Tehilliem: Psalm 20 - een Joodse uitleg
Als een geliefde of bekende lijdt, zelf als deze ver weg is waar men niet in staat is te helpen, spreek dan dit gebed voor hem uit. Het Joodse volk heeft veel geleden tijdens de Holocaust. Ondanks dat heeft het veerkracht gevonden om Hashem opnieuw te zoeken. Veel Joden zijn religieus en weten dat Hashem aanwezig is om hun lijden te verzachten. Tehilliem worden ook anno 2024 door Joodse mensen collectief en individueel gereciteerd, omdat het verlangen ontstaat om G-d te prijzen en te danken; of als alternatief, in tijden van crisis en nood, als een vorm van smeekbede, en zelfs als een plek om spijt te betuigen over zonde.
Tekst Psalm 20
Een psalm van David. De Eeuwige antwoordt U ten dage der benauwdheid, de naam van Jakobs G'd make u onaantastbaar; Hij zendt U hulp uit het heiligdom en ondersteunt U uit Sion. Hij gedenkt al Uw offers, en Uw brandoffer achtte Hij welgevallig, sela. Hij geeft U naar Uw hart, en doe al Uw plannen in vervulling gaan. Wij willen juichen over Uw overwinning, en in de naam van onze G'd de vaandels opsteken; Nu weet ik, dat de Eeuwige zijn gezalfde de overwinning geeft, Hij antwoordt hem uit zijn heilige hemel met de machtige heilsdagen van Zijn rechterhand, Deze beroemen zich op wagens en gene op paarden, maar wij roemen in de naam van de Eeuwige, onze G'd. Zij zinken neder en vallen, maar wij richten ons op en houden stand. O Eeuwige, schenk de koning de overwinning, Hij antwoordt ons ten dage dat wij roepen.
Hebreeuws tekst Psalm 20 - תהילים כ
א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד. ב יַעַנְךָ יְהוָה בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב. ג יִשְׁלַח-עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ. ד יִזְכֹּר כָּל-מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה. ה יִתֶּן-לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל-עֲצָתְךָ יְמַלֵּא. ו נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵׁם-אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּליְמַלֵּא יְהוָה כָּל-מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ. ז עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְהוָה מְשִׁיחוֹיַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ. ח אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִיםוַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם-יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר. ט הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד. י יְהוָה הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם-קָרְאֵנוּ.
Luister naar Psalm 20
Luister naar Psalm 20 in het
Hebreeuws.
Toelichting op Psalm 20 van Rabbi Yitzchok Rubin
brandoffers
Geen generatie is meer getroffen dan degene die de Holocaust heeft meegemaakt. Iedere Joodse familie is wel getroffen. Elk heeft zijn eigen brandoffers. Toch is dit gebroken volk opnieuw begonnen met een nieuwe wereld, een wereld waarin Hashem wordt gezocht. Hashem heeft ons herinnerd. Onze jesjivot groeiden boven alle verwachtingen.
nederigheid
We voeden onze volgende generatie in nederigheid op, in de wetenschap dat dit de manier is van Hashem om ons te bevrijden uit de klauwen van de aardse en gruwelijke wereld die ons omringt. Er zijn Joden die geloven dat we alleen kunnen overleven als we de vervloekingen van de maatschappij om ons heen omarmen. Zij denken dat loyaal zijn aan Hashem verspilde tijd is. Maar wij laten juist de vruchten van de loyaliteit zien.
waarheid
De velen die de waarheid zien van de liefde van Hashem, zijn in staat stevig rechtop in het leven te staan ondanks dat ze door anderen belachelijk worden gemaakt. De uitdagingen zijn nog niet voorbij. Er zijn nog steeds veel problemen en veel mensen verdienen onze steun. We hebben echter geleerd tot wie wij ons moeten richten. Hashem zal ons altijd antwoorden wanneer we roepen vanuit de diepten van onze harten.
Elie Wiesel
Een voorbeeld van een Jood die ondanks alle verschrikkingen van de Holocaust het geloof in G'd heeft gehouden is de schrijver Elie Wiesel.In zijn boeken getuigt hij keer op keer van het bestaan van G'd. Voor veel mensen (zowel Joden als niet-Joden) zijn zijn boeken daarom een bron van inspiratie. Misschien klinkt het vreemd, maar juist de verschrikking van de Holocaust doet een mens misschien wel meer dan anders realiseren dat alleen G'd hulp kan bieden. De Holocaust werd immers veroorzaakt door de mens zelf en niet door G'd. Zonder G'd heeft de mens helemaal niets en is hij overgeleverd aan de wrede wereld.
