Tehilliem: Psalm 26 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 26 - een Joodse uitleg In Psalm 26 overstelpt Koning David God met gebeden en vrome handelingen, omdat hij jaloers is op zijn spirituele meerderen. David vraagt God hem te testen, maar hij faalt. De les die we uit Psalm 26 kunnen trekken is dat God voor ieder van ons een eigen koers heeft uitgestippeld. We hoeven anderen niet na te apen in vroomheid. Het gaat erom hoe u zelf door het leven komt. Ben u in staat Gods plan met u uit te voeren?

Tekst Psalm 26

Doe mij recht, Eeuwige, want zonder dwalen ben ik mijn weg gegaan, op u, Eeuwige, heb ik vertrouwd, ik wankelde niet. Doorgrond mij, Eeuwige, en ken mij, peil mijn hart en mijn nieren, want uw liefde staat mij voor ogen en ik bewandel de weg van uw waarheid. Met bedriegers zit ik niet aan, met huichelaars ga ik niet om, ik haat de kring van slechte mensen, met wettelozen wil ik niet aan tafel. Ik zal mijn handen in onschuld wassen, een rondgang maken om uw altaar, Eeuwige, om een loflied aan te heffen en van uw wonderen te verhalen. Eeuwige, het huis waar u woont heb ik lief, de plaats waar uw glorie verblijft. Verwerp mij niet met de zondaars, met mensen die bloed vergieten. Aan hun vingers kleeft onrecht, hun handen zijn met smeergeld gevuld. Maar ik ga mijn weg zonder dwalen. Verlos mij en wees mij genadig. Mijn voeten staan op effen grond, waar uw volk bijeen is, wil ik u prijzen, Eeuwige.

Tekst Psalm 26 in het Hebreeuws

א לְדָוִד שָׁפְטֵנִי יְהוָה כִּי-אֲנִי בְּתֻמִּי הָלַכְתִּיוּבַיהוָה בָּטַחְתִּי לֹא אֶמְעָד. ב בְּחָנֵנִי יְהוָה וְנַסֵּנִי צרופה (צָרְפָה) כִלְיוֹתַי וְלִבִּי. ג כִּי-חַסְדְּךָ לְנֶגֶד עֵינָי וְהִתְהַלַּכְתִּי בַּאֲמִתֶּךָ. ד לֹא-יָשַׁבְתִּי עִם-מְתֵי-שָׁוְא וְעִם נַעֲלָמִים לֹא אָבוֹא. ה שָׂנֵאתִי קְהַל מְרֵעִים וְעִם-רְשָׁעִים לֹא אֵשֵׁב. ו אֶרְחַץ בְּנִקָּיוֹן כַּפָּי וַאֲסֹבְבָה אֶת-מִזְבַּחֲךָ יְהוָה. ז לַשְׁמִעַ בְּקוֹל תּוֹדָה וּלְסַפֵּר כָּל-נִפְלְאוֹתֶיךָ. ח יְהוָה אָהַבְתִּי מְעוֹן בֵּיתֶךָ וּמְקוֹם מִשְׁכַּן כְּבוֹדֶךָ. ט אַל-תֶּאֱסֹף עִם-חַטָּאִים נַפְשִׁי וְעִם-אַנְשֵׁי דָמִים חַיָּי. י אֲשֶׁר-בִּידֵיהֶם זִמָּה וִימִינָם מָלְאָה שֹּׁחַד. יא וַאֲנִי בְּתֻמִּי אֵלֵךְ פְּדֵנִי וְחָנֵּנִי. יב רַגְלִי עָמְדָה בְמִישׁוֹר בְּמַקְהֵלִים אֲבָרֵךְ יְהוָה.

Toelichting op Psalm 26

vervreemd van zijn omgeving

Koning David heeft vaak meegemaakt dat hij zich vervreemd voelde van zijn omgeving. Hij werd door iedereen minacht. Toch zocht hij steeds weer hulp bij HaShem en schreef Psalmen om uitdrukking te geven aan zijn gevoelens. Die gevoelens zijn zo herkenbaar dat iedereen uit elke generatie er baat bij heeft.

tests

David wilde elk soort test in zijn leven meemaken. Zo kon hij op persoonlijk vlak groeien. Hij kon zo ook richting geven aan volgende generaties. David vraagt HaShem hem te testen zoals onze voorvaderen zijn getest. Hij wilde dat mensen zich beriepen op zijn verdiensten zoals we tijdens het Achttien gebed ons beroepen op de verdiensten van Abraham, Izaäk en Jakob. Hij wilde een hoger niveau bereiken dat HaShem hem had voorgelegd, maar hij faalde bij zijn zelf verzochte uitdaging. David liet deze Psalm voor ons achter zodat we profijt kunnen trekken van zijn ervaring.

