InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 38 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 38 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 38 – een Joodse uitleg Een gebed voor elk individu die treurt om de langdurige ballingschap. Iemand in nood moet deze psalm reciteren. Een psalm om ons er aan te herinneren om het te reciteren in tijden van nood. Men kan er vele lessen uit trekken. David leert ons om positief te denken. Een lied van rouw verandert in een lofzang.

Tekst Psalm 38

Een psalm van David om tot nadenken te brengen. Eeuwige straf mij niet in Uw gramschap en tuchtig mij niet in Uw woede. Want Uw pijlen zijn diep in mij doorgedrongen en zwaar rust Uw hand op mij. Er is niets meer heel aan mijn lichaam door Uw verbolgenheid in harmonie is er niet in mijn gestel door mijn zonde. Want mijn verkeerde daden zijn me over het hoofd gegaan, als een drukkende last worden ze mij te zwaar.
…..
…..
Mijn vijanden leven en zijn machtig, en velen zijn het die mij ten onrechte haten en goed met kwaad vergelden, mij tegenwerken al heb ik al het goede voor, laat mij niet in de steek, Eeuwige, mijn God, blijf niet op een afstand van mij. Haast U mij te redden, mijn Heer, mijn hulp!

Tekst Psalm 38 in het Hebreeuws

א מִזְמוֹר לְדָוִד לְהַזְכִּיר. ב יְהוָה אַל-בְּקֶצְפְּךָ תוֹכִיחֵנִי וּבַחֲמָתְךָ תְיַסְּרֵנִי. ג כִּי-חִצֶּיךָ נִחֲתוּ בִי וַתִּנְחַת עָלַי יָדֶךָ. ד אֵין-מְתֹם בִּבְשָׂרִי מִפְּנֵי זַעְמֶךָ אֵין-שָׁלוֹם בַּעֲצָמַי מִפְּנֵי חַטָּאתִי. ה כִּי עֲו‍ֹנֹתַי עָבְרוּ רֹאשִׁי כְּמַשָּׂא כָבֵד יִכְבְּדוּ מִמֶּנִּי. ו הִבְאִישׁוּ נָמַקּוּ חַבּוּרֹתָי מִפְּנֵי אִוַּלְתִּי. ז נַעֲוֵיתִי שַׁחֹתִי עַד-מְאֹד כָּל-הַיּוֹם קֹדֵר הִלָּכְתִּי. ח כִּי-כְסָלַי מָלְאוּ נִקְלֶה וְאֵין מְתֹם בִּבְשָׂרִי. ט נְפוּגוֹתִי וְנִדְכֵּיתִי עַד-מְאֹד שָׁאַגְתִּי מִנַּהֲמַת לִבִּי. י אֲדֹנָי נֶגְדְּךָ כָל-תַּאֲוָתִי וְאַנְחָתִי מִמְּךָ לֹא-נִסְתָּרָה. יא לִבִּי סְחַרְחַר עֲזָבַנִי כֹחִי וְאוֹר-עֵינַי גַּם-הֵם אֵין אִתִּי. יב אֹהֲבַי וְרֵעַי מִנֶּגֶד נִגְעִי יַעֲמֹדוּ וּקְרוֹבַי מֵרָחֹק עָמָדוּ. יג וַיְנַקְשׁוּ מְבַקְשֵׁי נַפְשִׁי וְדֹרְשֵׁי רָעָתִי דִּבְּרוּ הַוּוֹת וּמִרְמוֹת כָּל-הַיּוֹם יֶהְגּוּ. יד וַאֲנִי כְחֵרֵשׁ לֹא אֶשְׁמָע וּכְאִלֵּם לֹא יִפְתַּח-פִּיו. טו וָאֱהִי כְּאִישׁ אֲשֶׁר לֹא-שֹׁמֵעַ וְאֵין בְּפִיו תּוֹכָחוֹת. טז כִּי-לְךָ יְהוָה הוֹחָלְתִּי אַתָּה תַעֲנֶה אֲדֹנָי אֱלֹהָי. יז כִּי-אָמַרְתִּי פֶּן-יִשְׂמְחוּ-לִי בְּמוֹט רַגְלִי עָלַי הִגְדִּילוּ. יח כִּי-אֲנִי לְצֶלַע נָכוֹן וּמַכְאוֹבִי נֶגְדִּי תָמִיד. יט כִּי-עֲו‍ֹנִי אַגִּיד אֶדְאַג מֵחַטָּאתִי. כ וְאֹיְבַי חַיִּים עָצֵמוּ וְרַבּוּ שֹׂנְאַי שָׁקֶר. כא וּמְשַׁלְּמֵי רָעָה תַּחַת טוֹבָה יִשְׂטְנוּנִי תַּחַת רדופי- (רָדְפִי-) טוֹב. כב אַל-תַּעַזְבֵנִי יְהוָה אֱלֹהַי אַל-תִּרְחַק מִמֶּנִּי. כג חוּשָׁה לְעֶזְרָתִי אֲדֹנָי תְּשׁוּעָתִי.

