InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Pesten - Tips om het te voorkomen

Pesten - Tips om het te voorkomen

Pesten is een vervelende gedragsvorm waar veel kinderen op jonge leeftijd (basischool) mee te maken krijgen. Kinderen van die leeftijd zijn nog aan het ontdekken hoe je met anderen om moet gaan. Hierdoor vinden ze het lastig '"normaal'" met anderen samen te werken. Veel mensen snappen het verschil niet tussen plagen en pesten, en als er uiteindelijk toch echt gepest wordt, wat er dan aan te doen valt.

Geschiedenis van Pesten

Pesten bestaat al zolang de mensheid zich kan heugen. De term pesten is in het latijns ontstaan, maar de Nederlandse variant komt van de ziekte de Pest. Mensen vonden pesten zo vervelend dat ze het de naam van de ergste ziekte op aarde in die tijd hebben gegeven. Kortom, pesten is van alle tijden.

Wat is Pesten?

Het verschil tussen Plagen en Pesten

Iemand zijn bal afpakken: dat kan plagen zijn, maar ook pesten. Plagen is als de kinderen aan elkaar gewaagd zijn, dus de ene keer doet de een iets onaardigs, en eeen volgende keer is het de ander. Het is een soort van spelletje, natuurlijk niet altijd leuk, maar nooit echt bedreigend. Door elkaar te plagen leren kinderen om met deze conflicten om te gaan. Het hoort bij het groot worden.

Pesten is wel degelijk bedreigend. Het gebeurt niet zomaar een keertje, pesten gebeurd iedere dag weer. Dit kan verschillen tussen een week en langer dan een jaar achter elkaar. Iemand wordt gepest omdat de pestkop macht over iemand wilt vergaren. De pestkop misbruikt op deze manier zijn macht. Het gepeste persoon kan worden geslagen, geschopt, uitgescholden en vernederd. Een veel voorkomend bijverschijnsel is dat een groepje kinderen om de pestkop heenloopt. De zogenoemde meelopers die anders bang zijn dat zij ook gepest zullen worden.

Oplossing

Kinderen die vaak worden gepest kunnen het beste beginnen door met hun ouders, leerkrachten of andere vertrouwde volwassenen te gaan praten. Op deze manier kunnen ze om raad vragen en hebben ze zelf de mogelijkheid om hun probleem op te lossen. Een paar suggesties zijn:

  • Ouders kunnen met hun kinderen gaan praten en vervolgens het probleem met een andere ouder bespreken (Dit is vooral van toepassing bij kinderen jonger dan 12 jaar).
  • Een Leerkracht kan het pesten als probleem regelmatig in zijn/haar klas bespreken.
  • Begeleiders van groepen, trainers en anderen die te maken hebben met kinderen buiten schooltijd, kunnen het pesten met de kinderen bespreken. Deze mensen hebben meestal al het volle vertrouwen van de leerlingen omdat ze vaak het grote voorbeeld van ze zijn. De begeleiders kunnen mensen daardoor ook makkelijk zelfvertrouwen geven.
Gerelateerde artikelen
Waar plagen ophoudt en pesten begintWaar plagen ophoudt en pesten begintPlagen en pest. Wat is het verschil en hoe maak je daar een onderscheid in? Hoewel voor de één plagen al pesten is, is e…
Eerste hulp bij pesten van schoolkinderenEerste hulp bij pesten van schoolkinderenVolgens onderzoek medio 2012 blijkt dat van de drie kinderen tussen de acht en twaalf jaar oud, er één wordt gepest op s…
Hoe herken je of je kind gepest wordt?Een gepest kind draagt de littekens van het pesten bijna altijd met zich mee. Pesten moet stoppen en ouders hebben hier…
Bewustwording en normstelling bij pesten op schoolBewustwording en normstelling bij pesten op schoolVeel kinderen zijn reeds slachtoffer geworden van pesten en worden het nog steeds. Iedereen zal het er wel over eens zij…
Mijn kind wordt gepestMijn kind wordt gepestJe hoopt dat het je eigen kind niet zal overkomen, PESTEN. Als het gebeurt, dan kun je als ouder optreden. In dit artike…

Reageer op het artikel "Pesten - Tips om het te voorkomen"

