InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Iedere gek heeft z'n gebrek, en dat geldt ook voor jou
mijn kijk op

Iedere gek heeft z'n gebrek, en dat geldt ook voor jou

Iedere gek heeft z'n gebrek, en dat geldt ook voor jou "Iedere gek heeft z'n gebrek" en "Niemand is volmaakt" zijn spreuken die betekenen dat aan iedereen wel iets mankeert, en we niet te veel aanstoot aan die vervelende gewoontes moeten nemen. Dus mensen accepteren zoals ze zijn, met zowel hun kwaliteiten als hun irritante gewoontes. Hopelijk zien ze ook jouw nare karaktereigenschappen en onhebbelijkheden door de vingers.

Niemand heeft zichzelf gemaakt

De mens is bij de geboorte het product van z'n ouders en wordt vervolgens gevormd door opvoeding, omgeving, de ervaringen die hij opdoet, die dingen die hij meemaakt. Karakter en aanleg, lichaamsbouw, gezondheid en allerlei andere dingen liggen dus al bij de geboorte vast. En ook als het gaat om de opleiding, opvoeding, vrienden, familie enz. heb je, zeker in je jonge jaren, weinig zelf in de melk te brokkelen. Eigenlijk heb je nauwelijks invloed op wie je bent en wie je uiteindelijk wordt.

De wereld zit onrechtvaardig in elkaar

Als je het geluk hebt om op te groeien in een welvarend westers gezin met sociale goedwillende ouders, ben je waarschijnlijk beter af dan dat je de pech hebt om in India te worden geboren en verplicht bent om te gaan bedelen, om van erger situaties nog maar te zwijgen. Maar ook in ons land zijn er natuurlijk legio verschillen als het gaat om de kansen die een kind, en naderhand volwassene heeft. Allereerst is er natuurlijk ook de lichaamsbouw en gezondheid van iemand die in belangrijke mate bepaalt of je al snel in een rolstoel terecht komt of uitgroeit tot succesvol sporter. En de hoogte van het IQ en EQ maken voor een belangrijk deel uit of je uiteindelijk ook op materieel gebied leuk mee kan draaien.

Een nadeel kan een voordeel zijn

Zowel lichamelijk als geestelijk is uiteindelijk niemand volmaakt en hebben we allemaal een of meerdere zwakheden, waarin we voor een ander onder doen. Maar als we slim zijn kunnen we onze zwakheden ook nog wel eens in ons voordeel aanwenden. Een van nature vervelende doordrammer, die altijd gelijk wil krijgen, kan als die eigenschap een beetje gepolijst wordt, wellicht een vasthoudende verkoper worden. En een akelig precies persoon, kan als nauwkeurige boekhouder ongetwijfeld nog wel redelijk functioneren.

Als het nadeel toch een nadeel blijft

Indien iemand bepaalde irritante karaktereigenschappen heeft die niet echt van nut zijn in het dagelijks leven, kan de omgeving daar onprettig op reageren en zal zo iemand zich vaak onbegrepen voelen. Iemand is bijvoorbeeld overdreven breedsprakig en irritant uitvoerig in telefoongesprekken. Of een persoon is altijd snel verontwaardigd, opvliegend, impulsief etc, wat misschien een nuttige eigenschap is voor een cabaretier of andere podiumkunstenaar, maar niet voor een dagelijkse collega in de fabriek.

Hoe ga je om met vervelende eigenschappen

De kunst is natuurlijk om van iemands gunstige eigenschappen te profiteren en de minder prettige eigenschappen te beteugelen. In een eerlijk en goed gesprek kun je een andere best op z'n mindere kanten wijzen, vooral indien je dat in een zo vroeg mogelijk stadium doet en niet nadat je je al een jaar lang aan die collega hebt geërgerd. Wijs tijdens zo een gesprek niet alleen op de tekortkomingen van iemand, maar noem ook de positieve eigenschappen van iemand die wel gewaardeerd worden. Bedenk overigens dat het eigenlijk niet mogelijk is om iemands karakter te wijzigen.

Collegialiteit

Waar het uiteindelijk om gaat bij collega's, teamgenoten, medeclubleden is natuurlijk de collegialiteit en inzet voor het gezamenlijke doel. Je kunt iemands vervelende eigenschappen gemakkelijker vergeven of tolereren indien je ziet dat hij/zij z'n stinkende best doet voor het bedrijf en zich volledig inzet voor het team, waar je beide deel van uitmaakt. Is dat namelijk het geval dan gun je een ander z'n eigenaardige gewoonten. Net zo goed als dat een ander onze onhebbelijkheden ook accepteert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Iedere gek heeft z'n gebrek, en dat geldt ook voor jou"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 14-04-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Misvattingen
Mijn kijk op…
Schrijf mee!