InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 42 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 42 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 42 – een Joodse uitleg Psalm 42 maakt de harten van de Kinderen van Israël wakker die niet het immense verlies voelen verbannen te zijn van hun Vaders tafel. Zouden ze verstandig zijn dan zouden ze hun vroegere geluk op prijs stellen drie maal per jaar gedurende de feesten. Psalm 42 is het begin van het tweede boek van Tehilliem. De eerste acht hoofdstukken zijn geschreven door de zonen van Korach die berouw toonden. Ze zongen deze woorden aan de rand van de hel.

Tekst Psalm 42

Zoals een hinde smacht naar stromend water, zo smacht mijn ziel naar U, o God. Mijn ziel dorst naar God, naar de lovende God, wanneer mag ik nader komen en Gods gelaat aanschouwen? Tranen zijn mijn brood, bij dag en bij nacht, want heel de dag hoor ik zeggen: “Waar is dan je God?”
…..
…..
Mij gaat door merg en been de hoon van mijn belagers, want ze zeggen heel de dag: “Waar is dan je God?” Wat ben je bedroefd, zijn ziel, en onrustig in mij. Vestig je hoop op God, eens zal ik Hem weer loven, mijn God die mij ziet en redt.

Tekst Psalm 42 in het Hebreeuws

א לַמְנַצֵּחַ מַשְׂכִּיל לִבְנֵי-קֹרַח. ב כְּאַיָּל תַּעֲרֹג עַל-אֲפִיקֵי-מָיִם כֵּן נַפְשִׁי תַעֲרֹג אֵלֶיךָ אֱלֹהִים. ג צָמְאָה נַפְשִׁי לֵאלֹהִים לְאֵל חָימָתַי אָבוֹא וְאֵרָאֶה פְּנֵי אֱלֹהִים. ד הָיְתָה-לִּי דִמְעָתִי לֶחֶם יוֹמָם וָלָיְלָהבֶּאֱמֹר אֵלַי כָּל-הַיּוֹם אַיֵּה אֱלֹהֶיךָ. ה אֵלֶּה אֶזְכְּרָה וְאֶשְׁפְּכָה עָלַי נַפְשִׁי כִּי אֶעֱבֹר בַּסָּךְ אֶדַּדֵּם עַד-בֵּית אֱלֹהִיםבְּקוֹל-רִנָּה וְתוֹדָה הָמוֹן חוֹגֵג. ו מַה-תִּשְׁתּוֹחֲחִי נַפְשִׁי וַתֶּהֱמִי עָלָיהוֹחִלִי לֵאלֹהִים כִּי-עוֹד אוֹדֶנּוּ יְשׁוּעוֹת פָּנָיו. ז אֱלֹהַי עָלַי נַפְשִׁי תִשְׁתּוֹחָחעַל-כֵּן אֶזְכָּרְךָ מֵאֶרֶץ יַרְדֵּן וְחֶרְמוֹנִים מֵהַר מִצְעָר. ח תְּהוֹם-אֶל-תְּהוֹם קוֹרֵא לְקוֹל צִנּוֹרֶיךָכָּל-מִשְׁבָּרֶיךָ וְגַלֶּיךָ עָלַי עָבָרוּ. ט יוֹמָם יְצַוֶּה יְהוָה חַסְדּוֹ וּבַלַּיְלָה שִׁירֹה עִמִּי תְּפִלָּה לְאֵל חַיָּי. י אוֹמְרָה לְאֵל סַלְעִי לָמָה שְׁכַחְתָּנִילָמָּה-קֹדֵר אֵלֵךְ בְּלַחַץ אוֹיֵב. יא בְּרֶצַח בְּעַצְמוֹתַי חֵרְפוּנִי צוֹרְרָיבְּאָמְרָם אֵלַי כָּל-הַיּוֹם אַיֵּה אֱלֹהֶיךָ. יב מַה-תִּשְׁתּוֹחֲחִי נַפְשִׁי וּמַה-תֶּהֱמִי עָלָיהוֹחִילִי לֵאלֹהִים כִּי-עוֹד אוֹדֶנּוּ יְשׁוּעֹת פָּנַי וֵאלֹהָי.

