InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De vervolging van christenen in Somalië - Afrika

De vervolging van christenen in Somalië - Afrika

De vervolging van christenen in Somalië - Afrika De vervolging van christenen in Somalië. In juli 2008 werd Sayid Ali sjeik Luqman Hoessein door islamitische extremisten in Afgoye, nabij de hoofdstad van Somalië, Mogadishu, doodgeschoten. Het motief van de moord was dat hij zich bekeerd had van de islam tot het christendom en zijn geloof deelde met anderen. Christenen zijn hun leven niet zeker in het islamitische land. Op afvalligheid staat volgens de Sjaria de doodstraf. Tegen de verdrukking in, groeit het aantal Somalische christenen.

Christenvervolging in Somalië

Somalië is een islamitisch land

Somalië is een islamitisch land. Meer dan 99% is moslim en er zijn slechts een handjevol christenen, van wie de meeste bekeerlingen zijn vanuit de islam. De traditionele religie van de Somaliërs is de islam. De meeste Somaliërs beschouwen het als een vanzelfsprekend dat als je een Somaliër bent, je tegelijk moslim bent. Een christen-Somaliër zien zij als een oxymoron.

Koloniale onderdrukking

Het christendom wordt door Somaliërs vaak geassocieerd met koloniale onderdrukking. Daarnaast kent het islamitische Somalië een lange geschiedenis van conflicten met hun christelijke buren, de Ethiopiërs. In het jaar 2006 trok het Ethiopische leger Somalië binnen, op verzoek van de Somalische overgangsregering (Transitional Federal Government, afgekort TFG). De Ethiopische troepen verdreven de islamitische rebellen uit vooral de hoofdstad Mogadishu. De islamitische milities zijn van zins in het hele land de sharia - de islamitische wet - in te voeren. De rebellen bestaan voornamelijk uit clan-gebaseerde groepen en milities, meest prominent al-Shabab ('Jeugd') milities, die zijn voortgekomen uit de voormalige Unie van islamitische Rechtbanken (ICU).

Tegenoffensief

De extremistische rebellen zijn een tegenoffensief begonnen en in 2009 hadden ze weer grote delen van zuidelijk Somalië en Mogadishu in handen. Somalië is al jarenlang het toneel van bendes, piraterij en ontvoeringen. De afgelopen jaren explodeerde het aantal piratenaanvallen in de Golf van Aden en in de noordwestelijke Indische Oceaan en deze wateren wordt daarom ook wel 'Pirate Alley' genoemd.

Meer dan 1,2 miljoen burgers zijn ontheemd in Zuid-en Centraal-Somalië. In 2009 waren naar schatting 3,25 miljoen mensen afhankelijk van dringende voedselhulp, die vaak werd verstoord als gevolg van wijdverspreide onveiligheid. Ook droegen donorregeringen onvoldoende bij. Humanitaire hulpverleners en lokale mensenrechtenactivisten werden in toenemende mate het doelwit van geweld.

Christenen worden gezien als verraders

Om bovengenoemde redenen worden bekeerlingen tot het christendom dikwijls beschouwd als verraders. Veel proselieten zijn in de afgelopen jaren door islamitische radicalen vermoord. Daar komt bij dat afvalligheid (het verlaten van de islam) officieel is verboden. En sinds 1974 is zending binnen de landsgrenzen nadrukkelijk verboden. Het land wordt beheerst door extreme islamitische elementen. Zolang de regering daar geen greep op krijgt en in het hele land vrijheid van godsdienst afdwingt, zal de situatie voor christenen in Somalië zeer grimmig blijven.

Verstoting

Belijdende christenen in Somalië worden ernstig vervolgd en lopen grote kans gedood te worden. Een Somaliër wordt na zijn bekering verstoten uit de familieclan. Hij wordt daarmee, zoals dat genoemd wordt, 'idla'. Dat wil zeggen volledig geïsoleerd van de gemeenschap, de clan. Dat heeft vergaande consequenties, want in Somalië bepaalt de clan alles. Iemand leeft door en dankzij de clan. Als je niet bij een clan hoort, ben je niemand meer. Overleven buiten de gemeenschap is geen sinecure. Zo is bijvoorbeeld het vinden van een baan en een huwelijkspartner clanaangelegenheden.

