InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Multifunctioneel centrum in Scheveningen: Chizone

Multifunctioneel centrum in Scheveningen: Chizone

Op een steenworp afstand van het Scheveningse strand staat als een ontmoetingsplek tussen oost en west een monumentale kerk. Deze kerk werd omgetoverd tot een multifunctioneel centrum dat zich vooral toelegt op spiritualiteit en gezondheid, kunst en cultuur. Chizone ziet zichzelf graag als een spiritueel warenhuis aan de kust.

Kerkgemeenschap

Ooit was Chizone als Lourdeskerk het middelpunt van een bloeiende kerkgemeenschap. In de loop van decennia verloor het godshuis echter zijn bestemming en omdat er sedert 2005 geen erediensten meer in de kerk plaatsvonden, werd het tot een gebouw zonder doel. De kapel (die een kopie bevat van de Lourdesgrot) is nog wel open voor gebed en kerkelijke plechtigheden. Omdat het bouwwerk enerzijds te mooi en te bijzonder was om af te breken en anderzijds ook weer te afwijkend om een nieuwe bestemming voor te vinden verstreken de jaren nutteloos en in ledigheid.

Geschiedenis van de Lourdeskerk

De katholieke Onze Lieve Vrouw van Lourdeskerk ligt vlakbij het Kurhaus in Scheveningen. Op de plek waar deze kerk staat, bevond zich reeds in de middeleeuwen een kapelletje. De bouw van de huidige kerk begon in 1913, maar werd onderbroken door WO I. Eerst in 1925 werd het godshuis voltooid. Het oorspronkelijke ontwerp was van de bekende architect Alexander J. Kropholler, die het later aan de stok kreeg met de 'schoonheidscommissie'. Daarom maakte een leerling van hem, C.M. van Moorsel, het werk af. Naar aanleiding van de trouwerij van de dochter van de Haagse vastgoedmagnaat Reinder Zwolsman werd de kerk in 1965 uitgebreid met een kerktoren van de hand van de inmiddels hoogbejaarde architect Kropholler. Zwolsman vond dat bij een trouwerij een kerkklok hoorde en die ontbrak nog, vandaar.

Multifunctioneel centrum

Gevonden locatie

Gebroeders Noël en Maarten de Bruin zochten al enige tijd naar een ruimte om hun idee van een multifunctioneel centrum te realiseren. Het zou een centrum moeten worden dat toegespitst zou zijn op spiritualiteit en gezondheid, kunst en cultuur en Chizone zou gaan heten. Zij lieten hun oog vallen op het monumentale pand vlak bij het Circustheater in Scheveningen, op een steenworp afstand van het strand.

Chinese massagetechniek en traditionele Chinese geneeskunde

Het geld dat de gebroeders verdienden met hun Haagse theaterrestaurant 'Toussaint' diende voor de financiering van de verbouwing. In een deel van de kerk kwamen multifunctionele studioruimten, waarvan de minimalistische inrichting doet denken aan een Japans interieur. Toch laten de talloze gebrandschilderde ramen met religieuze afbeeldingen er geen misverstand over bestaan dat het een van oorsprong katholieke kerk geweest is. In de ruimten wordt een zaal gebruikt voor onder andere meditatie, yoga en tai chi-bijeenkomsten. Achter een gordijn liggen kussens klaar waarop de cursisten comfortabel kunnen zitten of liggen. In een andere kamer staat een verstelbare massagestoel, geschikt voor acupunctuur en gigong tuina, een Chinese massagetechniek. Weer een andere ruimte is vooral geschikt voor workshops. Workshops over onder andere 'vijfelementen-voeding'. Die voedingsleer is overeenkomstig de traditionele Chinese geneeskunde.

Steun van de ASN Bank

Standpunt van gebroeders de Bruin

Omdat de potentie van de voormalige Lourdeskerk als spirituele ontmoetingsplek bij lange na niet ten volle was benut, moest er opnieuw een grootschalige verbouwing plaatsvinden. De nieuwe studio's besloegen immers slechts een klein deel van het gebouw en er was nog een zee van ruimte over, die geschikt was voor allerlei activiteiten. Gedurende de zomermaanden van 2010 werd de rest van de kerk gebruiksklaar gemaakt. Dat gebeurde met een financiering van de ASN Bank, waar beide broers de Bruin heel blij mee waren. Al hun geld zat immers al in de eerste verbouwing en ze wilden graag verder. Daarbij geeft het een steuntje in de rug wanneer een organisatie zoals de ASN Bank in het project gelooft.

