InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Naar festivals of concerten met een baby

Naar festivals of concerten met een baby

Naar festivals of concerten met een baby Je hebt een baby en bent dolgelukkig - maar hoe moet het nu met die leuke festivals en concerten? Een optie is om thuis te blijven. Je kunt ook een oppas regelen. Als dat nu beide niets voor je is of niet lukt, dan is het een idee om je baby mee te nemen. Daarvoor neem je natuurlijk wel voorzorgsmaatregelen.

Je baby meenemen

Misschien ben je er al vaker uit geweest, bijvoorbeeld voor een kort uitje. Je weet dan ongeveer wat je vooral niet moet vergeten. Naar een festival of een concert gaan vergt toch iets meer nadenken.

Veiligheid voor alles

Het gehoor van je baby moet boven alles beschermd worden. Je hebt diverse websites en winkels waar je oorkleppen kunt kopen voor je baby. Deze zijn er voor baby's tot drie maanden en voor oudere baby's. Je hebt ze ook voor peuters en kleuters. Het handige van deze speciale oorkleppen is dat je baby gehoorbescherming heeft en eventueel makkelijker in slaap valt doordat het minder impulsen krijgt van de luide muziek.

Luiers verschonen

Er zijn niet altijd verschoonruimtes bij festivals of concerten. Wel zijn er toiletruimtes. Heb je enkel Dixie-toiletten? Zorg ervoor dat je een schoon handdoekje of een verkleedkussen bij je hebt. Doe de bril van het toilet naar beneden en leg daar de handdoek of het verkleedkussen op. Eventueel kun je vooraf voor extra hygiëne de bril afnemen met een nat billendoekje. Je hebt nu je eigen verschoonruimte voor je baby.

Borstvoeding

Geef je borstvoeding? Je kunt altijd vooraf informeren naar speciale ruimtes waar je borstvoeding kunt geven. Zijn die ruimtes er niet, dan kun je een speciale voedingsbh en een speciaal voedingsshirt dragen waardoor je makkelijk (vrijwel) ongezien je baby in het openbaar kunt voeden. Voel je je hier ongemakkelijk bij, dan kun je een extra handdoekje meenemen om over je borst te leggen. Eventueel is het mogelijk om in de toiletruimte borstvoeding te geven. Geef vooraf wel aan dat je iets langer op het toilet zit in verband met een eventuele wachtrij. Soms is er ook een EHBO-ruimte waar je even rustig kunt zitten.

Kolven

Misschien kolf je (fulltime) voor je baby. Je kunt vooraf vragen of je ergens terecht kunt om tussendoor te kolven, terwijl je partner of een vriend(in) op de baby let. Misschien kun je de baby zelfs wel bij je in de ruimte laten. Eigenlijk geldt voor kolven hetzelfde als voor borstvoeding geven: vind desnoods een toiletruimte of vraag bij de EHBO of je daar mag zitten. Kun je even van het terrein af? Dan is het misschien mogelijk om in de auto te kolven. Let op: geef vooraf aan dat je dit gaat doen en dat je moedermelk mee het terrein op neemt. Als je dit vooraf meldt, zal hier zelden moeilijk over worden gedaan.

Melk bewaren

Wil je voorkomen dat je (moeder)melk bederft, vraag dan achter de bar of daar je melk in de koeling mag staan. Zet je eigen naam of die van je baby erop.

Je baby laten slapen

Je baby zal nog veel slapen. Spreek vooraf af wie op hem of haar let als in slaap vallen in de drukte niet lukt. Je kunt ook een draagdoek meenemen. Dit heeft als voordeel dat je wendbaarder bent en is minder 'gedoe' dan een hele wandelwagen meenemen.

Checklist

Heb je alles bij je? Kijk hieronder in de lijst of je nog iets hebt vergeten.

  • Luiers
  • Babydoekjes
  • Melk
  • Eventueel een kolfapparaat (denk ook aan batterijen)
  • Flessen (denk ook aan de juiste dop)
  • Een handdoekje en/of verschoonkussen
  • Doekjes om spuug of melk mee op te vegen
  • De kinderwagen + laken en dekentje - of een draagdoek
  • Oorkleppen
  • Extra handdoek (liefs donkere) ter verduistering van de wagen als je baby slaapt
  • Eventueel een speentje als je baby een speentje gebruikt

Nu zit er nog maar één ding op: genieten van je concert of festival!
Gerelateerde artikelen
Evenementenorganisator Mojo ConcertsEvenementenorganisator Mojo ConcertsNederland is het festivalland bij uitstek. In de zomermaanden kun je elk weekend wel naar een nieuw festival. Er zijn ze…
Babykleding kopenBabykleding kopenVoor sommigen is het kopen van babykleding voor de kleine baby een van de meest favoriete bezigheden. Anderen gruwelen a…
Kledingmaten en schoenmaten voor baby'sKledingmaten en schoenmaten voor baby'sHet eerste jaar na de geboorte verandert de kledingmaat van een baby regelmatig. De meeste baby's zullen vlak na de gebo…
Geboren met de zuignap-vacuümpomp-ventouseGeboren worden gaat niet altijd even vlot. Een bevalling kan enkele minuten of zelfs enkele uren duren. Maar wat als de…

Reageer op het artikel "Naar festivals of concerten met een baby"

Infoteur: Maresa
Gepubliceerd: 19-08-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!