Tehilliem: Psalm 24 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 24 - een Joodse uitleg Als de vervulling van iemands gebed zou resulteren in de heiliging van Gods naam, behoort hij te bidden dat God handelt ter wille van de heiligheid van Zijn Naam. Men moet hierbij de verdienste van zijn voorouders betrekken, want we weten dat “de rechtvaardigen groter in de dood zijn dan tijdens het leven.”

Tekst Psalm 24

De Eeuwige behoort de aarde en wat er zich bevindt, de wereld en wat er woont. Want Hij heeft haar aan zeeën op haar grondvesten gezet en aan stromen haar bevestigd. Wie mag de berg van de Eeuwige bestijgen, wie mag staan op Zijn heilige plaats? Hij wiens handen smetteloos zijn en wiens geweten zuiver. Die geen meineed aflegt, en niet vals zweert. Hij ontvangt zegen van de Eeuwige, rechtvaardige bejegening van de hem helpende God. Dat is de generatie die Hem zoekt, zij die steeds naar Uw tegenwoordigheid verlangen, Ja'akov! Poorten, hef op Uw kroonlijsten, gaat open deuren voor de toekomst, dat de glorierijke Koning kan binnengaan! Wie is dat toch, de glorierijke Koning? De Eeuwige, machtig, en sterk, de Eeuwige sterk in de strijd! Poorten, hef op uw kroonlijsten, zet open de deuren voor de toekomst, dat de glorierijke Koning kan binnengaan! Wie is dat toch, de glorierijke Koning? De Eeuwige-Tsewaot, dat is de glorierijke Koning, altijd!

Hebreeuwse tekst Psalm 24

א לְדָוִד מִזְמוֹרלַיהוָה הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ. ב כִּי-הוּא עַל-יַמִּים יְסָדָהּ וְעַל-נְהָרוֹת יְכוֹנְנֶהָ. ג מִי-יַעֲלֶה בְהַר-יְהוָה וּמִי-יָקוּם בִּמְקוֹם קָדְשׁוֹ. ד נְקִי כַפַּיִם וּבַר-לֵבָבאֲשֶׁר לֹא-נָשָׂא לַשָּׁוְא נַפְשִׁי וְלֹא נִשְׁבַּע לְמִרְמָה. ה יִשָּׂא בְרָכָה מֵאֵת יְהוָה וּצְדָקָה מֵאֱלֹהֵי יִשְׁעוֹ. ו זֶה דּוֹר דֹּרְשָׁו מְבַקְשֵׁי פָנֶיךָ יַעֲקֹב סֶלָה. ז שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וְהִנָּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָםוְיָבוֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד. ח מִי זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹדיְהוָה עִזּוּז וְגִבּוֹר יְהוָה גִּבּוֹר מִלְחָמָה. ט שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָםוְיָבֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד. י מִי הוּא זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹדיְהוָה צְבָאוֹת הוּא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד סֶלָה.

Toelichting op Psalm 24

fundamenten

Koning David begint deze Psalm met de fundamenten. Hij getuigt dat de hele wereld van HaShem is en dat alles hier aanwezig is voor het doel van HaShem en alle mensen die u om u heen ziet zijn er ook omdat Hashem het wilde. De rivieren en de zee lijken zonder leven. Niemand kan zien wat er onder de oppervlakte gebeurt. Toch weten we dat onder de golven een hele wereld actief is. Als we dit begrijpen, waarom kunnen we dan niet beseffen dat onder de oppervlakte van elk probleem en elke persoon een enorme wereld is van conflicterende emoties die rond zwemmen?

heilige plekken op een berg

Koning David vraagt zich af: “Wie mag de berg van de Eeuwige bestijgen, wie mag staan op Zijn heilige plaats?” Let op dat de heilige plekken altijd op een berg liggen. Bergen zijn moeilijk te beklimmen. Er zijn geen snelle paden. Elke stap moet zorgvuldig genomen worden. Maar als men eenmaal aan de top is en men naar beneden kijkt ziet men dat de top bereikt kan worden door verschillende paden en iedere klimmer kreeg individuele hulp van HaShem om zijn weg te vinden.

