Tehilliem: Psalm 51 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 51 - een Joodse uitleg Psalm 51 is geschreven door Koning David. De profeet Nathan ging naar het paleis van David en berispte hem voor zijn zonde met Bathseba. David zonderde zichzelf af en vroeg God vervolgens om vergiffenis. Psalm 51 moet door iedereen gereciteerd worden die zonden heeft begaan. Het is goed de woorden van deze Psalm goed tot u door te laten dringen en zodoende echt berouw te tonen.

Tekst Psalm 51

Een psalm van David, toen de profeet Nathan hem had bezocht, nadat hij met Bathsheba had geslapen. Wees mij genadig God, in uw trouw, U bent vol erbarmen, doe mijn daden teniet, was mij schoon van alle schuld, reinig mij van mijn zonden. Ik ken mijn wandaden, ik ben steeds van mijn zonden bewust, tegen U, tegen U alleen heb ik gezondigd, ik heb gedaan wat slecht is in Uw ogen.
…..
…..
Wees Tsion welgezind en schenk het voorspoed, bouw de muren van Jeruzalem weer op. Dan zult u de juiste offers aanvaarden, offers in hun geheel verbrand, dan legt men stieren op Uw altaar.

Psalm 51 in het Hebreeuws

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד. ב בְּבוֹא-אֵלָיו נָתָן הַנָּבִיא כַּאֲשֶׁר-בָּא אֶל-בַּת-שָׁבַע. ג חָנֵּנִי אֱלֹהִים כְּחַסְדֶּךָ כְּרֹב רַחֲמֶיךָ מְחֵה פְשָׁעָי. ד הרבה (הֶרֶב) כַּבְּסֵנִי מֵעֲו‍ֹנִי וּמֵחַטָּאתִי טַהֲרֵנִי. ה כִּי-פְשָׁעַי אֲנִי אֵדָע וְחַטָּאתִי נֶגְדִּי תָמִיד. ו לְךָ לְבַדְּךָ חָטָאתִי וְהָרַע בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִילְמַעַן תִּצְדַּק בְּדָבְרֶךָ תִּזְכֶּה בְשָׁפְטֶךָ. ז הֵן-בְּעָווֹן חוֹלָלְתִּי וּבְחֵטְא יֶחֱמַתְנִי אִמִּי. ח הֵן-אֱמֶת חָפַצְתָּ בַטֻּחוֹת וּבְסָתֻם חָכְמָה תוֹדִיעֵנִי. ט תְּחַטְּאֵנִי בְאֵזוֹב וְאֶטְהָר תְּכַבְּסֵנִי וּמִשֶּׁלֶג אַלְבִּין. י תַּשְׁמִיעֵנִי שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה תָּגֵלְנָה עֲצָמוֹת דִּכִּיתָ. יא הַסְתֵּר פָּנֶיךָ מֵחֲטָאָי וְכָל-עֲו‍ֹנֹתַי מְחֵה. יב לֵב טָהוֹר בְּרָא-לִי אֱלֹהִים וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי. יג אַל-תַּשְׁלִיכֵנִי מִלְּפָנֶיךָ וְרוּחַ קָדְשְׁךָ אַל-תִּקַּח מִמֶּנִּי. יד הָשִׁיבָה לִּי שְׂשׂוֹן יִשְׁעֶךָ וְרוּחַ נְדִיבָה תִסְמְכֵנִי. טו אֲלַמְּדָה פֹשְׁעִים דְּרָכֶיךָ וְחַטָּאִים אֵלֶיךָ יָשׁוּבוּ. טז הַצִּילֵנִי מִדָּמִים אֱלֹהִים אֱלֹהֵי תְּשׁוּעָתִיתְּרַנֵּן לְשׁוֹנִי צִדְקָתֶךָ. יז אֲדֹנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ. יח כִּי לֹא-תַחְפֹּץ זֶבַח וְאֶתֵּנָה עוֹלָה לֹא תִרְצֶה. יט זִבְחֵי אֱלֹהִים רוּחַ נִשְׁבָּרָהלֵב-נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה אֱלֹהִים לֹא תִבְזֶה. כ הֵיטִיבָה בִרְצוֹנְךָ אֶת-צִיּוֹן תִּבְנֶה חוֹמוֹת יְרוּשָׁלִָם. כא אָז תַּחְפֹּץ זִבְחֵי-צֶדֶק עוֹלָה וְכָלִילאָז יַעֲלוּ עַל-מִזְבַּחֲךָ פָרִים.

