Tehilliem: Psalm 27 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 27 - een Joodse uitleg Koning David erkent en prijst God, plaatst vertrouwen in Hem vanwege zijn overwinningen in de oorlogen. “Desalniettemin zijn het niet de oorlogen die ik verlang omdat ik er geen perfectie in kan vinden. Er is slechts één ding dat ik vraag: dag en nacht in de studiezaal Uw Tora te bestuderen, zodat mijn ziel perfect zal worden en een plaats in de Komende Wereld zal krijgen.”

Tekst Psalm 27

De Eeuwige is mijn licht, mijn behoud, wie zou ik vrezen? Bij de Eeuwige, is mijn leven veilig, voor wie zou ik bang zijn? Kwaadwilligen kwamen op mij af om mij levend te verslinden, mijn vijanden belaagden mij, maar zij struikelden, zij vielen. Al trok een leger tegen mij op, mijn hart zou onbevreesd zijn, al woedde er een oorlog tegen mij, nog zou ik mij veilig weten. Ik vraag aan de Eeuwige één ding, het enige wat ik verlang: wonen in het huis van de Eeuwige alle dagen van mijn leven, om de liefde aan de Eeuwige te aanschouwen, Hem te ontmoeten in Zijn Tempel.
…..
…..
Wijs mij uw weg, Eeuwige, leid mij op een effenpad, bescherm mij tegen mijn vijanden, lever mij niet uit aan mijn belagers. Valse getuigen staan tegen mij op en dreigen met geweld. Mag ik niet verwachten de goedheid van de Eeuwige te zien in het land van de levenden? Wacht op de Eeuwige, wees dapper en vastberaden, ja wacht op de Eeuwige.

Tekst Psalm 27 in het Hebreeuws

א לְדָוִד יְהוָה אוֹרִי וְיִשְׁעִי מִמִּי אִירָאיְהוָה מָעוֹז-חַיַּי מִמִּי אֶפְחָד. ב בִּקְרֹב עָלַי מְרֵעִים לֶאֱכֹל אֶת-בְּשָׂרִיצָרַי וְאֹיְבַי לִי הֵמָּה כָשְׁלוּ וְנָפָלוּ. ג אִם-תַּחֲנֶה עָלַי מַחֲנֶה לֹא-יִירָא לִבִּיאִם-תָּקוּם עָלַי מִלְחָמָה בְּזֹאת אֲנִי בוֹטֵחַ. ד אַחַת שָׁאַלְתִּי מֵאֵת-יְהוָה אוֹתָהּ אֲבַקֵּשׁשִׁבְתִּי בְּבֵית-יְהוָה כָּל-יְמֵי חַיַּילַחֲזוֹת בְּנֹעַם-יְהוָה וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ. ה כִּי יִצְפְּנֵנִי בְּסֻכֹּה בְּיוֹם רָעָהיַסְתִּרֵנִי בְּסֵתֶר אָהֳלוֹ בְּצוּר יְרוֹמְמֵנִי. ו וְעַתָּה יָרוּם רֹאשִׁי עַל אֹיְבַי סְבִיבוֹתַי וְאֶזְבְּחָה בְאָהֳלוֹ זִבְחֵי תְרוּעָהאָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה לַיהוָה. ז שְׁמַע-יְהוָה קוֹלִי אֶקְרָא וְחָנֵּנִי וַעֲנֵנִי. ח לְךָ אָמַר לִבִּי בַּקְּשׁוּ פָנָי אֶת-פָּנֶיךָ יְהוָה אֲבַקֵּשׁ. ט אַל-תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי אַל תַּט-בְּאַף עַבְדֶּךָעֶזְרָתִי הָיִיתָ אַל-תִּטְּשֵׁנִי וְאַל-תַּעַזְבֵנִי אֱלֹהֵי יִשְׁעִי. י כִּי-אָבִי וְאִמִּי עֲזָבוּנִי וַיהוָה יַאַסְפֵנִי. יא הוֹרֵנִי יְהוָה דַּרְכֶּךָ וּנְחֵנִי בְּאֹרַח מִישׁוֹר לְמַעַן שׁוֹרְרָי. יב אַל-תִּתְּנֵנִי בְּנֶפֶשׁ צָרָי כִּי קָמוּ-בִי עֵדֵי-שֶׁקֶר וִיפֵחַ חָמָס. יג לוּלֵא הֶאֱמַנְתִּי לִרְאוֹת בְּטוּב-יְהוָה בְּאֶרֶץ חַיִּים. יד קַוֵּה אֶל-יְהוָה חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ וְקַוֵּה אֶל-יְהוָה.

