Tehilliem: Psalm 13 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 13 - een Joodse uitleg Onze geest is een tricky plek. Het is als drijfzand. Het trekt ons om het foute te doen. We kunnen de hoop opgeven of we kunnen woedend worden tegen onze eigen zwakheid en HaShem (G'd) om hulp vragen. Psalm 13 geeft ons hoop en steun. Ten eerste zien we dat we niet alleen staan. Ieder mens worstelt binnen zijn eigen situatie. Ten tweede, door HaShem in onze harten te laten kijken, verwezenlijken we de realisering dat Hij in feite de bron is van onze redding.

Tekst Psalm 13

Hoe lang nog, Eeuwige, zult u mij vergeten, hoe lang nog verbergt u voor mij Uw gelaat? Hoe lang nog wordt mijn ziel gekweld door zorgen en mijn hart door verdriet overstelpt, dag aan dag? Hoe lang nog houdt mijn vijand de overhand?
.....
.....
Ik vertrouw op Uw liefde, mijn hart zal juichen omdat U redding brengt, ik zal zingen voor de Eeuwige, Hij heeft mij geholpen.

De Hebreeuwse tekst van Psalm 13

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד. ב עַד-אָנָה יְהוָה תִּשְׁכָּחֵנִי נֶצַח עַד-אָנָה תַּסְתִּיר אֶת-פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי. ג עַד-אָנָה אָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשִׁי יָגוֹן בִּלְבָבִי יוֹמָםעַד-אָנָה יָרוּם אֹיְבִי עָלָי. ד הַבִּיטָה עֲנֵנִי יְהוָה אֱלֹהָי הָאִירָה עֵינַי פֶּן-אִישַׁן הַמָּוֶת. ה פֶּן-יֹאמַר אֹיְבִי יְכָלְתִּיו צָרַי יָגִילוּ כִּי אֶמּוֹט. ו וַאֲנִי בְּחַסְדְּךָ בָטַחְתִּי יָגֵל לִבִּי בִּישׁוּעָתֶךָאָשִׁירָה לַיהוָה כִּי גָמַל עָלָי.

Luister naar Psalm 13

Luister naar Psalm 13 in het Hebreeuws.

Toelichting op Psalm 13 van Rabbi Yitzchok Rubin

levenslang conflict menselijke aard
Psalm 13 kan begrepen als een levenslang conflict van onze menselijke aard. Koning David schreeuwt het uit: "Hoe lang, Eeuwige? Zult Gij mij voortdurend vergeten? Hoe lang zult Gij uw aangezicht voor mij verbergen?" Iedere dag beloven we een beter mens te worden. We vragen HaShem (G'd) voor hulp. "Hoe lang zal ik plannen koesteren in mijn ziel, kommer hebben in mijn hart, dag aan dag? Hoe lang zal mijn vijand zich boven mij verheffen?"

veranderde patronen van onze geest
Er wordt vier keer gezegd: 'Hoe lang?' Dit duidt op de veranderde patronen van onze geest. Elke set 'kristallen' schreeuwt om HaShems hulp. Zelfs als we fout handelen weten we dat HaShem bij ons is. Onze zielen schreeuwen uit de diepten die ogenschijnlijk onze visie verduisteren van de wil van HaShem

redding
Dit geschreeuw is het begin van onze redding. Kijk naar mijn bezorgd leven en antwoordt me, HaShem. Als we bewust zijn dat we inderdaad kwetsbaar zijn en in staat zijn van zulke brede fluctuaties van verlangens, dan zijn we op het pad van verlossing. We kunnen HaShem vragen naar onze problemen te kijken en licht in onze ogen te brengen.

tricky
Onze geest is een tricky plek. Het is als drijfzand. Het trekt ons om het foute te doen. We kunnen de hoop opgeven of we kunnen woedend worden tegen onze eigen zwakheid en HaShem om hulp vragen.

hoop en steun
Psalm 13 geeft ons hoop en steun. Ten eerste zien we dat we niet alleen staan. Ieder mens worstelt binnen zijn eigen situatie. Ten tweede, door HaShem in onze harten te laten kijken, verwezenlijken we de realisering dat Hij in feite de bron is van onze redding.
Daarom eindigt Psalm 13 met de woorden: "Ik echter vertrouw op uw goedertierenheid, over uw verlossing juicht mijn hart. Ik wil den Here zingen, omdat Hij mij heeft welgedaan."

zwakheden overwinnen
Deze Psalm geeft ons eeuwige steun. Het geeft ons hoop en bemoediging ondanks de innerlijke strijd die we voeren. We kunnen onze zwakheden overwinnen en de Here lof toe zingen.

Commentaar van Rashi op Psalm 13

Vers 1
Voor de dirigent, een lied van David.

Hoelang: Vier keer, overeenkomend met de vier koninkrijken [Babylon, Perzië, Griekenland en Edom] en er wordt gezegd over heel Israël.

Vers 4
Kijk en antwoord mij, o Heer, mijn G'd; verlicht mijn ogen opdat ik niet de slaap des doods slaap.

opdat ik niet de slaap des doods slaap: Want de dood wordt slaap genoemd (zoals in Jeremia 51:39): "en slaap een eeuwige slaap."

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Sinds de Zondeval van Adam is de mens verwikkeld in een interne strijd tussen goed en kwaad. De Boom van Leven die in het Paradijs stond is later de Tora geworden. Deze kan de mens uit haar zondetoestand bevrijden. Met de Tora kan het kwade omgezet worden in het goede. Dit is de remedie tegen de slechte neiging. De Tora naleven betekent G'd dienen. Alleen Hij kan onze innerlijke conflicten oplossen. Hij geeft ons inzicht en zorgt ervoor dat we niet het foute doen. Tevens is het goed ons te realiseren dat we niet de enigen zijn die worstelen. Ieder mens worstelt binnen zijn eigen situatie. We hoeven dus ook niet met onze vinger te wijzen naar andere mensen waarvan we menen dat zij het beter hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tehilliem: Psalm 23 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 23 - een Joodse uitlegPsalm 23 wordt in vele Joodse gemeenten aan het eind van de dienst gezegd, gevolgd door het half-kaddiesj en bar'choe. T…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Chabad
  • Tenach (voor tekst Psalm 13)
  • Rhythm of the Heart - Rabbi Yitzchok Rubin

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-10-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!