InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 40 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 40 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 40 – een Joodse uitleg De psalmdichter spreekt over de talloze wonderen die God het Joodse volk bracht door zich af te vragen: “Wie kan Zijn macht beschrijven. Ik kan ze bespreken, maar ze zijn te talrijk!” Hij schiep de wereld en splitste de zee ter wille van Israël. En toch verlangt Hij geen offers maar dat we luisteren naar Zijn stem. Ook behandelt deze Psalm het lijden van de mens.

Tekst Psalm 40

Vol verlangen heb ik op de Eeuwige gewacht en Hij boog zich naar mij toe, Hij heeft mijn roep om hulp gehoord. Hij trok mij uit de kuil van het graf, uit de modder, uit het slijk. Hij zette mij neer op een rots, een vaste grond voor mijn voeten. Hij gaf mij een nieuw lied in de mond, een lofzang voor onze God. Mogen velen het zien vol ontzag en vertrouwen op de Eeuwige.
…..
…..
Wie bij U hun geluk zoeken zullen lachen en vrolijk zijn, wie van u hun redding verwachten zullen steeds weer zeggen: “Groot is de Eeuwige.” Ik ben arm en zwak, Heer, denk aan mij. U bent mijn helper, mijn bevrijder, mijn God, wacht niet langer.

Tekst Psalm 40 in het Hebreeuws

א לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד מִזְמוֹר. ב קַוֹּה קִוִּיתִי יְהוָה וַיֵּט אֵלַי וַיִּשְׁמַע שַׁוְעָתִי. ג וַיַּעֲלֵנִי מִבּוֹר שָׁאוֹן מִטִּיט הַיָּוֵןוַיָּקֶם עַל-סֶלַע רַגְלַי כּוֹנֵן אֲשֻׁרָי. ד וַיִּתֵּן בְּפִי שִׁיר חָדָשׁ תְּהִלָּה לֵאלֹהֵינוּיִרְאוּ רַבִּים וְיִירָאוּ וְיִבְטְחוּ בַּיהוָה. ה אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר-שָׂם יְהוָה מִבְטַחוֹוְלֹא-פָנָה אֶל-רְהָבִים וְשָׂטֵי כָזָב. ו רַבּוֹת עָשִׂיתָ אַתָּה יְהוָה אֱלֹהַי נִפְלְאֹתֶיךָ וּמַחְשְׁבֹתֶיךָ אֵלֵינוּאֵין עֲרֹךְ אֵלֶיךָ אַגִּידָה וַאֲדַבֵּרָה עָצְמוּ מִסַּפֵּר. ז זֶבַח וּמִנְחָה לֹא-חָפַצְתָּ אָזְנַיִם כָּרִיתָ לִּיעוֹלָה וַחֲטָאָה לֹא שָׁאָלְתָּ. ח אָז אָמַרְתִּי הִנֵּה-בָאתִי בִּמְגִלַּת-סֵפֶר כָּתוּב עָלָי. ט לַעֲשׂוֹת-רְצוֹנְךָ אֱלֹהַי חָפָצְתִּי וְתוֹרָתְךָ בְּתוֹךְ מֵעָי. י בִּשַּׂרְתִּי צֶדֶק בְּקָהָל רָב הִנֵּה שְׂפָתַי לֹא אֶכְלָאיְהוָה אַתָּה יָדָעְתָּ. יא צִדְקָתְךָ לֹא-כִסִּיתִי בְּתוֹךְ לִבִּי אֱמוּנָתְךָ וּתְשׁוּעָתְךָ אָמָרְתִּילֹא-כִחַדְתִּי חַסְדְּךָ וַאֲמִתְּךָ לְקָהָל רָב. יב אַתָּה יְהוָה לֹא-תִכְלָא רַחֲמֶיךָ מִמֶּנִּיחַסְדְּךָ וַאֲמִתְּךָ תָּמִיד יִצְּרוּנִי. יג כִּי אָפְפוּ-עָלַי רָעוֹת עַד-אֵין מִסְפָּר הִשִּׂיגוּנִי עֲו‍ֹנֹתַי וְלֹא-יָכֹלְתִּי לִרְאוֹתעָצְמוּ מִשַּׂעֲרוֹת רֹאשִׁי וְלִבִּי עֲזָבָנִי. יד רְצֵה יְהוָה לְהַצִּילֵנִי יְהוָה לְעֶזְרָתִי חוּשָׁה. טו יֵבֹשׁוּ וְיַחְפְּרוּ יַחַד מְבַקְשֵׁי נַפְשִׁי לִסְפּוֹתָהּיִסֹּגוּ אָחוֹר וְיִכָּלְמוּ חֲפֵצֵי רָעָתִי. טז יָשֹׁמּוּ עַל-עֵקֶב בָּשְׁתָּם הָאֹמְרִים לִי הֶאָח הֶאָח. יז יָשִׂישׂוּ וְיִשְׂמְחוּ בְּךָ כָּל-מְבַקְשֶׁיךָיֹאמְרוּ תָמִיד יִגְדַּל יְהוָה אֹהֲבֵי תְּשׁוּעָתֶךָ. יח וַאֲנִי עָנִי וְאֶבְיוֹן אֲדֹנָי יַחֲשָׁב-לִיעֶזְרָתִי וּמְפַלְטִי אַתָּה אֱלֹהַי אַל-תְּאַחַר.