Toelichting op Psalm 27

het Ware Licht

De grote Waarheid is dat HaShem de enige bron van het Ware Licht is. Wanneer we ons dit realiseren zijn we voor altijd gered. We hoeven nergens bang voor te zijn omdat God het enige is wat bestaat en Hij onze redding is. Al het kwaad dat ons benadert zal haar kracht verliezen wanneer we ons op God richten.

materiële rijkdom is een illusie

Veel mensen zoeken hun geluk in geld, mooie, huizen, auto's, etc. Voor hen is rijkdom belangrijk. Maar feit is dat materiële rijkdom slechts een illusie is. De echte rijkdom vinden we alleen bij God.

het huis van de Eeuwige

We ervaren allemaal pijn, dat is de menselijke aard. Maar we kunnen schuilen bij HaShem. Niet in onze huizen maar in het huis van de Eeuwige. Deze staat zo vast als een rost. Wanneer we Zijn Tent accepteren zullen we eeuwig geluk vinden. Door de verwardheid van de materialistische wereld denken we dat HaShem zich van ons afgekeerd heeft, maar wanneer wanneer we Hem zoeken kunnen we Hem altijd vinden. We hoeven nooit bang te zijn wanneer we waarlijk zoeken naar het diepste verlangen van ons hart.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

De grote oorlogsheld David ziet zijn overwinningen die hij behaalt tijdens de oorlogen niet als zijn grootste verdiensten. Hij weet dat hij daarmee niet perfect zal worden. Alleen wanneer hij werkt aan zijn ziel door Torastudie zal hij de perfectie bereiken. Eigenlijk geldt dat voor ons allemaal. Al onze materialistische prestaties geven misschien kortstondig een goed gevoel, maar leiden nimmer tot perfectie. We kunnen geleerd, rijk, sterk, gezond, etc. zijn, maar het zal nimmer tot perfectie leiden. De wereld waarin we leven is één grote illusie. We worden aangetrokken door deze materialistische wereld en denken daarom dat God -de Absolute Waarheid- niet bestaat. Maar dat is dus de grote illusie. Feit is dat Hij de enige is Die bestaat en de rest niet. Wij moeten God leren zoeken om dit te erkennen. En wanneer we God vinden zullen we ons realiseren dat er geen kwaad bestaat. God is één en al goedheid. Bij Hem kunnen we terecht met al onze problemen. We kunnen God vinden door het materialistische te verheffen via de mitswot in de Tora. De Tora is het hulpmiddel dat God ons geschonken heeft om met Hem in contact te komen. Niet-Joden lachen religieuze Joden vaak uit wanneer die laatsten met de Tora dansen tijdens Simchat Tora (Vreugde van de Tora). Maar deze Joden weten wel beter; ze weten dat de Tora de enige weg is naar de Absolute Waarheid. Joden dansen van vreugde dat God hen helpt bij het vinden van die Waarheid. Ze weten dat ze nergens bang voor hoeven te zijn: niet voor nazi's en fanatieke moslims die hen willen uitroeien (sommige religieuze Joden gingen zelfs dansend de gaskamer binnen wetend dat ze op weg waren naar God die hen zou verlossen) en niet voor fanatieke christenen die hen willen bekeren (vele Joden kozen voor het martelaarschap in plaats van het verkeerde geloof van Jezus aan te nemen). Al het kwaad verdwijnt wanneer we ons blijven richten op God.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 27)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!