schone handen en een puur hart

De barometer van heiligheid is integriteit. Iemands handen moeten schoon zijn en zijn hart moet puur zijn. Vuile handen zijn handen die kleven van het bloed van degenen die gekwetst zijn door woordenstrijd. De handen zijn pijnlijk door scherpe, gedachteloze woorden gericht tegen iemands ziel. Het pure hart hebben degenen die de noden van anderen voelen en zich zorgen maken wat kan gebeuren door de woordenstrijd.

het grootste verraad is zelfbedrog

Om grote hoogten te kunnen bereiken, moet een persoon zich niet verraden voelen door de goddelijke vonk in hem. Het grootste verraad is zelfbedrog. Wanneer u in een ruzie terecht komt, geeft u honderden verklaringen voor het waarom. Maar u durft niet aan de echte reden te denken omdat u dan moet toegeven dat het om iets anders ging dan wat feitelijk gebeurde. Het is comfortabeler uzelf te bedriegen dan uw eigen zwakheden onder ogen te zien. Onze bron stamt van de hoogste Bron van spiritualiteit af, toch verliezen we de kijk op wat onze ware motieven zijn, we dragen de ziel zonder juist doel. Maar alleen degenen die niet vals zweren zullen de zegen van HaShem ontvangen. Dit is de snelste weg naar HaShem. Waarom de zaken gecompliceerder maken dan ze zijn? Waarom niet de Halacha (Joodse wet) naleven? Het gaat om schone handen en een puur hart.
David bevrijdt ons: vrij van de marteling van misplaatste boosheid. Hij vertelt ons dat we de berg kunnen beklimmen als we kalm blijven en ons verre houden van die factoren die onze gedachten en daden besmeuren. Voor elke Jood is er een poort naar de eeuwigheid, niet alleen voor u maar ook voor anderen. HaShem staat bij de ingang. Waar is God? Daar waar u hem binnenlaat.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Ook in deze Psalm zien we weer dat het naleven van de Tora de snelste en meest betrouwbare weg is om naar God toe te groeien. Mensen maken het zichzelf vaak erg lastig door allerlei zijpaden te betreden. Ze denken dat ze ook zonder de Tora wel de top kunnen bereiken door hun eigen religie te stichten weg van de Tora en die religie als enige ware te bestempelen (Jullie Joden doen het fout durven ze zelfs te beweren!). Maar dat is zelfbedrog. God heeft de aarde geschapen aan de hand van de Tora, dus is de Tora de enige gids om goed door het leven te komen om zo naar God toe te groeien. En God helpt ons daarbij. Zonder Tora leiden we slechts een biologisch leven en groeien we niet spiritueel; we missen op die manier de hulp van God. We blijven zo onvolwassen zonder verantwoordelijkheden te kunnen dragen. Maar met de Tora kunnen we spiritueel groeien en aan God vastkleven. Zo kunnen we de aarde tot een ware woonplaats voor God om toveren waarin ieder mens een zeer grote verantwoordelijkheid draagt. Dan zullen we ook inzien dat het leven niet eindig is, maar juist eeuwig.

Het Joodse volk heeft de plicht de Tora na te leven. Dat is een zeer grote verantwoordelijkheid die God de Joden heeft gegeven. Wanneer we de Tora niet naleven worden we zwaarder gestraft dan andere volken die niet de plicht hebben volgens de Tora te leven. Met het straffen wil God laten zien hoe belangrijk het is om juist wel de Tora na te komen. Maar eigenlijk is 'plicht' niet het juiste woord. Beter kan gezegd worden dat het een 'gunst' is om de Tora na te leven. Naleving levert louter voordelen op: dichter bij God komen. En wie wil nou niet dicht bij de Bron zijn? Dat wil elke ziel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Psalm 89: Het Davidische verbond, verwijzing naar de MessiasPsalm 89: Het Davidische verbond, verwijzing naar de MessiasPsalm 89 is een belangrijke psalm wat betreft het Davidische verbond. In 2 Samuël 7 belooft de Heer aan David dat zijn t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 24)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!