie van het dorp de demonstratie van de paardenreddingboot. Honderden, zo niet duizenden mensen aanschouwen elke keer weer de paarden die de reddingboot naar het strand en in zee trekken.

Oud en nieuw op Ameland

Er heeft eind 20ste en begin 21ste eeuw nogal wat dorpsuitbreiding plaatsgevonden ten noorden en oosten van het dorp. De mengeling van oud en nieuw laat er veel moois zien en beleven:

Hollum en de rest

  • Hollum ligt op een afstand van ongeveer 4 kilometer van Ballum.
  • Hollum ligt ongeveer tien kilometer westelijk van Nes.
  • Tussen Hollum en Buren liggen ongeveer 12 kilometer.
  • Van Hollum naar de Kooiplaats is ongeveer 14 kilometer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Midzomerfeest in BurenMidzomerfeest in BurenIn het midden van de zomer vindt in Buren op Ameland het Midzomerfeest plaats. Dorpsbelang Buren is de organisator van d…
Buren  Oostelijkste dorp op AmelandBuren Oostelijkste dorp op AmelandAmeland heeft vier dorpen en een buurtschap. De dorpen zijn Hollum, Ballum, Nes en Buren en het buurtschap heet Kooiplaa…
Commandeurshuizen met muizentandjes en tegels op AmelandCommandeurshuizen met muizentandjes en tegels op AmelandDe zeventiende en achttiende eeuw was voor de Waddeneilanden een welvarende tijd. Ook voor Ameland. De walvisvaart speel…
NL Street Awards en Leukste winkelstraat van AmelandNL Street Awards en Leukste winkelstraat van AmelandLandelijk is een verkiezing uitgeroepen voor de Leukste Winkelstraat van het land. NLStreets Awards organiseert de verki…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Friesland Wonderland
  • Gemeente Ameland
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Prentbriefkaart
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Hollum Het westelijkste dorp op Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 01-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Hollum
Schrijf mee!