Krachtwijk of probleemwijk Overvecht (Utrecht)

Overvecht is een hoogbouwwijk in Utrecht uit de jaren '60 en '70 vergelijkbaar qua bouwstijl met 'Kanaleneiland' in Utrecht. De wijk is ruim opgezet met veel (groen)voorzieningen. Overvecht is de grootste uitbreidingswijk van Utrecht. Overvecht is een gevarieerde wijk dat het predicaat 'krachtwijk' heeft gekregen. De gemeente Utrecht is druk bezig de wijk te veranderen om van dit predicaat af te komen en de wijk aantrekkelijk te maken voor starters.

Overvecht in Utrecht: de geschiedenis van een probleemwijk

Het gebied dat voorheen toebehoorde aan Maartensdijk, Westbroek en Achttienhoven kwam na de herindeling van 1954 toe aan Utrecht. Vanwege woningnood werd besloten om de wijk Overvecht te bouwen. Het totale gebied besloeg een slordige 800 hectare waarvan 420 hectare bestemd zou worden voor de bouw van woningen voor 45.000 mensen. De stedenbouwkundigen W. Wissing en K.F.G. Spruit werden belast met het ontwikkelen van de wijk. Tot 1960 bleef Overvecht een weiland, daarna werden in ongeveer 10 jaar Overvecht-Noord en Overvecht-Zuid afgebouwd. Veel flats werden gebouwd. Het overgrote deel van die woningen is eigendom van woningcorporaties. In de beginjaren was Overvecht dus een nieuwbouwwijk, met woonruimte voor starters op de krappe woningmarkt. Sinds de millenniumwisseling staat de wijk bekend als multiculturele stadswijk met een geheel eigen karakter. Overvecht kent zoveel voorzieningen dat de wijk een eigen stad is. Naast flats zijn er ook veel eengezinswoningen gebouwd waarvan steeds meer huurwoningen plaats maken voor koopwoningen. In 2012 is begonnen met een renovatie van grote delen van de wijk en enkele nieuwbouwprojecten.

Krachtwijk Overvecht

Overvecht is een groene wijk met veel ruimte en licht. Veel gezinnen waren gelukkig met een woning in deze nieuwe, ruime wijk. Inmiddels is dit sterk veranderd en zijn veel inwoners ontevreden. Het aantal allochtonen is in de afgelopen jaren enorm gegroeid en stijgt naar alle verwachting. Voornamelijk de leefbaarheid, de veiligheid en de samenhang onder buurtbewoners behoren tot de slechtere punten van de wijk. Dit zijn voornamelijk punten waarover bij de bouw van Overvecht weinig is nagedacht en dit is in de loop van de jaren nog steeds niet verholpen. Overvecht wordt daarentegen wel geprezen om zijn vele voorzieningen op het gebied van onderwijs, cultuur, welzijn, gezondheid, sport en openbaar vervoer. Overvecht kent vele winkelcentra en een shoppingcenter, dat na Hoog-Catherijne het drukst bezochte winkelcentrum is in Utrecht.

Daarnaast is Overvecht bekend door zijn grote parken, boerderijen, speelplaatsen, voetbalvelden en vele bomen. Overvecht heeft verder ook een NS station wat door veel bewoners als erg prettig beschouwd wordt. De zwakke punten van de wijk zitten voornamelijk in de saaie woningen, de grote groep kansarmen, weinig doorstroming naar HAVO & VWO, hoge werkloosheid, criminaliteit en een lage deelname aan sport (overgewicht).

Anders dan bijvoorbeeld Kanaleneiland voelen de meeste bewoners uit Overvecht zich verbonden met de wijk en hoeven niet dringend te verhuizen. Sinds het ingevoerde krachtwijkenbeleid is er ook in Overvecht veel veranderd om de wijk en het imago te verbeteren. In Overvecht werd voornamelijk ingezet om de veiligheid en het imago te verbeteren, met als gevolg dat de werkloosheid gedaald is (van 9 % in 2008 naar 5,7 % in 2012), de criminaliteit gedaald is en vele bewoners de wijk inderdaad als iets veiliger beschouwen. Daarnaast is er veel geïnvesteerd om kinderen meer kansen te bieden, voornamelijk omdat Overvecht een erg jonge wijk is. Verder zijn er veel activiteiten georganiseerd waar allochtonen en autochtonen een gemeenschappelijke factor in hebben, zodat de sociale cohesie verbeterd. Dit heeft echter nog weinig vruchten afgeworpen, maar zal naar alle verwachting wel verbeteren.

Overvecht is voornamelijk een hele grote wijk in Utrecht waardoor de gemeente Utrecht enorm bezig is om de wijk zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dit is goed voor het imago van de stad, goed voor de bewoners en kan zorgen dat Overvecht niet bekend staat als een verkeerde wijk om te wonen. Vanaf 2010 zijn er veel projecten gestart om het kopen en huren percentage in de wijk te stimuleren. De wijk moet aantrekkelijker worden voor kopende starters vanwege de groenvoorzieningen. Voor meer informatie over alle projecten is de site van de Gemeente Utrecht een aanrader.

Lees verder

© 2014 - 2020 Frerdinand, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Overvecht_(wijk)
  • http://overvecht.nu/photo/albums/jaren-6070-wijk-in-opbouw
  • https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30995-30-b25.pdf

Reageer op het artikel "Krachtwijk of probleemwijk Overvecht (Utrecht)"

Infoteur: Frerdinand
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!