Tehilliem: Psalm 33 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 33 - een Joodse uitleg Psalm 33 leert de rechtvaardige en de oprechte hoe te prijzen. Hoe beter men de wijsheid van de Tora kent des te meer moet men G'd loven. Want via de Tora kent en begrijpt men G'ds wijsheid. Via de Tora leren we ook onze grenzen kennen en ons geheel over te leveren aan G'd. G'd test ons en soms duurt het een heel leven voordat we ons helemaal aan Hem overgeleverd hebben.

Tekst Psalm 33

Jubelt, braven, voor de Eeuwige, de oprechten pas het een loflied te zingen. Dankt de Eeuwige bij harp, zingt voor Hem bij de tiensnarige luit. Zingt voor Hem een lied, een nieuw lied, laat het mooi klinken onder bazuingeschal. Want oprecht is het woord van de Eeuwige al wat Hij doet betrouwbaar.
…..
…..
Ons zielsverlangen gaat uit naar de Eeuwige onze hulp en onze bescherming is Hij. Ja, met Hem zullen we van harte blij zijn, want in Zijn heilige Naam hebben we vertrouwen. Moge Uw liefde, Eeuwige, over ons zijn, in dezelfde mate als de hoop die wij op U vestigen.

Hebreeuwse tekst Psalm 33 - תהילים לג

א רַנְּנוּ צַדִּיקִים בַּיהוָה לַיְשָׁרִים נָאוָה תְהִלָּה. ב הוֹדוּ לַיהוָה בְּכִנּוֹר בְּנֵבֶל עָשׂוֹר זַמְּרוּ-לוֹ. ג שִׁירוּ-לוֹ שִׁיר חָדָשׁ הֵיטִיבוּ נַגֵּן בִּתְרוּעָה. ד כִּי-יָשָׁר דְּבַר-יְהוָה וְכָל-מַעֲשֵׂהוּ בֶּאֱמוּנָה. ה אֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט חֶסֶד יְהוָה מָלְאָה הָאָרֶץ. ו בִּדְבַר יְהוָה שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ וּבְרוּחַ פִּיו כָּל-צְבָאָם. ז כֹּנֵס כַּנֵּד מֵי הַיָּם נֹתֵן בְּאוֹצָרוֹת תְּהוֹמוֹת. ח יִירְאוּ מֵיְהוָה כָּל-הָאָרֶץ מִמֶּנּוּ יָגוּרוּ כָּל-יֹשְׁבֵי תֵבֵל. ט כִּי הוּא אָמַר וַיֶּהִי הוּא-צִוָּה וַיַּעֲמֹד. י יְהוָה הֵפִיר עֲצַת-גּוֹיִם הֵנִיא מַחְשְׁבוֹת עַמִּים. יא עֲצַת יְהוָה לְעוֹלָם תַּעֲמֹד מַחְשְׁבוֹת לִבּוֹ לְדֹר וָדֹר. יב אַשְׁרֵי הַגּוֹי אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהָיו הָעָם בָּחַר לְנַחֲלָה לוֹ. יג מִשָּׁמַיִם הִבִּיט יְהוָה רָאָה אֶת-כָּל-בְּנֵי הָאָדָם. יד מִמְּכוֹן-שִׁבְתּוֹ הִשְׁגִּיחַ אֶל כָּל-יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ. טו הַיֹּצֵר יַחַד לִבָּם הַמֵּבִין אֶל-כָּל-מַעֲשֵׂיהֶם. טז אֵין-הַמֶּלֶךְ נוֹשָׁע בְּרָב-חָיִל גִּבּוֹר לֹא-יִנָּצֵל בְּרָב-כֹּחַ. יז שֶׁקֶר הַסּוּס לִתְשׁוּעָה וּבְרֹב חֵילוֹ לֹא יְמַלֵּט. יח הִנֵּה עֵין יְהוָה אֶל-יְרֵאָיו לַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ. יט לְהַצִּיל מִמָּוֶת נַפְשָׁם וּלְחַיּוֹתָם בָּרָעָב. כ נַפְשֵׁנוּ חִכְּתָה לַיהוָה עֶזְרֵנוּ וּמָגִנֵּנוּ הוּא. כא כִּי-בוֹ יִשְׂמַח לִבֵּנוּ כִּי בְשֵׁם קָדְשׁוֹ בָטָחְנוּ. כב יְהִי-חַסְדְּךָ יְהוָה עָלֵינוּ כַּאֲשֶׁר יִחַלְנוּ לָךְ.

Luister naar Psalm 33

Luister naar Psalm 33 in het Hebreeuws.

Toelichting op Psalm 33 van Rabbi Yitzchok Rubin

verschillen
In deze Psalm beschrijft Koning David de verschillen tussen het wereldbeeld die de rechtvaardigen hebben en het wereldbeeld die de egocentrische leiders van de materialistische wereld hebben.

