Tehilliem: Psalm 20 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 20 - een Joodse uitleg Als een geliefde of bekende lijdt, zelf als deze ver weg is waar men niet in staat is te helpen, spreek dan dit gebed voor hem uit. Het Joodse volk heeft veel geleden tijdens de Holocaust. Ondanks dat heeft het veerkracht gevonden om Hashem opnieuw te zoeken. Veel Joden zijn religieus en weten dat Hashem aanwezig is om hun lijden te verzachten.

Tekst psalm 20

Een psalm van David. De Eeuwige antwoordt U ten dage der benauwdheid, de naam van Jakobs God make u onaantastbaar; Hij zendt U hulp uit het heiligdom en ondersteunt U uit Sion. Hij gedenkt al Uw offers, en Uw brandoffer achtte Hij welgevallig, sela. Hij geeft U naar Uw hart, en doe al Uw plannen in vervulling gaan. Wij willen juichen over Uw overwinning, en in de naam van onze God de vaandels opsteken; Nu weet ik, dat de Eeuwige zijn gezalfde de overwinning geeft, Hij antwoordt hem uit zijn heilige hemel met de machtige heilsdagen van Zijn rechterhand, Deze beroemen zich op wagens en gene op paarden, maar wij roemen in de naam van de Eeuwige, onze God. Zij zinken neder en vallen, maar wij richten ons op en houden stand. O Eeuwige, schenk de koning de overwinning, Hij antwoordt ons ten dage dat wij roepen.

Hebreeuws tekst psalm 20

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד. ב יַעַנְךָ יְהוָה בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב. ג יִשְׁלַח-עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ. ד יִזְכֹּר כָּל-מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה. ה יִתֶּן-לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל-עֲצָתְךָ יְמַלֵּא. ו נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵׁם-אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּליְמַלֵּא יְהוָה כָּל-מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ. ז עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְהוָה מְשִׁיחוֹיַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ. ח אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִיםוַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם-יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר. ט הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד. י יְהוָה הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם-קָרְאֵנוּ.

Toelichting op psalm 20

brandoffers

Geen generatie is meer getroffen dan degene die de Holocaust heeft meegemaakt. Iedere Joodse familie is wel getroffen. Elk heeft zijn eigen brandoffers. Toch is dit gebroken volk opnieuw begonnen met een nieuwe wereld, een wereld waarin Hashem wordt gezocht. Hashem heeft ons herinnerd. Onze jesjivot groeiden boven alle verwachtingen.

nederigheid

We voeden onze volgende generatie in nederigheid op, in de wetenschap dat dit de manier is van Hashem om ons te bevrijden uit de klauwen van de aardse en gruwelijke wereld die ons omringt. Er zijn Joden die geloven dat we alleen kunnen overleven als we de vervloekingen van de maatschappij om ons heen omarmen. Zij denken dat loyaal zijn aan Hashem verspilde tijd is. Maar wij laten juist de vruchten van de loyaliteit zien.

waarheid

De velen die de waarheid zien van de liefde van Hashem, zijn in staat stevig rechtop in het leven te staan ondanks dat ze door anderen belachelijk worden gemaakt. De uitdagingen zijn nog niet voorbij. Er zijn nog steeds veel problemen en veel mensen verdienen onze steun. We hebben echter geleerd tot wie wij ons moeten richten. Hashem zal ons altijd antwoorden wanneer we roepen vanuit de diepten van onze harten.

Elie Wiesel

Een voorbeeld van een Jood die ondanks alle verschrikkingen van de Holocaust het geloof in God heeft gehouden is de schrijver Elie Wiesel.In zijn boeken getuigt hij keer op keer van het bestaan van God. Voor veel mensen (zowel Joden als niet-Joden) zijn zijn boeken daarom een bron van inspiratie. Misschien klinkt het vreemd, maar juist de verschrikking van de Holocaust doet een mens misschien wel meer dan anders realiseren dat alleen God hulp kan bieden. De Holocaust werd immers veroorzaakt door de mens zelf en niet door God. Zonder God heeft de mens helemaal niets en is hij overgeleverd aan de wrede wereld.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Psalm 20 is een uitstekend gebed om te reciteren als wijzelf of anderen lijden. Op de Joodse website van Chabad wordt altijd een oproep gedaan om o.a. Psalm 20 te reciteren wanneer één of andere bekende rabbijn ziek is of wanneer er een aanslag heeft plaatsgevonden. Het is frappant dat we bij lijden ons juist tot God wenden. Blijkbaar zijn we ons er onbewust van doordrongen dat er een God is die rechtvaardig is. We mogen bij lijden ook God ondervragen en uitdagen. Een bekend voorbeeld is Job die God ondervroeg waarom hij moest lijden. Hij kreeg er geen antwoord op. Zoeken naar een antwoord is dus zinloos. Alleen God weet waarom er lijden in de wereld is. Maar het is wel de bedoeling dat we uit het lijden positieve energie halen. Dit kan door te bidden, goede daden te verrichten en de Tora te bestuderen. Dit geeft inzicht om je gedrag te veranderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 20)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!