Zonden

Volgens de Talmoed zijn zowel de zonden van de kinderen van Israël met het gouden kalf als de zonde van David met Batsheva, demonstraties van de macht van berouw voor potentiële zondaars, zowel collectief als individueel.

verzoek aan God om getest te worden

David begint deze Psalm met het verzoek getest te worden zodat zijn hart verfijnd wordt. Hoewel zijn motief oprecht is, faalt hij. Het is niet aan ons om de plannen van HaShem te bepalen. We moeten verfijning zoeken waar we het voor onszelf kunnen vinden en HaShem toestaan ons verder te leiden. Hoewel David altijd wegblijft bij het kwaad en bij degenen die het uitvoeren, en zelfs wanneer hij de vriendelijkheid ervaart van HaShem in moeilijke tijden, ging het soms mis.

doel in het leven

Elk van ons is in de wereld met een doel geplaatst. En het is aan ons om uit te vinden wat dit doel is. We moeten niet naar anderen kijken. Het enige wat belangrijk is, is of we ons eigen doel halen dat HaShem voor ons heeft uitgestippeld. In deze Psalm zien we dat het mis gaat bij David omdat hij naar de spiritualiteit van een ander zocht. Dit was niet in Gods plan voor hem. Maar ondanks het falen van David wanhoopt hij niet. David zegt tegen ons niet op te geven.

geef niet op

David geeft ons een eeuwige boodschap. Als je het gevoel hebt verknald te hebben, vertrouw dan op God. Probeer niet iemand anders te zijn, maar blijf je zelf.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

De fout die Koning David maakt is heel herkenbaar. Ieder mens heeft de neiging zichzelf met anderen te vergelijken. Dit leidt vaak tot jaloezie en jaloezie leidt weer tot zonde. Het is de kunst om uit te vinden wat het doel in UW leven is. Ieder mens heeft een ander doel van God gekregen en niemand kan dus zichzelf met de ander vergelijken. Maar ondanks dat we allemaal verschillende doelen hebben, blijft één ding gemeenschappelijk en dat is God dienen. Maar ook dat doet ieder mens weer op haar eigen wijze. Hoewel de Joden gelijke voorschriften uit de Tora naleven geeft ieder daar toch weer zijn persoonlijke invulling aan afhankelijk van het doel in zijn leven. Ieder mens wordt weer met andere zaken geconfronteerd in zijn leven. De één is enorm rijk en de ander is straatarm. De één wordt met ziekte geconfronteerd en de ander blaakt van gezondheid. Maar dit wil niet zeggen dat wanneer iemand rijk en gezond is ook automatisch een gemakkelijk leven heeft. Wanneer God een persoon gezegend heeft met veel geld dan is het de bedoeling dat deze persoon daar goede werken mee verricht door anderen (arme mensen) te helpen. Gezonde mensen hebben weer als taak om zieken bij te staan. God heeft de wereld zo geschapen dat ieder mens een taak uitvoert om het Goddelijk Plan te vervullen. Niemand hoeft dus jaloers te zijn op de ander. Iedere taak is vanuit Gods perspectief bezien even belangrijk. We hoeven dus ook niet naar erkenning te zoeken van andere mensen. De enige aan wie we verantwoording moeten afleggen is God. En het is God die de beloning geeft op welke manier dan ook (genezen van ziekte, het aflossen van schulden, het verkrijgen van een baan, het krijgen van kinderen, etc.). De vraag die ieder mens aan het eind van zijn leven moet stellen is: heb ik mijn opdracht die God mij heeft gegeven vervuld?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Psalm 89: Het Davidische verbond, verwijzing naar de MessiasPsalm 89: Het Davidische verbond, verwijzing naar de MessiasPsalm 89 is een belangrijke psalm wat betreft het Davidische verbond. In 2 Samuël 7 belooft de Heer aan David dat zijn t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 26)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 13-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!