InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Buitensluiten, ook een vorm van pesten

Buitensluiten, ook een vorm van pesten

Weren, verwijderen, boycotten, uitsluiten en onderscheiden. Deze woorden kunnen allemaal vertaald worden naar hetzelfde: buitensluiten. Veel kinderen hebben te kampen met dit probleem, maar ook bij volwassenen blijft het voorkomen.

Pesten

Pesten is lastig te omschrijven, wel is duidelijk dat pesten altijd verschrikkelijk is. Pesten is het moedwillig kwetsen van een ander, dit gebeurd met name in groepen. Veel kinderen worden vanaf jongs af aan gepest, zij zijn vaak de zwakkere en dus een gemakkelijk slachtoffer. Pesten komt voor in vele verschillende vormen: Slaan, schoppen, andere mishandeling, cyberpesten, schelden, enzovoorts. Buitensluiten is ook een vorm van pesten. Pesten is een probleem wat vooral in de kinder- en pubertijd voorkomt, maar ook zeker blijft bestaan bij volwassenen. Het kan ook veel problemen opleveren bij het opgroeien, bij veel mensen levert pesten trauma’s op.

Buitensluiten

Buitensluiten is een van de ergste vormen van pesten, een individu wordt dan buiten de groep geplaatst. Een grotere groep keert zich tegen een individu of een klein groepje personen. Zij mogen niet mee doen, worden niet uitgenodigd en worden geweerd van activiteiten binnen de groep. Buitensluiten lijkt niet erg, niet iedereen kan immers meedoen. Een keer niet meedoen of niet gevraagd worden is voor de meeste mensen ook zeker geen ramp, stelselmatig niet uitgenodigd worden of niet deel mogen nemen is dat echter wel. Iemand bewust buiten sluiten is zeker een probleem en kan voor het slachtoffer verschrikkelijk zijn. Bij kinderen uit buitensluiten zich vaak in het laatste gekozen worden bij de gym, niet uitgenodigd worden op feestjes, en niet mee mogen doen met spelletjes op het schoolplein. In principe wordt dus elke vorm van sociale interactie weggenomen, wat voor elk slachtoffer verschrikkelijk is. Negeren is vaak ook een onderdeel van het concept buitensluiten.

Negeren

Negeren is vaak een onderdeel van het buitensluiten of buitengesloten worden. Het individu probeert zich bijvoorbeeld te mengen in een gesprek of deel te nemen aan een activiteit, echter krijgt deze persoon dan geen respons. Negeren is voor veel kinderen, maar ook volwassenen een factor die het zelfvertrouwen sterk kan verminderen. De persoon die genegeerd wordt zal het vertrouwen in zichzelf verliezen, maar ook in andere mensen.

Volwassenen

Buitensluiten is geen probleem wat overgaat na de kinder- en pubertijd, ook bij volwassenen komt dit nog vaak voor. Bijvoorbeeld op de werkvloer, waar een bepaald persoon niet betrokken wordt bij gesprekken. Volwassenen kunnen ook zeer gemeen zijn in het buitensluiten van individuen. Ook discriminatie kan een vorm zijn van buitensluiten, bijvoorbeeld het niet laten deelnemen van iemand met een andere etniciteit. Ook in vriendengroepen onder volwassenen kan de problematiek van het buitensluiten nog voorkomen.

Oplossingen

Kinderen kunnen dit probleem vaak niet zelf oplossen, zij zullen hierbij hulp nodig hebben. Ouders, docenten, maar ook bijvoorbeeld broers of zussen kunnen hen hierbij helpen. Het gepeste kind zal een plekje moeten vinden binnen de groep en voor zichzelf op kunnen komen. Er bestaan lesprogramma's die docenten bij deze problematiek kunnen helpen. Volwassenen kunnen zichzelf vaak helpen door assertiever te worden, deel te nemen aan andere sociale activiteiten, professionele hulp te zoeken, maar bijvoorbeeld ook de baas aan te spreken bij treiteren op het werk. Kortom er is wat te doen aan deze problematiek.
© 2011 - 2019 Rocknrollhigh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Buitensluiten, ook een vorm van pesten"

Reacties

Magdalene, 21-05-2016 19:59 #2
Ik ben 74 jaar en word genegeerd en buitengesloten door mijn zussen, broers en hun partners. Op verjaardagen word ik genegeerd en familie feestjes, zoals een etentje op de verjaardag ven mijn moeder, de vrouwendag, en het familieweekend word ik niet uitgenodigd of geinformeerd. Een van minjn broers zei: "Ze moeten je niet." Mijn oudste zus zei: "Je schoonzussen moeten je niet". Het is openlijk begonnen na de dood van mijn ouders, toen ik ging scheiden. Het werd erger toen ik mijn huidige partner ontmoette, waar ik heel gelukkig mee ben. Onderhuids is het al vanaf mijn zeer vroege jeugd. Ik was een slim en ziekelijk meisje in een groot gezin, waarin ik wat werd ontzien.

D. & G., 23-11-2014 15:30 #1
Mijn man en ik zijn buitengesloten van een vriendengroep. Eerder een groep van 6 (3 stellen) nu een groep van 4 en 2. Wij werden op een gegeven moment niet meer gevraagd en soms totaal genegeerd. We hebben er over gepraat, men beloofde beterschap maar na een week ging het weer net zo. Er werd stiekem gedaan en smoesjes verzonnen over waar ze waren. Als wij wat vroegen, kwam er geen antwoord. Als wij wat voorstelde, wilde zij vieren altijd wat anderst. Als we een afspraak maakten, kwamen zij nooit op tijd en belde ook niet even. Als wij vroegen waarom ze zoveel later kwamen kregen we als reactie: " maak je niet druk". Als wij aangaven dit niet leuk te vinden en dat een belletje welkom was, reageerde men " doe niet zo moeilijk". Ze waren het met z'n vieren altijd eens.
Met 1 stel zijn we al jaren vrienden. Wij wonen rechtstreeks tegenover elkaar (dagelijkse confrontatie) en wij zijn meerdere malen met hun op vakantie geweest. Hun reactie snappen we dan ook helemaal niet. Wij hebben eerder aangegeven dat wij niet alles met 6 hoeven te doen, maar als we dan samenzijn laten we het dan wel leuk hebben en respectvol met elkaar omgaan.
Wij hebben ons op een gegeven moment wat terughoudend opgesteld. Dit resulteerde in een bericht waarin stond: " ons gevoel zegt dat er wat verandert is tussen ons en dat wordt dagelijks bevestigd. Wij willen er niet over discussiëren maar wij zeggen wel af voor het evenement (waar zij de organisatie voor zouden doen!)
Heeft iemand advies?

Infoteur: Rocknrollhigh
Gepubliceerd: 28-06-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 2
Schrijf mee!