Tehilliem: Psalm 19 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 19 - een Joodse uitleg Om Gods macht te aanschouwen moet men kijken naar de hemelen, zon en de Tora van waaruit ontzagwekkende wonderen kunnen worden waargenomen - wonderen die ertoe leiden dat de schepsels Gods glorie vertellen. Psalm 19 spreekt over de perfecte Schepping. Maar het leven is als een woestijn, zonder werkelijke waarden. Af en toe horen we de Stem van boven die constant roept. We zijn verplicht de wil van Hashem te doen, zijn wetten na te leven. Zo bereiken we onze bestemming.

Tekst psalm 19

Een psalm van David. De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt het werk zijner handen; de dag doet sprake toestromen aan den dag, en de nacht predikt kennis aan den nacht. Het is geen sprake en het zijn geen woorden, hun stem wordt niet vernomen; toch gaat hun prediking uit over de ganse aarde en hun taal tot aan het einde der wereld. Hij heeft daarin een tent opgeslagen voor de zon, die is als een bruidegom die uit zijn bruidsvertrek treedt, jubelend als een held om het pad te lopen. Van het ene eind des hemels is haar opgang en haar omloop tot het andere einde; niets blijft verborgen voor haar gloed.
..
..
Afdwalingen wie bemerkt ze? Spreek van de verborgene mij vrij. Behoed ook Uw knecht voor overmoed, laat die over mij niet heersen; dan ben ik onberispelijk en vrij van grove overtreding, Mogen de woorden van mijn mond en de overleggingen van mijn hart U welgevallig zijn, o Eeuwige, mijn rots en mijn verlosser.

Hebreeuwse tekst psalm 19

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד. ב הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד-אֵל וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ. ג יוֹם לְיוֹם יַבִּיעַ אֹמֶר וְלַיְלָה לְּלַיְלָה יְחַוֶּה-דָּעַת. ד אֵין-אֹמֶר וְאֵין דְּבָרִים בְּלִי נִשְׁמָע קוֹלָם. ה בְּכָל-הָאָרֶץ יָצָא קַוָּם וּבִקְצֵה תֵבֵל מִלֵּיהֶםלַשֶּׁמֶשׁ שָׂם-אֹהֶל בָּהֶם. ו וְהוּא כְּחָתָן יֹצֵא מֵחֻפָּתוֹ יָשִׂישׂ כְּגִבּוֹר לָרוּץ אֹרַח. ז מִקְצֵה הַשָּׁמַיִם מוֹצָאוֹ וּתְקוּפָתוֹ עַל-קְצוֹתָם וְאֵין נִסְתָּר מֵחַמָּתוֹ. ח תּוֹרַת יְהוָה תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ עֵדוּת יְהוָה נֶאֱמָנָה מַחְכִּימַת פֶּתִי. ט פִּקּוּדֵי יְהוָה יְשָׁרִים מְשַׂמְּחֵי-לֵב מִצְוַת יְהוָה בָּרָה מְאִירַת עֵינָיִם. י יִרְאַת יְהוָה טְהוֹרָה עוֹמֶדֶת לָעַד מִשְׁפְּטֵי-יְהוָה אֱמֶת צָדְקוּ יַחְדָּו. יא הַנֶּחֱמָדִים מִזָּהָב וּמִפַּז רָב וּמְתוּקִים מִדְּבַשׁ וְנֹפֶת צוּפִים. יב גַּם-עַבְדְּךָ נִזְהָר בָּהֶם בְּשָׁמְרָם עֵקֶב רָב. יג שְׁגִיאוֹת מִי-יָבִין מִנִּסְתָּרוֹת נַקֵּנִי. יד גַּם מִזֵּדִים חֲשֹׂךְ עַבְדֶּךָ אַל-יִמְשְׁלוּ-בִי אָז אֵיתָםוְנִקֵּיתִי מִפֶּשַׁע רָב. טו יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי-פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָיְהוָה צוּרִי וְגֹאֲלִי.

Toelichting op psalm 19

Perfecte Schepping

Psalm 19 spreekt over de perfecte Schepping. Ieder schepsel heeft zijn eigen specifieke kenmerken. Iedere waarnemer moet verbaasd zijn over zo'n grote wijsheid. David verwondert zich over het komen en gaan van dag en nacht (wat we de natuurlijke orde van dingen noemen), die getuigen zijn van Hashems creativiteit. De hemelen maken geen melding van hun bestaan. Het bericht is zo enorm dat het door de ziel gevoeld kan worden. De grootsheid van Hashem gaat ver boven ons sterfelijk verstand en het geluid in de straat.

Het leven is leeg van werkelijke waarden

Het leven is als een woestijn, zonder werkelijke waarden. Af en toe horen we de Stem van boven die constant roept. We zijn verplicht de wil van Hashem te doen, zijn wetten na te leven. We doen dit echter met een halve hart omdat onze geest vaak druk is met andere zaken. Uiteindelijk bereiken we onze bestemming en realiseren dat elk moment een echt potentiële juweel was. Dan betreuren we onze dwaasheid.

De Tora biedt onze geest helderheid

Zelfs de simpelste en gebroken ziel kan hersteld worden door het licht van de Tora. Duidelijkheid is te vinden door Gods woord te bestuderen. Iedereen kan spiritueel groeien door de Tora te bestuderen. Er is zoveel uit de Tora te leren dat relevant is voor de huidige tijd. Maar we zijn bang om het te zoeken. Echter als we toch blijven zoeken zullen we waar geluk vinden.

Hashem vrezen

Wanneer we Hashem vrezen zal de oprechtheid voortduren. Oprechtheid, puurheid van het hart en vrees voor Hashem hebben een symbiotische relatie. Om dit te bereiken moeten we accepteren dat de Tora onze essentie wordt. Dit is moeilijk in een wereld met zoveel verleidingen. Maar psalm 19 zegt dat er hoop is. Koning David zegt dat wanneer we accepteren dat elke realiteit in de Tora staat, dan staan we toe dat Hashem in ons dagelijks leven is. Door het aanschouwen van de grootsheid van Zijn schepping kunnen we onze weg vinden. Dit vereist moed, maar de kracht wacht voor ons in de Tora. Door haar woorden, zal de vrees voor Hashem voortduren en ons leiden naar werkelijke puurheid.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Psalm 19 gaat over de perfecte Schepping. Er wordt een verband gelegd met de Tora. Hoe moeten we ons dit voorstellen? Volgens de Joodse traditie bestond de Tora reeds voor de Schepping. God schiep de Schepping op basis van de Tora. De Tora is dus als het ware de blauwdruk van de Schepping. Dat houdt in dat als we de Tora perfect naleven, de Schepping perfect zal zijn. In de Messiaanse tijd, wanneer de wereld perfect is, leven alle Joden de Tora na en alle niet-Joden de Noachidische geboden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tehilliem: Psalm 13 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 13 - een Joodse uitlegOnze geest is een tricky plek. Het is als drijfzand. Het trekt ons om het foute te doen. We kunnen de hoop opgeven of we…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 19)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!