InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Ben jij eigenlijk wel een goede en prettige collega?!

Ben jij eigenlijk wel een goede en prettige collega?!

Ben jij eigenlijk wel een goede en prettige collega?! Collegialiteit is de noodzakelijke olie tussen de raderen van samenwerking, zowel bij betaalde arbeid als binnen een vrijwilligersorganisatie, vereniging etc. Plezier en voldoening in je werk hangt mede af van de goede verstandhouding met je naaste collega’s. Als je geen gemakkelijke baan hebt, kunnen sympathieke, teamgerichte behulpzame collega’s toch veel goed maken. Vooral als die hun vak verstaan, en geen fouten maken die een ander noodgedwongen moet oplossen. Maar wat voor een type collega ben jij eigenlijk!?

Collegialiteit

De definitie van een goede collega, kan enigszins verschillen per branche. Als je met z’n tweeën in de loopgraven van een oorlog tracht te overleven gelden er wellicht andere regels, en misschien ook indien je in een gevangenis verplicht te werk bent gesteld. Maar er van uitgaande dat je bij een doorsnee werkgever in dienst bent gelden de volgende criteria. In willekeurige volgorde:

Werk afschuiven is ergerlijk

Sommige mensen kunnen nooit nee zeggen en dat is niet altijd goed, omdat niemand er wijzer van wordt indien je constant te veel hooi op je vork neemt. We weten allemaal dat chronisch overwerkt zijn, tot fouten en gezondheidsschade kan leiden. Af en toe een beetje voor jezelf opkomen mag dus best. Maar het is wel fijn dat je over het algemeen vaker ja dan nee zegt, omdat anders een andere collega voor die klus mag opdraaien.

Praten in plaats van mailen

Mailen doe je alleen indien je korte vragen hebt of bondige informatie hebt te verstrekken. Discussies per mail “uitvechten” zijn uit den boze. Eén keertje heen en weer mailen mag bij een nieuw onderwerp, maar pak daarna de telefoon en doorbreek het zinloze mailgediscussieer. Mail ook nooit iets dat je iemand niet rechtstreeks persoonlijk in het gezicht durft te vertellen, want dat is eigenlijk laf.

Fouten maken

Waar gehakt wordt vallen spaanders. Alleen iemand die niets uitvoert maakt geen fouten. Ga tactvol om met de fouten die anderen maken. Vaak zijn fouten het gevolg van grote werkdruk. Zijn het fouten als gevolg van gemakzucht dan mogen we er de collega best op aanspreken.

Zogenaamd druk doen

Er zijn heel vervelende types die doen alsof ze het druk hebben, terwijl ze weinig uitvoeren of stiekem voor zichzelf bezig zijn. Of constant privé internetten. Ze laten hun collega’s in feite het werk doen. Weg met die lui!

Een ander z’n probleem erkennen

Soms krijgen we van een collega het dringende verzoek snel nog voor vijf uur iets voor hem/haar te doen, omdat de chef of klant dat van eist. Dat komt ons vaak ongelukkig uit omdat we zelf ook genoeg te doen hebben, dat nog af moet. Maar ondanks je eigen drukte, toch die collega helpen is het kenmerk van echte collegialiteit. Omdat we snappen in welk lastig parket onze collega zich bevindt. En de volgende keer kun je wat terug vragen.

Elke gek heeft z’n gebrek

Iemand met hart voor de zaak en ook voor z’n taak, die altijd met volle overgave werkt en nooit te beroerd is voor een ander iets te doen, vergeven we natuurlijk die misschien vervelende karaktereigenschap. Waar het namelijk om gaat is dat hij of zij zich rot loopt om het elftal waarin die speelt, te laten winnen. Dan maakt het toch niet uit dat zij af en toe een beetje verkeerd uit de hoek komt, of dat hij narrig is? Als je moet kiezen heb je toch liever een vakkundige collega met een gebruiksaanwijzing, dan een collega die wel sympathiek is maar die z'n vak slecht verstaat. Het gaat er in de eerste plaats om dat iemand goede voorzetten geeft of doelpunten kan maken.

In de startblokken staan

Als je echt iets belangrijks te doen hebt, maak het dan even af, voordat je naar huis gaat. Dat doe je niet alleen voor je chef, maar ook voor je collega. Want die collega ergert zich er net zo aan, dat je de boel klokslag vijf uur uit je handen laat vallen.

Terugbellen

Grootste ergernis is niet terugbellen. Als je belooft die dag terug te bellen of te mailen doe het dan. Als je iets anders hebt beloofd kom dat dan ook na. Kun je de belofte door overmacht niet nakomen, laat de ander het dan tijdig weten.

Je privémobiel

Wees er op attent dat je niet te vaak op je mobiel zit te gluren naar privé boodschappen e.d. want dat wekt toch een zekere ergernis. Beter wegstoppen dan op je bureau leggen en er constant op gluren, zeker in je proeftijd!

De lijst is nog een stuk langer te maken, maar als je rekening met het bovenstaande houdt ben je beslist al een heel redelijke collega, waar men graag mee samenwerkt.

Lees verder

© 2009 - 2019 Robbie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sick Building Syndrome of WerkstressSick Building Syndrome of WerkstressHet Sick Building Syndrome veroorzaakt klachten die te vergelijken zijn met de klachten van stress. Wanneer is er sprake…
RSI, wat is het en hoe kun je het voorkomen?RSI, wat is het en hoe kun je het voorkomen?RSI is een verzamelnaam van vele klachten. RSI klachten kunnen ook heel goed klachten zijn van stress en werkdruk. Lees…
Ramadan op het werkRamadan op het werkElk jaar zullen er moslims zijn die meedoen aan de Ramadan, een periode van vasten. Het kost voor hen veel inspanning om…
Verliefd op een collega: de gevolgen op het werkVerliefd op een collega: de gevolgen op het werkHet is een goed teken als je het gezellig hebt met je collega. Verliefd zijn is iets dat normaal gesproken heerlijk is.…
Solliciteren, een brief sturen of mailen?Sollicitanten staan vaak in dubio of ze de brief moeten versturen of mailen. In sommige advertenties staat het antwoord,…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ben jij eigenlijk wel een goede en prettige collega?!"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Robbie
Laatste update: 24-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Ideale werknemer
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!