Toelichting op Psalm 40

David telt de vele malen dat hij door HaShem gered is. Hij spreekt over zijn eeuwigdurend vertrouwen, hoewel hij zich ervan bewust is dat zijn moeilijkheden nog lang niet voorbij zijn.

Hoe ver David ook is afgedwaald, God luistert naar hem. Ook al denken we soms dat God niet luistert toch doet Hij dit altijd. Zelfs al we dreigen te verdrinken in het drijfzand trekt God ons er weer uit. Joden zijn nakomelingen van voorouders die veel leed zijn overkomen en toch leefden zij op vaste bodem. We moeten boren in de bronnen van hun moed.

Iedere generatie kent haar eigen crises en beproevingen. Wanneer we deze doorstaan en groeien, leidt dit tot nieuwe lofprijzingen van God. Door de wanhoop te overwinnen banen we een nieuwe weg voor Gods zegen.

We zijn een kleine stem in de grote wereld, en dat is altijd zo geweest. Maar we zijn sterk door ons vertrouwen in God. Die dit niet begrijpen zijn beklagenswaardig, zij zinken in het moeras dat door hun arrogantie wordt veroorzaakt.

De Joodse rechtvaardigen hebben de rest van het Joodse volk uit het moeras getrokken en ons sterkte gegeven. Vanaf het moment dat de Tora werd geopenbaard werd het deel van de Joden. De Joodse ziel wil de wereld vullen met het licht van HaShem. Door te verklaren dat God de Enige is door middel van onze handelingen en daden stijgen we boven de duisternis van de wereld uit. Wanneer de wereld wanhoopt moeten wij de eeuwige waarheden van de Tora verkondigen. Hierdoor zullen we gesterkt worden.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Voor veel niet-Joden is het uitermate moeilijk te begrijpen waarom juist het Uitverkoren Joodse volk moet lijden. Ze komen met allerlei uiteenlopende verklaringen die echter kant noch wal raken. De meest voorkomende verklaring luidt dat Joden kennelijk zo zwaar gezondigd hebben dat ze om die reden veel moeten lijden. Er zijn zelfs extreme christenen die beweren dat DIT het bewijs is dat God niet meer van Zijn volk houdt en dat de Joden ook allang niet meer het Uitverkoren volk zijn. Die rol hebben volgens hen de christenen van de Joden overgenomen. Dat ondertussen christenen zelf ook veel te lijden hebben lijkt voor hen geen reden te zijn om niet te twijfelen aan hun 'uitverkoren' rol. Ook staan ze niet stil bij het feit dat juist zij de Joden veel leed hebben toegebracht en niet God.

Duidelijk is dat veel mensen simpelweg niet begrijpen wat lijden inhoudt en wat het betekent. De Lubavitcher Rebbe heeft in zijn boek 'Zinvol leven' een duidelijke uitleg gegeven over lijden.

Waarom staat God toe dat rechtvaardige mensen lijden? Pijn en lijden is een beproeving van God. Door dit te erkennen komen we er sterker dan voorheen uit te voorschijn. Wanneer het goed met ons gaat moeten we ons voorbereiden op mindere tijden om beter met pijn en lijden om te kunnen gaan. Bedenk dat fysiek, emotioneel en spiritueel lijden slechts tijdelijk is en het leven eeuwig. Omdat het leven veel meer is dan ons lichaam dienen we te beseffen dat lijden een diepere betekenis heeft. We kunnen leren van de pijn door lichaam en ziel met elkaar in harmonie te brengen. Zo wordt pijn omgezet in positieve energie. De wereld is van nature goed en lijden maakt daar deel van uit. De Joodse wijzen zeggen: “Alles wat God doet, doet Hij voor ons bestwil.” Maar dit houdt zeker niet in dat we op Gods plaats mogen zitten en anderen verdriet mogen aandoen. Christenen die Joden vervolgd hebben zijn op Gods plaats gaan zitten en dachten dat zij gemachtigd waren om namens God de Joden te straffen c.q. te doden. Maar dat is natuurlijk een enorme grove vergissing. God wil alles behalve lijden toebrengen alleen maar ter wille van het lijden. Lijden dat God toebrengt heeft een helende functie. God wil laten zien waar we meer aan hechten: materiële verworvenheden of spirituele groei? Verder moeten we accepteren dat alleen God weet waarom er lijden is. Voor ons is het slechts de taak om te kijken wat het werkelijke levensdoel is en daaruit kracht te putten. Lijden en pijn zijn indicatoren die bepalen in welke mate we verbonden zijn met God. Vertrouwen op God luidt het devies. Dat betekent niet gelatenheid, maar juist vechten tegen lijden. Toegeven aan verdriet betekent twijfelen aan God. Daarom moeten we juist daadkracht tonen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 40)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad
  • Zinvol leven - Menachem Mendel Schneerson

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!