Per vers het commentaar van Rashi, de Joodse Bijbelcommentator die leefde van 1040-1105. Rashi wordt beschouwd als de leraar van de leraren. Door alle traditionele Joden wordt Rashi als autoriteit op het gebied van de Joodse Bijbel en de Talmoed beschouwd. Vandaar dat het belangrijk is om zijn commentaar op de Psalmen weer te geven. Rashi gebruikt nieuw Hebreeuws aangevuld met Oud Franse woorden. Zijn taalgebruik is soms wat orakelachtig kort. Voor nadere verklaring is het verstandig een orthodox Joodse rabbijn te raadplegen.
Vers 2
Moge de Heer u antwoorden op een dag van nood; moge de naam van de G'd van Jacob je versterken.
Moge de Heer u antwoorden op een dag van nood: Deze psalm was [samengesteld] omdat hij [David] Joab en heel Israël naar de oorlog zou sturen, en hij zou in Jeruzalem blijven staan en voor hen bidden, zoals de zaak beweert (in II Samuël 18:3): “Het is beter dat je voor ons uit de stad bent als hulp.” Zonder David was Joab niet in de strijd geslaagd.
de naam van de G'd van Jacob: Die hem [Jacob] beloofde toen hij naar Haran ging en zijn belofte hield; daarom wordt gezegd: "de G'd van Jacob."
Vers 3
Moge Hij uw hulp sturen vanuit Zijn heiligdom, en moge Hij u ondersteunen vanuit Zion.
vanuit Zijn heiligdom: Van Zijn Heilige Tempel, waarin Hij woont.
Vers 4
Moge Hij al uw maaltijdoffers gedenken en moge Hij uw vetverbrande offers voor altijd aanvaarden.
uw maaltijdoffers...vetverbrande offers : Het zijn de gebeden die je bidt in de strijd.
vet: Hebreeuws ידשנה, een uitdrukking van vet, zoals (in Deuteronomium 31:20): "en het zal eten en verzadigd worden, en het zal zwaarlijvig worden (ודשן)", dat wil zeggen, Hij zal ze [de gebeden] gewillig aanvaarden als verbrand vet aanbod.
Vers 6
Laten we lof zingen voor uw redding en laten we bijeenkomen in de naam van onze G'd; moge de Heer al uw verzoeken vervullen.
Laten we lof zingen voor uw redding: Wanneer de Heilige, gezegend zij Hij, u redt, zullen we allemaal lof zingen voor de Heilige, gezegend zij Hij.
en laten we bijeenkomen in de naam van onze G'd: Hebr. הדגל, laten we ons verzamelen en sterk worden.
Vers 7
Nu weet ik dat de Heer zijn gezalfde heeft gered; Hij antwoordde hem vanuit Zijn heilige hemel; met de machtige heilsdaden van Zijn rechterhand.
Nu weet ik: Dit is de lof die we nu zullen zingen voor deze redding die tot Joab en Israël is gekomen: ik weet dat de Alomtegenwoordige mij begeerde en mij vanuit Zijn heilige hemel heeft beantwoord, want hun redding is mijn redding.
Vers 8
Deze vertrouwen op wagens en deze op paarden, maar wij noemen de naam van de Heer, onze G'd.
Deze vertrouwen op wagens: Sommige naties vertrouwen op hun ijzeren strijdwagens, en sommige vertrouwen op paarden, maar wij bidden in de naam van de Heer, omdat het heil van Hem is. נזכיר is een uitdrukking van brandende offers en van gebed, zoals (in Jesaja 66:3): "hij die (מזכיר) wierook verbrandt" (en in Leviticus 2:2): "het herdenkingsgedeelte (אזכרתה)." Daarom knielen ze en vallen ...
Vers 9
Ze knielen en vallen, maar we staan op en worden sterker.
maar we staan op en worden sterker: We verkrijgen kracht over hen, zoals (onder 147:6): 'versterkt (מעודד) de nederigen', een uitdrukking van kracht.
Psalm 1 tot en met 92
Wilt u meer Psalmen lezen met een Joodse uitleg? Ga naar:
Psalmen 1 tot en met 92.