Ondergrondse kerken

Er zijn geen kerkgebouwen in het land, noch bestaat er enige wettelijke bescherming voor christenen, van wie sommigen samenkomen in ondergrondse kerken. Op 10 oktober 2009 werd dominee Ali Hoessein Weheliye door twee gemaskerde leden van al-Shabab in een hinderlaag gelokt en doodgeschoten. Later overleed hij in het Darful Shifa ziekenhuis aan schotwonden. De voorganger was in 1999 van de islam tot het christendom bekeerd, toen hij in de hoofdstad werkzaam was als linguïst. In 2002 begon hij een ondergrondse huiskerk te leiden. Zijn vrouw en een dochter zijn thans ondergedoken uit angst voor hun leven.

Groei tegen de verdrukking in

Sjeik Nur Barud, vicevoorzitter van de invloedrijke Somalische islamitische groepering 'Kulanka Culimada' benadrukte in 2003 in een interview, dat: "alle Somalische christenen moeten worden gedood volgens de islamitische wet. Een moslim kan nooit een christen worden, dan wordt hij beschouwd als een afvallige. Voor zulke mensen is geen plaats in Somalië, we zullen hun bestaan nooit erkennen, we zullen hun afslachten." De sjeik besloot het interview met de woorden: "Somaliërs zijn 100 procent moslim en dat zal altijd zo blijven".

Somalië als islamitische staat

Al-Shabab heeft in 2009 aangegeven Somalië als een islamitische staat te beschouwen en zij hebben gezworen alle christenen uit te roeien. Alleen al in 2009 heeft de groep een flink aantal Somalische christenen vermoord. Verschillende christenen hebben het land verlaten vanwege de intense vervolging. Ondanks de moorden door al-Shabab en tegen de verdrukking in, groeit de Somalische kerk.

Ondanks de moeilijkheden in eigen land en daarbuiten, groeit het aantal christenen onder Somaliërs - uit opportunisme?
"Denken ze misschien dat ze als christen makkelijker in Europa komen? Van der Schuit [die sinds acht jaar werkzaam is onder Somalische christenen in de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba] gelooft van niet. 'Het bijzondere is dat mensen door de filmpjes op internet waarop te zien is dat christenen worden vermoord soms juist tot geloof komen. Ze zien dat het de betrokkene echt om het geloof te doen was en niet om geld of ander gewin. Als dat laatste zo was, hadden ze zich niet laten vermoorden. Het uitspreken van één zinnetje ('Er is maar één God, Allah, en Mohammed is zijn profeet') zou genoeg geweest zijn om in leven te blijven. Er is dus iets anders en dat maakt nieuwsgierig'."¹

Noot:
  1. http://www.refdag.nl/artikel/1454385/Somalische+christenen+bestaan.html

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Christenvervolging in de wereldChristenvervolging in de wereldVerschillende bevolkingsgroepen worden vervolgd om hun geloof. Dat is er ook aan de hand met christenen op verschillende…
Ranglijst Christenvervolging 2011 van Open DoorsRanglijst Christenvervolging 2011 van Open DoorsElk jaar komt Open Doors met de Ranglijst Christenvervolging, waarin in één oogopslag te zien is in welke landen christe…
recensieBoekrecensie: Dochter van de Nomaden - Waris DirieIn Dochter van de Nomaden beschrijft Waris Dirie haar reis door het leven en haar terugreis naar Somalië waar ze verenig…
Alles over Somalië, piraterij en de stammenstrijdAlles over Somalië, piraterij en de stammenstrijdSomalië was in 2010 veel in het nieuws, omdat er veel schepen gekaapt worden door Somalische piraten. Ook waren ontvoeri…
Gruweldaden van Al-Shabaab in SomaliëGruweldaden van Al-Shabaab in SomaliëAl-Shabaab is een Somalische groepering die, hoewel naar eigen zeggen uitgaande van de islam, gezien wordt als een terro…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Parvel, Pixabay
  • http://barnabasfund.org/US/Projects/Browse-Projects/BF-Project-Countries/Somalia.html
  • http://www.depers.nl/buitenland/265346/Ethiopie-trekt-militairen-Somalie-dit-jaar-terug.html
  • http://www.refdag.nl/artikel/1454385/Somalische+christenen+bestaan.html
  • http://www.sallylightfoot.nl/wp-content/uploads/2009/04/zei0905r36.pdf
  • http://somalisforjesus.blogspot.com/2009/11/somai-church-leader-martyred-in.html
  • http://report2009.amnesty.org/en/regions/africa/somalia
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_in_Somalia

Reageer op het artikel "De vervolging van christenen in Somalië - Afrika"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Vervolging christenen
Schrijf mee!