Toelichting op Psalm 38

positief

In deze psalm is David in nood. Maar hij benadert het positief. De psalm geeft een verslag van Davids zonden en beproevingen. Het zou om die reden eigenlijk een klaagzang genoemd moeten worden, meent de heilige Alshich. Hij zegt dat David zich realiseerde dat zijn situatie te wijten was aan zijn zonden en dat hij nu zijn wandaden berouwt. Een lied van rouw verandert in een lofzang. Daarom stemt deze psalm tot nadenken.

pijlen van God ter correctie

De pijlen van God hebben David getroffen vanwege diens zonden. De vergiftigde infectie is veroorzaakt door Davids wangedrag. De pijlen zijn door God nauwkeurig afgeschoten ter correctie van Davids eigen zwakheden en niet meer.

dieptepunt

David is wanhopig omdat zijn dwaasheid een grote kloof heeft gecreëerd tussen God en hem. David kan het niet langer verdragen. Hij is depressief en moedeloos. Maar hij realiseert zich dat als hij berouw toont en echt zoekt, HaShem naar hem zal luisteren. David zal nooit helemaal verloren gaan. Dat David wanhoopte was omdat hij Gods vergiffenis niet accepteerde. Maar God heeft Zijn kinderen beloofd te vergeven zodra ze berouw tonen (Jesaja 55:7). Om vergiffenis te krijgen moeten we afzien van de zonde. Dit is niet eenvoudig. We hebben veel kracht nodig voor zo'n verandering. We moeten niet toestaan dat stress en depressie onze geestelijke kracht uitzuigen. Tesjoeva betekent terugkeer naar God met hoop en vreugde.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

De Lubavitcher Rebbe zei: “Denk goed en het zal goed zijn.” In Jesaja 12:2 staat: “Zie, God is mijn helper, ik vertrouw en vrees niet want mijn sterkte en mijn psalm is God.”

Angst en vrees (depressie) ontstaat doordat veel mensen één wereld en vele goden hebben. Wie echter één God heeft en twee werelden (materiële en spirituele) hoeft niet te vrezen. Vrees ontstaat door verwarring. Door duidelijkheid te scheppen kan angst overwonnen worden. Wanhoop verduistert het hart en verzwakt de geest. Het is zaak de kluwen van twijfels waarin je gevangen zit te ontwarren. Zo kom je weg uit de wanhoop.

De diepste oorzaak van angst ontstaat omdat we prioriteit geven aan de stoffelijke wereld. We vrezen dat anderen ons niet meer accepteren. Maar het is zaak alleen jezelf te accepteren door God in je leven op te nemen en te doen in de wereld waarvoor je geschapen bent. Dit impliceert het naleven van de Tora door Joden en de Noachidische geboden door niet-Joden. Een absoluut vertrouwen in God zal de angst voor ziekte, armoede of dood wegnemen. Door God te vrezen toon je eerbied en ontzag voor een hogere aanwezigheid in je leven. Je bent bijzonder omdat je mag bijdragen aan Gods Schepping. Het leven draait niet om geld, status en aanzien. Gods normen zijn hoger dan die van een mens maar wel gemakkelijker om na te leven omdat deze eeuwig van aard zijn en niet voortdurend veranderen. Ga niet wanhopen maar trek ten strijde en verbeter de omstandigheden. Depressiviteit kan overwonnen worden door destructieve gedachten te vervangen door constructieve opvattingen. Richt je op je prestaties, je talenten, de mensen van wie je houdt. En laat God in je leven toe. God beschermt je ziel. Probeer naar je ziel te luisteren en laat het licht van je ziel schijnen in de donkerste plekken waar angst en vrees gedijen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad
  • Siach Jitschak (voor tekst Psalm 38)
  • Zinvol leven - Menachem Mendel Schneerson

Infoteur: Etsel
Laatste update: 13-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!