Tehilliem: Psalm 25 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 25 - een Joodse uitleg De verzen in deze psalm zijn gerangschikt volgens het Hebreeuwse alef-bet, met uitzondering van de letters Bet, Wav en Koef die samen de waarde hebben van gehinom (hel). Iemand die dagelijks deze psalm opzegt zal niet de hel aanschouwen. Deze psalm geeft enorme kracht te midden van al het lawaai om ons heen. Slechts het constant zoeken naar God zal rust geven en hoop bieden.

Tekst Psalm 25

Tot U, Eeuwige, richt ik mijn ziel, op U, mijn God, vertrouw ik; laat ik niet te schande worden, laten mijn vijanden geen leedvermaak over mij hebben. Niemand dan ook, die hoopt op U zal te schande worden; die zo maar ontrouw zijn worden te schande. Maak mij Eeuwige Uw wegen bekend, leer mij Uw paden, wijs mij Uw weg die de ware is, leer mij die, want U bent de God waarbij mijn hulp is, op U hoop ik heel de dag. Denk aan Uw ontfermende liefde die immers van alle tijden is. Denk niet meer aan mijn jeugdzonden en fouten, moge U naar Uw liefde aan mij denken, omdat U zo goed bent, Eeuwige. Goed en redelijk is de Eeuwige, daarom wijst Hij zondaren de goede weg.
......
..
Waak over mij en red mij; laat mij niet te schande worden want bij U zoek ik toevlucht. Vroomheid en oprechtheid mogen mij behoeden want op U is mijn hoop gevestigd. O, God, bevrijd Jisrael van alles waardoor het gekweld wordt.

Tekst Psalm 25 in het Hebreeuws

א לְדָוִד אֵלֶיךָ יְהוָה נַפְשִׁי אֶשָּׂא. ב אֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל-אֵבוֹשָׁה אַל-יַעַלְצוּ אוֹיְבַי לִי. ג גַּם כָּל-קֹוֶיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם. ד דְּרָכֶיךָ יְהוָה הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי. ה הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי-אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִיאוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל-הַיּוֹם. ו זְכֹר-רַחֲמֶיךָ יְהוָה וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה. ז חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל-תִּזְכֹּרכְּחַסְדְּךָ זְכָר-לִי-אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יְהוָה. ח טוֹב-וְיָשָׁר יְהוָה עַל-כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ. ט יַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ. י כָּל-אָרְחוֹת יְהוָה חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו. יא לְמַעַן-שִׁמְךָ יְהוָה וְסָלַחְתָּ לַעֲו‍ֹנִי כִּי רַב-הוּא. יב מִי-זֶה הָאִישׁ יְרֵא יְהוָה יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר. יג נַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ. יד סוֹד יְהוָה לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם. טו עֵינַי תָּמִיד אֶל-יְהוָה כִּי הוּא-יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי. טז פְּנֵה-אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי-יָחִיד וְעָנִי אָנִי. יז צָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי. יח רְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל-חַטֹּאותָי. יט רְאֵה-אֹיְבַי כִּי-רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי. כ שָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל-אֵבוֹשׁ כִּי-חָסִיתִי בָךְ. כא תֹּם-וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ. כב פְּדֵה אֱלֹהִים אֶת-יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו.

Toelichting op Psalm 25

gebrek aan rust

Vroeger was het leven duidelijk: overdag werkte je en 's avonds rustte je uit en kon je nadenken. Tegenwoordig is er bijna geen verschil meer tussen dag en nacht. Het is constant onrustig. We worden opgejaagd. Er zijn geen rustige plekken meer om na te denken. Dit is wat Satan wil: ons niet meer na te laten denken zodat we in paniek raken zoals iemand die dreigt te verdrinken en wild om zich heen slaat. Wat moeten we doen? Waartoe moeten we ons wenden? Psalm 25 geeft ons enkele antwoorden.