Standpunt van de ASN Bank

Geert Fijnaut van de ASN Bank stelt dat Chizone een mooi initiatief is. Allereerst wordt daardoor een kerk in stand gehouden. Een gebouw dat toch een gezicht geeft aan het kustgedeelte van Scheveningen. Daarnaast past het project van de gebroeders de Bruin helemaal in de tijdgeest: op een andere manier stilstaan bij gezondheid en spiritualiteit. ASN Bank steunt het project samen met Fonds 1878. Dat fonds staat garant en de ASN Bank verstrekt de lening. Zodoende is het project voor de bank een heel veilige financiering.

Toekomst

Congressen, symposia en bijeenkomsten

Half september 2010 werd de locatie feestelijk geopend. Doel was vooral om potentiële klanten te doen warmlopen voor de vele mogelijkheden van het pand, zoals het houden van congressen en symposia in de grote kerkzaal. Chizone kan gemakkelijk vier à vijfhonderd personen ontvangen. Congressen, symposia en bedrijfsbijeenkomsten moeten straks de schoorsteen doen roken. Immers voor een gezonde bedrijfsvoering zijn dergelijke activiteiten nodig en kunnen de gebroeders de Bruin blijven doen wat zij belangrijk vinden, namelijk een podium bieden voor bezinning en educatie. Het is een ideale locatie: vlakbij het strand en met veel hotels in de directe omgeving. De onderneming wil echter veel meer zijn dan alleen een sfeervolle congreslocatie. Er kunnen immers ook bijeenkomsten met een bepaald thema worden gehouden, zoals 'The Japanese Experience'. Eveneens worden er workshops gehouden als kalligraferen, sushi maken, ikebana (Japans bloemschikken) en nog veel meer. De grote zaal kan worden voorzien van verschillende moods . Met een uitgekiende theaterverlichting kunnen allerlei stemmingen worden gecreërd, afhankelijk van het soort bijeenkomst dat er gehouden zal worden. Ook wil Noël door het hele gebouw verspreid 'waterpunten' aanleggen. Met een speciaal filter voor nog schoner water. Daar kunnen bezoekers dan gratis een lekker vers glaasje tappen.

Retraites

Achter in de kerk ligt het priesterkoor dat zal worden omgebouwd tot een ruimte die geschikt is voor retraites, zoals meditatieve weekenden. De spits toelopende kapconstructie boven de boogvormige opening met uitzicht op de kerkzaal zal worden voorzien van glas. Achter het priesterkoor wordt een keuken aangelegd, omdat deelnemers aan een meditatieweekend het prettig vinden om zelf te kunnen koken.

Steentje bijdragen aan de maatschappij

Chizone is een stichting, dus een organisatie zonder winstoogmerk. Daarom houdt Chizone de huur van de studioruimten bewust laag en krijgen startende ondernemers daar nog bovenop een korting. Op die manier hebben zij reeds een beginnende acupuncturist geholpen om zijn praktijk van de grond te krijgen. Een ander idee is om een speciale middag voor kinderen te houden met spelletjes en activiteiten. Met korting voor mensen met een smalle beurs.

Laagdrempelig en voor een ieder toegankelijk

Omdat Chizone vooral laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk wil zijn, begon de onderneming in het najaar van 2010 met een meditatie-inloop uur. Elke ochtend tussen zeven en acht. Daarmee is de cirkel rond. De religieuze gemeenschap is weliswaar verdwenen, maar de Lourdeskerk heeft weer een maatschappelijke functie en dat is toch het doel waarvoor hij ooit gebouwd is.
Gerelateerde artikelen
Hulporganisatie Cordaid Mensen in NoodHulporganisatie Cordaid Mensen in NoodWat is de hulporganisatie Cordaid Mensen in Nood? Wat doen zij? Hoe helpen zij slachtoffers van rampen? Helpen zij bij d…
God: God de auteur van de Tora en historicus - Joodse visieGod: God de auteur van de Tora en historicus - Joodse visieGod is de auteur van het best verkochte boek op aarde: de Tora (Joodse Bijbel). Tevens heeft de Tora invloed op andere b…
De protestantse kerk in NederlandDe protestantse kerk in NederlandDe protestantse kerk (afgekort ook wel PKN genoemd) is de grootste kerkgemeenschap in Nederland. De gemeenschap heeft de…
Bronnen en referenties
  • Spaarmotief, nieuwsberichten voor spaarders van de ASN Bank.

Reageer op het artikel "Multifunctioneel centrum in Scheveningen: Chizone"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 17-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!