Toelichting op Psalm 51

In deze Psalm begint David te zeggen dat God trouw is. Dankzij deze trouw is vergeving van zonden mogelijk. Ondanks dat we tegen Gods wil ingaan, zoekt God onze terugkeer met liefde en geeft hij ons het vermogen berouw te tonen. Vervolgens vraagt David aan God hem schoon te wassen van alle schuld om vervolgens nog dieper te gaan door hem te reinigen van zijn zonden.

De moeilijkste stap in het tonen van berouw is te erkennen dat men gezondigd heeft. Iedereen probeert excuses te vinden om de zonden goed te praten. Echter alleen door niet te liegen kan berouw worden getoond. Niet alleen moet men erkennen dat men gezondigd heeft maar ook moet men aan deze erkenning altijd blijven denken. Hoe diep we ook gezondigd hebben er is altijd een weg terug naar God.

David geeft aan dat zonde is als melaatsheid die een persoon verteert. Hij smeekt God hem te reinigen zoals een persoon die lijdt aan melaatsheid gereinigd wordt. Zonde is een teken van arrogantie van onze kant. We vergeten op dat moment dat we kinderen van God zijn.

David vraagt aan God witter dan sneeuw te worden. Sneeuw is een teken van reinheid. Het komt voort uit Gods glorieuze troon en toont een toestand van heelheid. David wil ook gelukkig zijn. Dat kan alleen als hij voelt dat zijn ziel met God verbonden is. Hij wil een zuiver hart hebben zodat hij kan herstellen van de zonden uit het verleden.

Wanneer we zondigen creëren we een afstand tot God. Daardoor zien we niet meer wat goed of fout is. David wil daarom de band met God herstellen. Hij wil Gods leidende hand voelen in elk aspect van zijn leven.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Hoe begint de zonde? Waarom zondigde Eva? En waarom zondigt bijna iedereen? De bekendste zonde, na die van Adam en Eva, is de aanbidding van het Gouden Kalf. Hierbij testten de Joden God: “Zelfs als we de regels verbreken, houdt U dan nog van ons?” Bij elke zonde die we doen testen we God. Is het dan niet mooi om te zondigen? Nee, in zonde zit geen schoonheid alleen in het herstel ervan.

Met de zonde van Eva werd de rol tussen man en vrouw omgedraaid. Aanvankelijk was er sprake van vrouwelijke suprematie. De man (Adam) volgde de vrouw (Eva). Maar door de zonde van Eva verloor ze die rol en zou Adam haar overheersen. Voor beiden was dit echter een vloek, want hoe kan je een hulp zijn als je overheerst wordt? Vanaf Sarah werd de catastrofe van Eva weer hersteld. Abraham kreeg de opdracht van God om naar Sarah te luisteren. Wanneer de Messias komt zal het vrouwelijke weer overheersen in de wereld net als voor de Zondeval.

Bij het verhaal van Eva ontbreekt dus het herstel. Bij alle zonden die daarna gebeurd zijn is wel sprake van herstel. Daarom is het onze taak om de splitsing die Eva creëerde door de zonde weer te herstellen: tussen lichaam en ziel, vrouw en man, de mensheid en God. Zo creëren we een innerlijke relatie met het Goddelijke waar Eva zo wanhopig naar op zoek was.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Religieuze geschiedenis Joden 19: koning DavidKoning David is één van de belangrijkste figuren in de Joodse geschiedenis. Hij werd geboren in 907 voor de gewone jaart…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk / Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 51)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad
  • How Sin Started – Rabbi Tzvi Freeman

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!