gerangschikt volgens het Hebreeuwse alef-bet

Deze psalm is de eerste die gerangschikt is volgens het Hebreeuwse alef-bet. We moeten naar de boodschap kijken en dan zullen we begrijpen waarom dit zo'n unieke boodschap is.

stoppen

In de haast om te zorgen voor mijn fysieke noden stop ik, zegt David. Ik stop omdat ik me bewust ben dat HaShem mijn God is. Hierdoor vertrouw ik Hem. Ik vertrouw mezelf niet, omdat ik zwak ben. Ik kan me slechts wenden tot Hem die me beschermt. Ik smeek HaShem niet beschaamd te laten zijn over mijzelf. Ik ben vol schaamte. Ik heb vele vijanden zowel van buitenaf als van binnenin. Ik weet dat ik niet zo vaak mijn hart tot u richt als ik zou moeten. Maar ik houd hoop, dus laat me niet beschaamd achter.

terugbrengen tot de realiteit

David bidt dat verraders schaamte zullen vinden, omdat niets anders hen terug kan brengen tot de realiteit. Voor de nederige Jood is dit niet nodig. De weg van Hashem is via de Tora. David smeekt God om kennis om zo de Tora op de diepste niveaus te begrijpen. Ik weet dat U de waarheid bent, zegt David. Onderwijs me in die waarheid. Er zijn vele paden van U en in die paden zijn vriendelijkheid en waarheid. Maar soms is het moeilijk temidden van al het lawaai en de chaos. Alleen u beseft de omvang van mijn pijn. Sta me toe droog land te vinden voor de veiligheid. Draag mijn zonden, want ze zijn zo zwaar voor iemand in zorgen. Ik zoek een schuilplaats bij U, redt mijn leven. Ik heb geen andere schuilplaats en geen andere redder dan U.

levenslijn

Dit is een krachtige psalm en de vertel wijze is de orde van het alef-bet. Dit is de simpele levenslijn die houvast geeft te midden van al het lawaai.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Deze Psalm van Koning David is zo enorm herkenbaar. We worden snel afgeleid door al het lawaai om ons heen. Vooral in onze moderne maatschappij waarin we zoveel indrukken opdoen. Het is dan extra moeilijk om gefocust te blijven op de boodschap van de Tora. We weten dat de Tora de waarheid verkondigt, maar toch hebben we steeds weer de neiging om ergens anders de 'waarheid' te zoeken. Dit herkennen we op persoonlijk niveau, maar ook op groter schaal niveau. Heel erg sterk komt dit mijns inziens naar voren in het conflict tussen Israël en de Palestijnen. Overal horen we geluiden hoe dit conflict het beste op te lossen. Iedereen weet het beter. Israël wordt van alle kanten onderdruk gezet. Maar tot nu toe hebben politieke oplossingen geen soelaas geboden. Elke keer dat Israël zwichtte en land weg gaf nam het geweld toe. De weg van de Bijbelse vrede heeft Israël nog steeds niet bewandeld. En toch toont de Bijbel aan dat naleving van de Tora juist vrede oplevert. Het bewijs is de regeerperiode van koning Salomo die Israël leidde in een rustige periode waarin de Tora werd nageleefd en de volkeren om Israël heen groot respect hadden voor Salomo's wijsheid. We zien dat Davids zoektocht naar rust in deze Psalm uiteindelijk vrede heeft gebracht onder zijn zoon Salomo. Wanneer we weten hoe vrede bereikt kan worden via de Tora, waarom proberen we het dan niet uit? Zo staat Israël niet te schande en hebben de vijanden geen leedvermaak. Israël zal dan rust vinden en niet steeds meer hoeven te vechten. O, God, bevrijd Jisrael van alles waardoor het gekweld wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijbel - Psalm 1: in jonge taalBijbel - Psalm 1: in jonge taalPsalm 1 is zo vertaald naar de taal van jongeren dat het zoveel mogelijk aansluit bij de hedendaagse beleving. De tekst…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 25)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 13-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!