InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Loverboys & Lovergirls

Loverboys & Lovergirls

Loverboys & Lovergirls Het is natuurlijk heerlijk om verliefd te zijn en zeker als dit van beide kanten komt. Helaas komt het weleens voor dat er misbruik van gemaakt wordt door mensen die zichzelf anders voordoen dan dat ze eigelijk zijn en hele vervelende bijbedoelingen hebben.

Wat zijn Loverboys?

Loverboys zijn jongens die niet op zoek zijn naar liefde maar naar geld. In het begin zijn ze vaak heel attent, ze winnen je hart, kopen cadeautjes voor je, hebben altijd tijd voor je etc. De Loverboy gaat op zoek naar meisjes, op plekken waar meisjes rondhangen. Dit gebeurd momenteel ook via het internet. Een jongen doet zich voor als een lieve attente jongen die verliefd op je is en graag een afspraakje met je wil maken.

Wat doen loverboys?

Het begint vaak allemaal als een sprookje, echter eindigt het vaak met een nachtmerrie. Een loverboy wil alleen maar geld verdienen. Sex verkoopt goed, dus hij zal er alles aan proberen te doen om het meisje over te halen om betaalde sex te hebben.

Allereerst maakt hij het meisje afhankelijk:

  • Hij geeft het meisje veel dure cadeautjes die ze later in 'natura' moet terug betalen.
  • Hij gaat met het meisje naar bed; alles ging helemaal goed en hij was zo lief en teder voor haar. Ze wilt nu echt voor altijd bij hem blijven en hij ook natuurlijk bij haar. De loverboy zet het meisje aan om uit huis weg te gaan zodat ze samen 'gelukkig' kunnen zijn.
  • Bij bijvoorbeeld Islamitische meisjes, waar het heel belangrijk bij is om de maagdelijkheid tot het huwelijk te bewaren, kan hij het meisje ontmaagden of zelfs verkrachten waardoor zij afgesloten wordt van de familie. (familie-eer is immers heel belangrijk) en haar hier later mee chanteren.

Als ze dan eenmaal afhankelijk is verandert het gedrag van de Loverboy compleet en zal het meisje onder druk gezet worden. De Loverboy zal een tal van redenen bedenken om het meisje betaalde sex te laten hebben.

  • Hij heeft geldgebrek, en er staat een enorme schuld open door al de cadeautjes die hij voor het meisje gekocht heeft. Het meisje zal zich schuldig voelen en zal iets voor hem moeten terugdoen om aan het geld te komen. De Loverboy heeft daar wel een ideetje voor...: betaalde sex.
  • Hij of een van zijn beste vrienden wordt bedreigd, omdat hij in de schulden zit. De schuld kan door het meisje in een klap in 'natura' afbetaald worden en daarna kunnen ze weer gelukkig samen zijn.
  • Hij zal het meisje langzaamaan in contact laten komen in de wereld van de prostitutie door middel van haar in contact te laten komen met andere meisjes die reeds in de prostitutie werkzaam zijn (eerdere prooien) om haar te overtuigen dat hij een goede jongen is.

Lovergirls

Er bestaan ook 'Lovergirls'. Dit zijn meisjes die eigelijk op dezelfde manier te werk gaan als een Loverboy. Dit gebeurd echter wel vaak in opdracht van een Loverboy. Het zijn vaak populaire meisjes die andere meisjes aan zich probeert te binden, meisjes die zelf helemaal geen vriendinnen hebben en dus kwestbaar zijn.

Aangifte doen

Het is erg moeilijk voor een meisje om aangifte te doen, vaak uit angst dat de Loverboy haar of haar familie iets aan zal doen. Toch is en blijft het erg belangrijk dat er aangifte van gedaan wordt. Het is strafbaar om een minderjarige aan te zetten of te dwingen tot (betaalde) sex. Nog te vaak gaan de Loverboys vrij uit! Ook vrienden/familie/etc kunnen aangifte te doen als zij het vermoeden hebben van de praktijken van een Loverboy.

Opvang slachtoffers Loverboys

Er zijn door het hele land heen opvangtehuizen voor meisjes die zijn misbruikt door een Loverboy. Hierdoor moet worden voorkomen dat de meisjes terug in de handen van hun voormalige 'vriendjes' vallen.

ASJA Opvang
© 2008 - 2017 Monalisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lovergirls in opkomst: wat doen ze en waarom?Lovergirls zijn in opkomst. Werden meisjes tot nu toe het slachtoffer van loverboys, tegenwoordig zijn ze zelf ook dader…
Loverboys 2.0 - de gevaren van het internetOngeveer negentig procent van de Nederlandse jongeren is actief op sociale media zoals Hyves en Facebook. Het communicer…
Hoe gaan loverboys te werkTegenwoordig zijn er veel jongens die meisjes proberen te ronselen voor bijvoorbeeld de prostitutie. Deze jongens noemen…
Daten met de verkeerde, fout vriendje, de loverboyDaten met de verkeerde, fout vriendje, de loverboyDe loverboy is niet nieuw. Met 'love' heeft hij niets te maken. Vroeger noemde men loverboys gewoon pooiers. Ineens werd…
Agrafobie, angst voor seksueel misbruik: gevolgen, symptomenAgrafobie, angst voor seksueel misbruik: gevolgen, symptomenIemand die lijdt aan de psychische aandoening genaamd agrafobie is bang voor seksueel misbruik of seksueel geweld. Deze…

Reageer op het artikel "Loverboys & Lovergirls"

Reacties

John, 22-03-2016 20:48 #2
Ook ik heb in het verleden een paar meisjes opgevangen die weg gelopen waren uit een internaat. alleen al om de reden dat ze niet in verkeerde kringen terecht zouden komen.
heb in die maanden veel begrip gekregen voor die meisjes en hun reden waarom ze weglopen. heb gelukkig in die tijd hen kunnen helpen want ook ik kreeg te maken met loverboys. heb hen zonder dat ze het merkten beschermd tegen die mensen.
ze zijn intussen boven de 18 en niet meer minderjarig. en het gaat goed met ze voor zover ik weet alleen 1 meisje heb ik het vermoeden dat er iets gebeurd is want we hadden altijd contact.
ik denk nu ook dat ze gedwongen sex verkoopt voor haar vriend wat dus geen vriend is.
toch als ik weer van die meisjes tijdelijk onderdak kan geven doe ik het weer.

John, 05-12-2011 16:58 #1
Mijn huidigevriendin is volgens mij een lovergirl, want zij wil van mij durecadeaus in ruil voor sex en laat niks van zich horen omdat ze zegt dat ik jaloers ben omdat zij zoveel jongens kan krijgen voor sex, volgens mij is zij een lovergirl die zelf het slachtoffer is geworden ooit van een loverboy en dat gedrag nu copyeerd.
zijn mijn vermoedens juist of zit ik er falikant naast?, wie kan me hierop antwoord geven?.
zij verwacht van mij altijd durecadeaus.

Infoteur: Monalisa
Laatste update: 03-07-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 2
Schrijf mee!