InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 36 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 36 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 36 – een Joodse uitleg Psalm 36 is gericht aan mensen die hun kwade neiging (jetser hara) volgen die hen vertelt “Plaats de vreze Gods niet voor je” en die ze vervolgens laat zondigen door kwade daden te verfraaien. De kwade neiging daalt naar de aarde en corrumpeert en gaat vervolgens weer naar boven (het Hemels Gerecht) en vervolgt de zondaar.

Tekst Psalm 36

De zonde spreekt tot de goddeloze, diep in zijn hart, angst voor God kent hij niet. De zonde sust zijn geweten in slaap, geen besef van schuld, geen afkeer van kwaad. Hij spreekt woorden van onheil en bedrog en blijft ver van wat wijs en goed is, op zijn bed bedenkt hij verderfelijke plannen, hij betreedt een verkeerde weg en het kwade verwerpt hij niet.
…..
…..
Toon aan U getrouwen gedurig Uw liefde, aan de oprechten van hart Uw gerechtigheid. Laat de voet van hoogmoedigen mij niet vertrappen, de hand van goddelozen mij niet verjagen. Daar liggen zij die verderf zaaiden – gevallen, neergeschoten, zonder kracht om op te staan.

Tekst in het Hebreeuws

א לַמְנַצֵּחַ לְעֶבֶד-יְהוָה לְדָוִד. ב נְאֻם-פֶּשַׁע לָרָשָׁע בְּקֶרֶב לִבִּי אֵין-פַּחַד אֱלֹהִים לְנֶגֶד עֵינָיו. ג כִּי-הֶחֱלִיק אֵלָיו בְּעֵינָיו לִמְצֹא עֲו‍ֹנוֹ לִשְׂנֹא. ד דִּבְרֵי-פִיו אָוֶן וּמִרְמָה חָדַל לְהַשְׂכִּיל לְהֵיטִיב. ה אָוֶן יַחְשֹׁב עַל-מִשְׁכָּבוֹ יִתְיַצֵּב עַל-דֶּרֶךְ לֹא-טוֹב רָע לֹא יִמְאָס. ו יְהוָה בְּהַשָּׁמַיִם חַסְדֶּךָ אֱמוּנָתְךָ עַד-שְׁחָקִים. ז צִדְקָתְךָ כְּהַרְרֵי-אֵל מִשְׁפָּטֶיךָ תְּהוֹם רַבָּה אָדָם וּבְהֵמָה תוֹשִׁיעַ יְהוָה. ח מַה-יָּקָר חַסְדְּךָ אֱלֹהִים וּבְנֵי אָדָם בְּצֵל כְּנָפֶיךָ יֶחֱסָיוּן. ט יִרְוְיֻן מִדֶּשֶׁן בֵּיתֶךָ וְנַחַל עֲדָנֶיךָ תַשְׁקֵם. י כִּי-עִמְּךָ מְקוֹר חַיִּים בְּאוֹרְךָ נִרְאֶה-אוֹר. יא מְשֹׁךְ חַסְדְּךָ לְיֹדְעֶיךָ וְצִדְקָתְךָ לְיִשְׁרֵי-לֵב. יב אַל-תְּבוֹאֵנִי רֶגֶל גַּאֲוָה וְיַד-רְשָׁעִים אַל-תְּנִדֵנִי. יג שָׁם נָפְלוּ פֹּעֲלֵי אָוֶן דֹּחוּ וְלֹא-יָכְלוּ קוּם.

Toelichting op Psalm 36

verschillende stemmen

Het kwaad komt tot ons via verschillende stemmen van buiten en binnen. Zelfs een vrome Jood die elke dag bidt en probeert het kwade te mijden kan verblind zijn zoals de ergste zondaar zodat hij zijn vrees voor HaShem opzij zet. Het kwaad kan een partner worden in zijn gedachten. Alleen God ziet het kwaad dan nog. De persoon liegt eerst tegen zichzelf en dan tegen anderen. Hij kan zich niet meer concentreren op het goede. Iemand die zich niet op het goede pad begeeft staat het kwade toe dat vanzelf binnentreedt.

Is er nog hoop?

Kunnen we dan niets tegen het kwade doen? Gods liefde gaat boven ons verstand uit. We kunnen Gods goedheid niet meten. De hemel is slechts het begin. Wij moeten echter smeken om de sluizen van de zee van Gods goedheid te openen. HaShem biedt ons bescherming. Hij biedt ons licht; het kwade biedt ons duisternis. Alleen het licht van HaShem geeft ons inzicht. En met deze waarheid tracht God ons te verrassen. We moeten openlijk aangeven dat dit het is wat we zoeken.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Hoewel het kwaad ons kan overrompelen is de beste tactiek om het kwade te negeren. We moeten niet trachten het kwaad te analyseren. In dat geval proberen we zelfs het kwaad goed te praten. Het kwaad moet overwonnen worden door het te overspoelen met het goede. Dat kan met Gods hulp. We staan dus niet machteloos en zijn niet gedoemd om te zondigen. Daarom moeten we ons constant richten op het goede. Voor een Jood betekent dit de naleving van de Tora; voor een niet-Jood betekent dit de naleving van de Noachidische geboden.

Als we constant het goede doen dan zal het kwaad geen kans hebben. Als we strijden voor vrede dan heeft oorlog geen kans. We moeten niet bij de pakken gaan neerzitten en doen alsof deze wereld de wereld van Satan is. God heeft deze wereld geschapen om er Zijn 'woning' van te maken. Uiteindelijk zullen we dit ook bereiken. In de Messiaanse tijd zal iedereen inzien dat dit Gods wereld is en dat alleen Hij bestaat. Wij kunnen de komst van de Masjiach echter bespoedigen door het doen van goede daden. Hoe meer wij ons best doen hoe sneller de Masjiach komt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 36)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!