Tehilliem: Psalm 29 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 29 - een Joodse uitleg De naam van God verschijnt achttien keer in Psalm 29. Dit correspondeert met de achttien zegens de Amidah. Psalm 29 kan geïnterpreteerd worden als verwijzend naar de schenking van de Tora en het inzamelen van de ballingen. De Torastudie heeft als doel het dienen van de Ene God waardoor vrede ontstaat. In de Messiaanse tijd zal de Torastudie daarom centraal staan en dan zijn alle Joden weer teruggekeerd naar het Heilige Land.

Tekst Psalm 29

Erken de Eeuwige, o zonen (engelen) van de machtige, erken de Eeuwige Zijn macht en majesteit, erken de Eeuwige, de majesteit van Zijn naam, buig u voor de Eeuwige in zijn heilige glorie. De stem van de Eeuwige boven de wateren, de God vol majesteit doet de donder rollen, de Eeuwige boven de wijde wateren, de stem van de Eeuwige vol kracht, de stem van de Eeuwige vol glorie. De stem van de Eeuwige splijt de ceders, de Eeuwige splijt de ceders van de Libanon. Opspringen doet hij de Libanon als een kalf en de Sirsjon als het jong van een wilde stier.
..
..
De Eeuwige heeft Zijn troon boven de vloed, ten troon zit de Eeuwige als koning voor eeuwig. De Eeuwige zal macht aan Zijn volk verlenen. De Eeuwige zal Zijn volk zegenen met vrede.

De Hebreeuwse tekst van Psalm 29

א מִזְמוֹר לְדָוִד הָבוּ לַיהוָה בְּנֵי אֵלִים הָבוּ לַיהוָה כָּבוֹד וָעֹז. ב הָבוּ לַיהוָה כְּבוֹד שְׁמוֹ הִשְׁתַּחֲווּ לַיהוָה בְּהַדְרַת-קֹדֶשׁ. ג קוֹל יְהוָה עַל-הַמָּיִםאֵל-הַכָּבוֹד הִרְעִים יְהוָה עַל-מַיִם רַבִּים. ד קוֹל-יְהוָה בַּכֹּחַ קוֹל יְהוָה בֶּהָדָר. ה קוֹל יְהוָה שֹׁבֵר אֲרָזִים וַיְשַׁבֵּר יְהוָה אֶת-אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן. ו וַיַּרְקִידֵם כְּמוֹ-עֵגֶל לְבָנוֹן וְשִׂרְיֹן כְּמוֹ בֶן-רְאֵמִים. ז קוֹל-יְהוָה חֹצֵב לַהֲבוֹת אֵשׁ. ח קוֹל יְהוָה יָחִיל מִדְבָּר יָחִיל יְהוָה מִדְבַּר קָדֵשׁ. ט קוֹל יְהוָה יְחוֹלֵל אַיָּלוֹת וַיֶּחֱשֹׂף יְעָרוֹתוּבְהֵיכָלוֹ כֻּלּוֹ אֹמֵר כָּבוֹד. י יְהוָה לַמַּבּוּל יָשָׁב וַיֵּשֶׁב יְהוָה מֶלֶךְ לְעוֹלָם. יא יְהוָה עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן יְהוָה יְבָרֵךְ אֶת-עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם.

Toelichting op Psalm 29

kennis van Hashem

Met de zonen van de machtigen worden engelen bedoeld. Engelen kennen de glorie en de macht van Hashem heel goed. Maar we weten dat wij mensen, door kennis van de Tora, tot een groter begrip kunnen komen. Door het naleven van de mitswot bereiden we ons voor op een engelachtig begrip. Het ware geluk vinden we in de Torastudie.

De energie van God in de Schepping

De energie van Hashem zien we terug in de kracht van de natuur en de pracht van de Schepping. Er is geen wetenschappelijke verklaring waardoor we zo geïnspireerd door de natuur. Dat we de natuur zo bewonderen komt omdat we diep van binnen weten dat God daarin leeft.

Het splijten van de ceders

De ceder boom is groot en majestueus; maar het draagt geen vruchten. De stem van Hashem brengt echter vruchten voort. Zo is het ook met voorname mensen. Zij wonen in grote huizen en houden feesten waarbij iedereen is uitgenodigd behalve God. Maar wonder boven wonder luisteren de nakomelingen van de voorname mensen wel naar Gods stem. Zij splijten hun ouders (ceders), maar in werkelijkheid geven ze hen waar geluk. Zelfs de meest kille persoon kan door de heiligheid van God in vuur en vlam raken. Ze smelten als lava.

De troon boven de vloed

Terwijl de wereld ten onderging tijdens de Zondvloed, bleef God de Schepper. Via Noach werd een nieuwe wereld geboren. De regenboog is het teken van Gods geduld. Hij wacht tot we terugkeren en onze harten openen.

Sterkte en vrede

God geeft het Joodse volk sterkte. Hij zegent Zijn volk met vrede. Shalom betekent 'vrede' en stamt af van het woord 'shaleim' (heelheid) en verwijst naar de eenheid van God. De eenheid is de vrede die we verlangen. Het kan van ons worden wanneer we de vreugde van God accepteren en het toestaat ons hart te verwarmen.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Veel mensen verwarren het streven naar eenheid onder de mensen door te suggereren dat alle mensen gelijk moeten zijn. Maar als dat zo was dan had God geen diverse Schepping hoeven scheppen. De eenheid die God zelf is bestaat namelijk al. De eenheid waarnaar de mens moet streven is het dienen van Eén God terwijl de mens toch ieder verschillend blijft. Een Joodse ziel is anders dan de ziel van een niet-Jood. Een Jood heeft dan ook een andere taak dan een niet-Jood. Joden moeten alle mitswot naleven terwijl niet-Joden slechts zeven geboden hoeven na te komen. Ook onderling verschillen mensen. Ieder mens heeft zijn eigen taak op aarde te vervullen. De één is econoom en de ander is vrachtwagenchauffeur, etc. Maar door het dienen van Eén God kunnen we toch een eenheid bereiken en met die eenheid ontstaat vrede. Ook in de Messiaanse tijd zal de wereld er qua diversiteit niet anders uitzien dan nu. Het enige verschil is dat de mensheid dan geheel ondergedompeld zal zijn in de kennis van God. Dan zal ieder mens inzien dat al hun activiteiten slechts één doel hebben: het dienen van God. Zo zal de wereld een grote gelukzalige plaats zijn waarin de Torastudie de centrale plaats inneemt en alle Joden weer terug zijn gekeerd naar hun eigen land.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijbel - Psalm 1: in jonge taalBijbel - Psalm 1: in jonge taalPsalm 1 is zo vertaald naar de taal van jongeren dat het zoveel mogelijk aansluit bij de hedendaagse beleving. De tekst…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 29)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 13-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!