Toelichting op Psalm 42

zonen van Korach

Het klinkt misschien vreemd dat de zonen van Korach deze psalm hebben geschreven. Uiteindelijk werd Korach door de aarde op gezwolgen vanwege rebellie tegen Mozes. Rashi vertelt dat toen de aarde zich opende zij er ook in vielen maar dat ze berouw deden en zo gered werden. Bij de ingang van de hel zongen zij deze zinnen.

smachten naar God

De ziel smacht naar God. Wanneer het hart dorstig is verlangt het geheel naar God. De Joodse ziel roept uit grote wanhoop naar God. De ziel wil dicht bij God zijn, haar bron. Deze psalm gaat over de ballingschap die de Joden hebben moeten doorstaan. Toen de Tempel nog bestond was er sprake van enige heelheid. Nu zijn we omringd door vijanden die het bijna onmogelijk maken God ten alle tijden te ervaren.

het voeden van de zielen

Het gaat er niet alleen om om onze lichamen te voeden, ook onze zielen willen gevoed worden.

toekomstige generaties

De zonen van Korach waren begiftigd met profetie toen zij hun vader vernietigd zagen worden. Zij schreeuwden naar alle toekomstige generaties die hun eigen verlies zouden ervaren.

HaShem lijdt mee

De pijn die onze ziel ervaart is niets met wat HaShem ervaart als gevolg van onze verliezen. Verlang niet naar ons eigen lot, maar zoek naar HaShem. Op die manier zullen we op de ruimste manier bevrijding ervaren. Onze ziel zal dan verrijkt worden met de zoetheid en het licht van God. God schonk ons een rijk land en de Tora die glorie brengt aan deze seculiere wereld.

ondergedompeld in eigen gevoelens

HaShem waarschuwde ons, maar het ging langs ons heen. We waren ondergedompeld in onze eigen gevoelens en verloren zo het inzicht wat de werkelijke oorzaken waren van de aandoening.

gemoedsrust

Werkelijke gemoedsrust (menuchat hanefesh) woont in hen die reiken naar het ultieme doel van de wereld en die dat omarmen.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Door het lijden zijn we vaak niet meer wat het werkelijke doel van het leven is: God dienen – de wereld omvormen tot een 'woning' voor God. Volgens de Lubavitcher Rebbe moeten we pijn in daden omzetten en tranen in groei.

Het is waar dat iedere emotie ons rationeel denken vertroebelt. Pijn kan ons zelf verteren en onze visie op onszelf en de wereld vervormen. We mogen niet zeggen dat pijn door God is voorbestemd. Ook mogen we pijn en lijden niet gebruiken als excuus om bitterheid of slecht gedrag te rechtvaardigen. We mogen God wel ondervragen en uitdagen of de pijn innerlijk toe te laten. We moeten ons realiseren dat pijn en smart een verstoring zijn en niet de maatstaf. We moeten ons met onze pijn tot God richten en ons niet van Hem afwenden. Zo kunnen we onszelf verzoenen met de pijn en naar een oplossing zoeken. Pijn is een deel van de uitdaging die leven heet. Pijn is een onderdeel van een groter geheel. Het is slechts tijdelijk terwijl het leven eeuwig voort duurt. Lijden heeft een veel diepere betekenis. Het gaat om het vervolmaken van de stoffelijke wereld. Pijn kan omgezet worden in positieve energie. Dit kan door te lernen, gebed en goede daden. Pijn en smart kunnen een verhulde zegening zijn (denk aan de pijn die een vrouw heeft als zij een kind baart). Pijn en lijden is een test en geeft aan in hoeverre we werkelijk en in waarheid met God verbonden zijn. We moeten geheel op God vertrouwen. Zo zullen we op de ruimste manier bevrijding en gemoedsrust ervaren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 42)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad
  • Zinvol leven - Menachem Mendel Schneerson

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!