InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Schepping en evolutie?

Schepping en evolutie?

Het boek ‘Genesis, Een spirituele visie op de vroegste geschiedenis’ van Emil Bock (1895 – 1959), een Duitse schrijver en geestelijke met een antroposofische achtergrond, maakt een integratie van het scheppingsverhaal en de evolutietheorie mogelijk. Het boek Genesis uit de bijbel wordt o.a. uitgelegd aan de hand van Joodse en antroposofische bronnen. Maar ook de scheppingsmythen uit ‘De Nag Hammadi Geschriften’ geven een aanwijzing over het ontstaan van de mensheid.

Over het boek ‘Genesis. Een spirituele visie op de vroegste geschiedenis’

Het boek ‘Genesis’ van Emil Bock is geschreven in beeldende taal en het geeft - net zoals het Bijbelboek Genesis zelf doet - een handreiking voor het leven. Het wil ondersteunen op weg naar vrijheid, bewustzijn en verantwoordelijkheid. De ontstaansgeschiedenis van mensheid krijgt daardoor meer betekenis voor de eigen tijd, waardoor u ondermeer voor u zelf en/of uw kinderen gemakkelijker met het dilemma schepping en evolutie om kunt gaan. De term esoterisch Bijbellezen is hier op zijn plaats.

Het boek is het eerste deel uit een serie ‘Bijdragen over de geestelijke ontwikkeling van de mensheid, die na de ‘kosmische’ scheppingsperiode de periode van de ‘mythische’ aardeontwikkeling beschrijft. Het begint met het paradijsverhaal, waarna de zondeval, Noach en de belevenissen van de aartsvaders Abraham, Izaäk en Jabob worden beschreven.

Opbouw ‘Genesis. Een spirituele visie op de vroegste geschiedenis’

Emil Bock beschrijft de verhalen uit Genesis onder andere met mythen en legenden uit de oude Joodse geschriften (‘Sagen der Juden’), Syrisch-koptische bronnen (‘Liber Adami’ en ‘Die Schatzhöhle) en de antroposofie van Rudolf Steiner.
Het boek bestaat uit twee delen: I Oertijd en oeropenbaring en II Tijd van de aartsvaders.
Het deel ‘Oertijd en oeropenbaring’ bestaat uit de volgende hoofdstukken:
  • Adam – paradijs – zondeval. Lemurische mensheid;
  • Oeropenbaring. Proviand van de menselijke geest;
  • Kaïn – Seth – Henoch. Atlantische mensheid;
  • Noach – Job. Overgang naar de na-Atlantische tijd.
Het deel ‘Tijd van de aartsvaders’ bestaat uit de hoofdstukken:
  • Gilgamesj – Nimrod – Abraham. Tussen Babylon en Egypte;
  • Melchisedek. Het verborgen zonnemysterie;
  • Lot – Abraham – Isaäk. Tussen erfenis en belofte;
  • Jacob. De Babylonische erfenis;
  • Jozef en zijn broers. De Egyptische lotgevallen.

De hoofdstukken uit deze delen sluiten aan bij het Bijbelboek Genesis.

Beoordeling boek ‘Genesis. Een spirituele visie op de vroegste geschiedenis’

Het is geen eenvoudig boek, aangezien niet iedereen een basiskennis heeft van de achtergronden, die Emil Bock gebruikt als toelichting op de verhalen in het Bijbelboek Genesis. Aan de andere kant doet u wellicht aardig wat interessante weetjes op over grote culturen. Tegelijkertijd kan het lezen van het boek tot enorme opluchting leiden. Het kan voor menigeen prettig zijn om te constateren, dat het scheppingsverhaal in de Bijbel niet – zogezegd - onrealistisch is. Emil Bock legt - ondermeer aan de hand van aanwijzingen in de Bijbel - de evolutie van de mensheid op een dusdanige manier uit, dat schepping en evolutie elkaar niet hoeven tegen te spreken.
In dit verband zijn ook geschriften waarin de scheppingsmythen uit ‘De Nag Hammadi Geschriften’ staan het noemen waard.

De Nag Hammadi Geschriften

‘De Nag Hammadi-geschriften zijn een belangrijke verzameling bronteksten uit het begin van onze jaartelling. Zij werden in 1945 bij toeval ontdekt. Wie de wortels van het christendom wil bestuderen, wie een andere Jezus wil ontmoeten, wie geïnteresseerd is in oude archetypische beelden en symbolen, of wie op zijn spirituele zoektocht behoefte heeft aan een ruimer scala evangeliën en openbaringen dan de bijbelse traditie aanreikt, kan terecht bij De Nag Hammadi-geschriften.’

Geschriften in De Nag Hammadi waarin scheppingsmythen staan, zijn:
  • ‘Geheime Boek van Johannes;
  • ‘Wezen van Machten’;
  • ‘Oorsprong van de Wereld’;
  • ‘Heilige Boek van de Grote Onzichtbare Geest’;
  • ‘Drievoudige Verhandeling’;
  • ‘Eugnostus de Gezegende’;
  • ‘Wijsheid van Jezus Christus’;
  • ‘Evangelie van de Waarheid’;
  • ‘Verhandeling over de Ziel’;
  • ‘Openbaring van Adam’;
  • ‘Authentieke Leer’;’
  • ‘Begrip van onze Grote Kracht’;
  • 'Tweede Verhandeling van de Grote Seth’;
  • ‘Valentiniaanse Verhandeling’.
Misschien is het het abstractieniveau, dat de verbintenis vormt tussen de verhalen en theorieën over de ontstaansgeschiedenis van de mensheid.
© 2011 - 2019 Deinfodeler, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Evolutietheorie Darwin versus scheppingsverhaal BijbelEvolutietheorie Darwin versus scheppingsverhaal BijbelIn november van 2009 was het 150 jaar geleden dat het boek over de evolutietheorie van Charles Darwins uitkwam met de ti…
Ontstaan van de aarde: verschillende theorieën op een rijOntstaan van de aarde: verschillende theorieën op een rijEr doen heel wat theorieën de ronde over het ontstaan van de aarde. De meest bekende zijn wel de oerknaltheorie en het c…
Ontstaan van het universum - Islam en wetenschapOntstaan van het universum - Islam en wetenschapDe visie van het scheppingsverhaal, zoals die is beschreven in de Koran, verschilt nogal t.o.v. het scheppingsverhaal va…
Het consultatiebureauIn ons land worden baby's en peuters ongeveer veertien keer gevraagd om naar het consultatiebureau te komen. Het is erg…
Wetenschap en religie in de evolutietheorieWetenschap en religie in de evolutietheorieToen Darwin in 1859 zijn boek The Origin of Species publiceerde, werd dit onmiddellijk een doelwit voor conservatieve re…
Bronnen en referenties
  • Bock, E. Genesis. Een spirituele visie op de vroegste geschiedenis, Kamerling Zutphen, 2006;
  • Slavenburg, J. en Glaudemans, W. De Nag Hammadi-geschriften, Uitgeverij Ankh-Hermes, Deventer, 2004

Reageer op het artikel "Schepping en evolutie?"

Infoteur: Deinfodeler
Laatste update: 16-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!