InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De Bijbel in de praktijk: vertrouwen in het leven

De Bijbel in de praktijk: vertrouwen in het leven

De Bijbel in de praktijk: vertrouwen in het leven Piekeren is menselijk en vaak zie je ‘beren op je pad’. Of ben je nog grenzeloos vol vertrouwen en voel je je nog veilig als een kind, dat weet dat er voor hem gezorgd wordt? Heb je vertrouwen in God zoals kinderen in hun vader en moeder of wil je alles in eigen hand houden? Wat staat er over vertrouwen in de Bijbel? Wat adviseren Paulus en David over vertrouwen in het leven?

Vertrouwen in het leven volgens Paulus

Paulus schreef specifieke brieven aan verschillende bevolkingsgroepen. In de Brief van Paulus aan de Romeinen (Romeinen 8:14-17) gaat over de vraag waarom God zijn Geest heeft gegeven:
“Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn. Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en mede-erfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.”

Mogelijke uitleg hierbij is:
In een zodanige vertrouwelijke relatie tot God staan als kinderen tot de vader, dat we hem papa, abba noemen. Als kind van God hoef je geen angst te hebben en dus niet te piekeren en tobben.

Vertrouwen in het leven volgens David

In Psalm 131 (Psalm 131: -3), een bedevaartslied van David staat:
“Here, mijn hart is niet hovaardig, mijn ogen zijn niet trots; ik wandel niet in grootse dingen, noch in dingen die te wonderbaar voor mij zijn. Immers heb ik mijn ziel tot rust en stilte gebracht als een gespeend kind bij zijn moeder; als een gespeend kind is mijn ziel in mij. Israël hope op de Here van nu aan en voor immer.”

Mogelijke uitleg hierbij is:
Niet te groot en te ingewikkeld denken en doen, maar eenvoudig met kinderlijk vertrouwen in God. Dan voel je je rustig en veilig.

In de bekende Psalm 23 ‘De Here is mijn herder’ (Psalm 23:1-6) zegt David:
“De Here is mijn herder, mij ontbreekt niets; Hij doet mij nederliggen in grazige weiden; Hij voert mij aan rustige wateren; Hij verkwikt mijn ziel. Hij leidt mij in de rechte sporen om zijns naams wil. Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad, want Gij zijt bij mij; uw stok en uw staf, die vertroosten mij. Gij richt voor mij een dis aan voor de ogen van wie mij benauwen; Gij zalft mijn hoofd met olie, mijn beker vloeit over. Ja, heil en goedertierenheid zullen mij volgen al de dagen van mijn leven; ik zal in het huis des Heren verblijven tot in lengte van dagen.”

Mogelijke uitleg hierbij is:
Zelfs in moeilijkheden kan je terecht bij God als je je afhankelijk durft op te stellen.

In Psalm 36 (Psalm 36:6-10) spreekt David over de goedheid van God:
“Here, hemelhoog is uw goedertierenheid, uw trouw reikt tot de wolken; uw gerechtigheid is als de bergen Gods, uw gericht is een geweldige watervloed. Mens en dier verlost Gij, Here. Hoe kostelijk is uw goedertierenheid, o God; daarom schuilen de mensenkinderen in de schaduw uwer vleugelen; zij laven zich aan het vette van uw huis, Gij drenkt hen met de stroom van uw liefelijkheden. Want bij U is de bron des levens, in uw licht zien wij het licht.”

Mogelijke uitleg hierbij is:
Gods goedheid reikt tot aan de wolken. Ben je hier mee bezig, dan is het leven licht. Dan is er geen twijfel, maar vertrouwen.

Kerken vinden en beluisteren met Audioserver.nl

Audioserver.nl richt zich op het uitzenden van audio via internet van diensten van (jeugd)kerken en andere christelijke organisaties. Hier komen verschillende religieuze onderwerpen aan de orde.

Lees verder

© 2011 - 2017 Deinfodeler, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is zelfvertrouwen?Wat is zelfvertrouwen?Wat is zelfvertrouwen? Wat doet zelfvertrouwen met u? Heeft zelfvertrouwen een nut? Waar is zelfvertrouwen goed voor? Le…
Meer zelfvertrouwenMeer zelfvertrouwenMaar liefst acht op de tien mensen zou graag meer zelfvertrouwen willen hebben. Zij verlangen naar meer zelfvertrouwen.…
Het belang van zelfvertrouwenHet belang van zelfvertrouwenHet klinkt gemakkelijk, zelfvertrouwen is belangrijk. Maar als je niet echt blaakt van zelfvertrouwen kan dit verstrekke…
Bang zijn voor veranderingen door scheidingBang zijn voor veranderingen door scheidingVeranderingen doorvoeren in het leven maakt ons bang. Mensen met een relationele twijfel – scheiden of blijven - voelen…
Communicatie, teamwork en integriteit binnen een bedrijfCommunicatie, teamwork en integriteit binnen een bedrijfHet belangrijkste binnen een bedrijf is integriteit, teamwork en communicatie. Dit zijn de belangrijkste waarden van een…
Bronnen en referenties
  • Bijbel, Het Nederlandsch Bijbelgenootschap, 1977

Reageer op het artikel "De Bijbel in de praktijk: vertrouwen in het leven"

Infoteur: Deinfodeler
Laatste update: 09-12-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!