Reacties

Malgorzata, 07-07-2013 01:59 #5
Overal schrijven zo mooi over samenwerking tussen school en ouders, omgaan met pesten, geven zo veel tips en wat? En niks. Mijn zon is gepest elke dag op school, heb ik zo vak gesproken met directie, Juffen, ouders maar blijf dezelfde. Op scholen doen helemaal niks. Zeggen ze allen "dat mag jij niet doen" of "groep 8 over 2 weken is weg dat heb jij rust". Steeds dezelfde liedje. Meestal gaat zo; ouders dient klacht bij school over pesten. School schrijf briefje, deze brief beland in de la, gaan ze "praatje doen" met pestkop in zien van bla, bla, bla en zo gaat elke keer dezelfde manieren. Dat zijn meeste ervaringen van ouders.

Buck (infoteur), 12-06-2013 12:41 #4
Maatregelen om het pesten te verminderen, te voorkomen, de attitude van een persoon of groep t.o.v. pesten te veranderen is in de geschiedenis steeds terug te vinden in elke periode. Hoe de evolutie van deze maatregelen is verlopen in relatie tot regeringsbeleid vanaf ongeveer 2000, is waar ik naar zoek.

De mens evolueert in zijn bestaan, in de keuzes die worden gemaakt enz.
Hoe het pesten en de aanpak zich ontwikkelden onder invloed van maatregelen vanuit de regering of door maatschappelijke invloeden, is m.i. een insteek die nog niet echt is onderzocht? Of vergis ik me nu vreselijk?

Diana, 13-07-2011 20:59 #3
Hallo. Mijn dochter is sinds ze naar de basisschool ook vaak gepest.
Zowel door kinderen en ook de ouders ervan.
BV kinderen doen haar vaak uitlachen, slaan, schoppen, roddelen. De moeders is het vaak dat ze niet met hun dochter mag afspreken alleen als ze toevallig een oppas nodig hebben en dan mag het wel bij mij thuis maar terug ho maar, en ook vaak roddelen achter onze rug.
Op school met de leraar over gehad maar word niet serieus genomen.
We hebben haar naar sociaalvaardigheidstraining gedaan zodat ze weerbaar word. Ze heeft nu een leuke klas gehad 1 jaar zonder gepest en geslagen enz maar bij de ouders blijft het zelfde. Op school speel ze vaak met een groepje kinderen alleen met die kinderen thuis afspreken zit er niet in.
Raar vind ik heeft iemand de zelfde probleem ongeveer hoor ik het graag. Groetjes

Karen, 07-11-2010 02:59 #2
Tja ik weet het niet want bij mij was het zo dat ik het juist thuis vertelde en zelfs mijn moeder kwam praten met de mentor met het schoolhoofd. Mijn mentor heeft het serieus aangepakt. Maar het pesten bleef doorgaan.Dus ik ben erg benieuwd of mensen ook dat hebben meegemaakt. Dat er wel over is gesproken maar dat het pesten gewoon doorging Reactie infoteur, 08-11-2010
Karen, bedankt voor je reactie! Erg vervelend voor je! Het kan inderdaad zo zijn dat door praten het pesten alleen maar ergen wordt, gelukkig gebeurt niet zo heel erg vaak. Maar ik snap precies wat je bedoelt, ik heb soortgelijke ervaringen gehad!

Anne, 13-05-2009 23:48 #1
Bij het stukje oplossing staat dat kinderen het beste kunnen praten met hun ouders of leerkracht. Dat is natuurlijk ook zo, maar iemand die gepest wordt denkt dat het aan hem/haar ligt en schaamt zich zo erg, dat hij/zij niet om hulp durft te vragen. Het is dus heel belangrijk dat een gepest kind weet dat het niet aan haar/hem ligt. Toch gaan veel mensen daarvan uit en vinden bijvoorbeeld dat het gepeste kind een sociale vaardigheidstraining zou moeten doen. En, helpt dat? Ondertussen heeft het kind dat pest ook een probleem, hij/zij schreeuwt om aandacht maar wordt niet gehoord. Alleen praten helpt niet, Bob van der Meer heeft de vijfsporenaanpak ontwikkelt. Wat zou er nog meer nodig kunnen zijn?

Infoteur: VMusic
Laatste update: 29-09-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 5
Schrijf mee!