De rechtvaardigen prijzen Hashem omdat zij de werkelijke omvang van G'ds geschenken begrijpen. De egocentrische leiders zijn verblind door hun eigen agenda en gebruiken G'ds naam voor hun eigen doeleinden.

recht en rechtvaardigheid
Iedere generatie heeft zijn eigen wereldbeeld en moet G'd prijzen met zijn eigen vaardigheden. Het woord van G'd staat recht overeind. G'd houdt van gerechtigheid en rechtvaardigheid. Alleen Hij kan deze meten. Zijn goedertierenheid staat boven ons eigenbelang.

grenzen
G'd heeft grenzen geschapen voor land en zee. Dit leert ons dat we ook in ons eigen leven grenzen moeten stellen om chaos te voorkomen. Weet waar uw grenzen liggen.

de mens moet zich overleveren aan God
G'd heeft de wereld zo geschapen dat de mens zich nooit helemaal op zijn gemak voelt. Er is een zekere spanning zodat we G'd vrezen. G'd test ons om ons te doen beseffen dat Hij ons leidt. Soms duurt het een heel leven lang om ons geheel aan G'd over te leveren.

Waar is G'd?
G'd is overal maar toch ervaren veel mensen dit niet. Dat komt omdat ze G'd niet toelaten in hun leven. G'd woont in onze ziel, maar ons ego zit ons in de weg.

Deze Psalm biedt veel hoop. Het leert ons dat wanneer we naar onze ziel luisteren, waarbij de grenzen door G'd getrokken zijn, we ons er het grootste voordeel mee kunnen doen. Het kost tijd en moeite om dit te realiseren.

Commentaar van Rashi op Psalm 33

Vers 2
Dank de Heer met een harp; met een lier van tien melodieën muziek voor Hem maken.

met een lier van tien melodieën: Hebreeuws בנבל עשור, van tien soorten melodie.

Vers 7
Hij verzamelt zich in het water van de zee als een heuvel; Hij legt de diepte in schatkisten.

als een heuvel: Hebreeuws כנד, een uitdrukking van hoogte, en dat deed Onkelos ook (Exodus 15:8): נצבו כמו נד, zij stonden op als een muur, en zo legde Menachem (p. 121, ontbrekend) het uit. נד en נאד hebben niet dezelfde betekenis.

Hij legt de diepte in schatkisten: onder de aarde.

Vers 14
Vanuit Zijn woonplaats houdt Hij toezicht op alle bewoners van de aarde.

houdt Hij toezicht: Hij kijkt.

Vers 15
Hij die hun harten samen vormt, die al hun daden begrijpt.

Hij die hun harten samen vormt: Hun hele hart bij elkaar en kent alle gedachten. Onze wijzen leggen echter uit dat het verwijst naar "Vanuit zijn woonplaats bewaakt de Schepper hun harten samen", en hieruit hebben ze afgeleid dat ze allemaal met één enkele blik worden onderzocht (Rosh Hashana 18a).

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Steeds weer zit ons ego ons dwars bij onze zoektocht naar G'd. We zijn verblind door onze eigen doelen in het leven en beseffen te weinig dat het doel van het leven is om een woonplaats voor G'd te creëren in de lagere wereld. We zien zo niet meer het juiste wereldbeeld en denken dat de wereld om ons draait. Maar onze eigen agenda leidt tot een zinloos leven. Het streven naar macht, geld, eer en roem leidt uiteindelijk tot niets. We kunnen het niet meenemen in ons graf. De Tora leert ons dat er totaal andere waarden in het leven gelden en dat is het dienen van G'd. De Tora trekt de grenzen en voorkomt dat het leven chaotisch wordt. Degenen die de de Tora naleven (en voor niet-Joden zijn dat de Noachidische geboden) beseffen dat G'd hen de grootste vrijheid geeft. Zij leven vrijer dan de mensen die wet opzij schuiven. Deze laatsten zitten gevangen in hun ego en missen zo G'ds geschenken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse filosofie – Heschel: God, Tora, natuurVeel mensen aanbidden de natuur. De Oude Grieken deden dit in het bijzonder. De Bijbel verbiedt de aanbidding van de nat…
Tehilliem: Psalm 13 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 13 - een Joodse uitlegOnze geest is een tricky plek. Het is als drijfzand. Het trekt ons om het foute te doen. We kunnen de hoop opgeven of we…

Schepping en evolutie?Het boek ‘Genesis, Een spirituele visie op de vroegste geschiedenis’ van Emil Bock (1895 – 1959), een Duitse schrijver e…
Joodse Bijbel: Koning David regeert over IsraëlJoodse Bijbel: Koning David regeert over IsraëlDavid wordt in Hebron tot koning gekroond. Hij is bij alle inwoners van Israël geliefd. Na 7,5 jaar in Hebron te hebben…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Chabad
  • Tenach (voor tekst Psalm 33)
  • Rhythm of the Heart - Rabbi Yitzchok Rubin

Infoteur: Etsel
Laatste update: December 2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!