Angst, eenzaam, zorgen: bel anoniem De Luisterlijn 7x24 uur

Het doel van De Luisterlijn
Als je met angst, eenzaamheid of andere zorgen worstelt, kan een goed gesprek met een medemens wonderen doen. Bij geestelijke nood helpt praten met een begripvol en objectieve persoon om de problemen in perspectief te zetten, de gedachten te ordenen, en biedt zo'n luisterend oor ruggensteun. Zeker als dat luisterende oor dag en nacht bereikbaar is, en aanmelding en registratie niet hoeft. En je zelfs je naam en adres niet hoeft te noemen.Helaas heeft lang niet iedereen een intieme vriend, goede kennis of familielid, aan wie een persoonlijk probleem toevertrouwd kan worden. Maar soms zijn er ook vragen, zorgen en problemen die je juist niet met een bekende, maar uitsluitend anoniem met een onbekende objectieve toehoorder wilt delen. Die begripvolle ervaren toehoorders werken bij de luisterlijn voor het geven van aandacht, verzachten van pijn en het verlichten eenzaamheid, zonder dat je je naam hoeft te noemen.
Vrijwilligers
De deskundig opgeleide vrijwilligers geven aandacht via telefoon of chat. Dat gebeurt zo’n 250.000 maal per jaar. Vanuit vele vestigingen in heel Nederland wordt 24 uur per etmaal een klankbord geboden aan elk mens dat behoefte heeft aan oprechte belangstelling en begrip. Iedereen mag op elk moment bellen, (of chatten), dus je hoeft je niet eerst aan te melden of lid te worden. De luisterlijn is trouwens ook altijd op zoek naar geschikte personen die eventueel in dienst willen treden als vrijwilliger, voor gemiddeld één dienst van 4 uur per week.Wmo
De zorg die de luisterlijn biedt valt sinds 1 januari 2015 onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Een groot deel van de hulpzoekers die telefoneren of chatten, wordt door andere hulpinstellingen (politie, arts, GGZ, CJG, enz) naar deze hulpdienst verwezen. Dikwijls zijn het reguliere zorginstellingen die op die manier tevens op hun personeelskosten besparen.Dag en Nacht hulp op afstand, ook met kerst en 31 dec.
Behalve 112, GGD, Politie en Brandweer etc, zijn vrijwel alle hulpdiensten in de nacht onbereikbaar. Begrijpelijk, maar ernstige persoonlijke problemen zijn er niet alleen tijdens kantooruren. Indien je het als volwassene of kind in de nacht erg moeilijk hebt, vanwege zorgen of angsten kun je altijd contact zoeken voor een begripvol luisterend oor, waardoor je misschien weer kunt slapen. Dus in de nacht is De Luisterlijn 088 0767 000 ook alternatief voor de kindertelefoon en zelfmoord preventielijn.Anonimiteit
Als beller kun je volledig anoniem blijven. Naam adres e.d. zijn niet nodig. Dat geldt trouwens ook voor de vrijwilligers. Ook die zal zijn/haar naam en andere persoonlijke gegevens niet delen. Niemand zal je dus ooit kunnen confronteren of herinneren aan datgene wat je hebt toevertrouwd aan de vrijwilliger. Het feit dat de medewerker van de luisterlijn anoniem blijft, betekent wel dat, als je een volgende keer weer behoefte hebt om te bellen, het niet mogelijk is naar die persoon te vragen.Luisterend oor is vaak voldoende
Sommige problemen zijn uitermate complex en kunnen uiteraard niet door een simpel telefoontje worden opgelost. Belangrijker dan een oplossing is vaak dat er iemand is waarmee de beller van gedachten kan wisselen, iemand met de nodige wijsheid en levenservaring die als klankbord kan fungeren en menselijk reageert. Een begripvol luisterend oor is vaak al voldoende om je zorgen in het juiste perspectief te kunnen plaatsen. Vaak helpt het ook als de telefonist(e) verhelderende objectieve vragen kan stellen aan de beller: “heeft u er al gedacht om …” Of “ Denkt u dat het beter zal gaan indien u …?”Eenzaamheid, aandacht, angsten
Het gaat niet alleen om min of meer oplosbare problemen waar mensen over kunnen bellen. Sommige eenzame mensen hebben eenvoudig behoefte aan een opbeurend praatje omdat ze al lang niemand gezien hebben, of wellicht slecht geslapen hebben door zorgen. Anderen hebben last van stemmen in het hoofd, of iemand wordt overvallen door onbegrijpelijke angst-, paniekgevoelens of andere psychische GGZ-problemen. Op elk moment van de dag of nacht zijn er dan begripvolle telefonisten die het belangrijk vinden het leed van een ander te kunnen verzachten en opmonterende woorden te kunnen spreken.Veel voorkomende gespreksonderwerpen:
- eenzaamheid
- relatieproblemen
- gezondheid, leven en dood
- seksualiteit
- verslaving, drugs, alcoholisme
- zelfmoordgedachten
- psychosociale problemen
- psychiatrische problemen
- geweld/agressie
- cultuurverschillen, onbegrip
- materiële problemen
- seksueel misbruik en pedofilie
- angst of paniek
- zorgen over je kinderen of anderen