InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 39 een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 39 een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 39  een Joodse uitleg Davids gebed beweent zijn lijden. Niet het lijden doet hem pijn maar het feit dat hij bedroefd is gestoord te worden in zijn Torastudie. De dagen van de mens zijn kort. Er mag geen tijd verloren gaan zonder de Tora bestudeerd te hebben. David wil van zijn lijden verlost worden zodat hij de Tora kan bestuderen en een plek krijgt in de Komende Wereld.

Tekst Psalm 39

Ik had mij voorgehouden: Ik moet mij beheersen en mijn tong voor zonden behoeden, mijn mond met een muilband bedwingen te midden van mensen zonder God of gebod. En ik zei dan ook niets, geen woord, ik zweeg en vond geen verlichting, ik voelde steeds heviger pijn. Het brandde in mijn binnenste, bij mijn zuchten laaide een vuur op en mijn tong begon te spreken.
..
..
Hoor mijn gebed, Eeuwige, luister naar mijn hulpgeroep, wees niet doof voor mijn verdriet, want een vreemdeling ben ik, bij U te gast zoals ook mijn voorouders waren. Wend Uw straffende blik van mij af, dan beleef ik nog vreugde voordat ik heenga en niet meer ben.

Tekst in het Hebreeuws

א לַמְנַצֵּחַ לידיתון (לִידוּתוּן) מִזְמוֹר לְדָוִד. ב אָמַרְתִּי אֶשְׁמְרָה דְרָכַי מֵחֲטוֹא בִלְשׁוֹנִיאֶשְׁמְרָה לְפִי מַחְסוֹם בְּעֹד רָשָׁע לְנֶגְדִּי. ג נֶאֱלַמְתִּי דוּמִיָּה הֶחֱשֵׁיתִי מִטּוֹב וּכְאֵבִי נֶעְכָּר. ד חַם-לִבִּי בְּקִרְבִּי בַּהֲגִיגִי תִבְעַר-אֵשׁ דִּבַּרְתִּי בִּלְשׁוֹנִי. ה הוֹדִיעֵנִי יְהוָה קִצִּי וּמִדַּת יָמַי מַה-הִיא אֵדְעָה מֶה-חָדֵל אָנִי. ו הִנֵּה טְפָחוֹת נָתַתָּה יָמַי וְחֶלְדִּי כְאַיִן נֶגְדֶּךָאַךְ כָּל-הֶבֶל כָּל-אָדָם נִצָּב סֶלָה. ז אַךְ-בְּצֶלֶם יִתְהַלֶּךְ-אִישׁ אַךְ-הֶבֶל יֶהֱמָיוּןיִצְבֹּר וְלֹא-יֵדַע מִי-אֹסְפָם. ח וְעַתָּה מַה-קִּוִּיתִי אֲדֹנָי תּוֹחַלְתִּי לְךָ הִיא. ט מִכָּל-פְּשָׁעַי הַצִּילֵנִי חֶרְפַּת נָבָל אַל-תְּשִׂימֵנִי. י נֶאֱלַמְתִּי לֹא אֶפְתַּח-פִּי כִּי אַתָּה עָשִׂיתָ. יא הָסֵר מֵעָלַי נִגְעֶךָ מִתִּגְרַת יָדְךָ אֲנִי כָלִיתִי. יב בְּתוֹכָחוֹת עַל-עָו‍ֹן יִסַּרְתָּ אִישׁ וַתֶּמֶס כָּעָשׁ חֲמוּדוֹאַךְ הֶבֶל כָּל-אָדָם סֶלָה. יג שִׁמְעָה תְפִלָּתִי יְהוָה וְשַׁוְעָתִי הַאֲזִינָה אֶל-דִּמְעָתִי אַל-תֶּחֱרַשׁכִּי גֵר אָנֹכִי עִמָּךְ תּוֹשָׁב כְּכָל-אֲבוֹתָי. יד הָשַׁע מִמֶּנִּי וְאַבְלִיגָה בְּטֶרֶם אֵלֵךְ וְאֵינֶנִּי.

Toelichting op Psalm 39

David zwijgt. Dat lijkt laf over te komen maar is in feite een heroïsche daad. Er gebeurt veel onrecht. Alles is pijnlijk maar David adviseert ons stil te blijven. Wanneer we ons op God concentreren dan voelen we de warmte van het gebed. David zwijgt niet omdat hij onverschillig is. Hij concentreert al zijn energie op God en nu kan zijn tong spreken. David is niet sprakeloos geworden door de dwaasheid rondom hem heen. Niemand weet wanneer zijn dagen zijn geteld. Alles is in Gods handen. Eén geschenk is voor ons: deze waarheden uit te spreken met de warmte van de ware overtuiging.

We lijken soms zo oppervlakkig door grote dingen na te jagen. Maar weten we wat morgen brengt? Het is allemaal een façade. Wat werkelijkheid is is het doen van een mitswa en Torastudie. David vraagt om deze spirituele energie.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

In veel artikelen op InfoNu hebben we al het belang uitgelegd van Torastudie. Wanneer we weten dat de Schepping gemaakt is op basis van de Tora, dan beseffen we maar al te goed dat alles draait om Torastudie. Daarom zal de Masjiach de wereld ook onderrichten in de Tora en de Noachidische geboden.

Wie gestructureerd Torastudie wil doen en daar nog niet zoveel ervaring mee heeft, kan gebruik maken van de Chabad website. Hier is o.a. het dagelijks studiecentrum waar je precies weet op welke dag welke Tora gedeelten je moet bestuderen, Psalmen moet reciteren, en nog meer zaken kunt leren. Ook de Tanja, een belangrijk boek van het Chabad Chassidisme, wordt elke dag besproken. Het is mogelijk de teksten te lezen, maar er kan ook naar audio opnames geluisterd worden. Elke week wordt een Parsja (Tora gedeelte) besproken door verschillende Rabbijnen. Zij leggen haarfijn uit hoe we de Tora moeten begrijpen.

De Chabad site biedt overigens nog veel meer. Er zijn duizenden audio en video opnames over allerlei soorten onderwerpen: Kabbala, feestdagen, Talmoed, Misjna, spiritualiteit, etc. Wanneer u regelmatig naar deze opnames luistert en eventueel kijkt dan zult u heel wat kennis opdoen. Internet wordt zo een heel mooi medium om Torastudie te doen.

Laat u overigens niet afschrikken door het feit dat u misschien weinig kennis van het Jodendom hebt. Er zijn verschillende niveaus. Wanneer u nog niet veel kennis hebt van de Tora dan kunt u beginnen met de gedeelten die voor kinderen bestemd zijn. Deze opnames en teksten zijn ook erg leerzaam voor volwassenen. Ook vrouwen komen aan hun trekken met speciaal op hen gerichte onderwerpen zoals huwelijk, gezin, opvoeding, maar ook Torastudie speciaal door vrouwen verzorgd.

Hoe regelmatiger u gebruik maakt van de Chabad website des te meer u in de Tora zult kunnen delven. U zult merken dat de Tora oneindig is en u alles over het leven vertelt wat u moet weten. De Tora is namelijk het leven.

Onze dagen zijn kort, zoals David reeds constateerde. We mogen geen tijd verliezen aan oppervlakkige zaken. We moeten ons volledig op de Tora storten en een partner worden van God in de voltooiing van de Schepping.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 39)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Reageer op het artikel "Tehilliem: Psalm 39 een Joodse uitleg"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!