Conflicten in een groepsproces met jongeren
In een groepsproces met jongeren kunnen we te maken hebben met conflicten maar ook met gebrek aan belangstelling. Het is belangrijk om inzicht te krijgen welke conflicten er in een groepsproces kunnen ontstaan. Het is misschien een open deur in trappen maar van de persoon die leiding geeft aan de groep wordt een flinke dosis passie en creativiteit gevraagd. Alleen maar droge stof aanbieden en verwachten dat het als zoete koek weggehapt wordt is een illusie. Jongeren hebben sterke en passionele leiding nodig. Ze hebben een gevoelige antenne voor mensen die het niet met ze menen.
Conflicten in groepen
In de kerk komen conflicten voor en het is zelfs zo dat we die de ruimte moeten geven om ze plaats te laten vinden. Als we zeggen dat conflicten in de kerk niet voor (mogen) komen dan bestaat het gevaar dat ze weggedrukt worden en ineens kunnen exploderen. Het is goed om te leren met conflicten om te gaan. Vaak ligt hier een onjuiste communicatie en interpretatie aan ten grondslag. Conflicten in de kerk zijn meestal ingewikkelder dan daarbuiten
Gebrek aan belangstelling in een groep
De belangrijkste motivatie om vrijwilligerswerk te doen is het geloof in Jezus Christus. Toch kan het gebeuren dat men dat geloof ‘kwijtraakt’ of bewust aan de kant zet. Hieronder volgen de belangrijkste symptomen en redenen voor gebrek aan belangstelling:
- Onverschilligheid en verveling
- Gebrek aan interessante taken of doelstelling
- Weinig of geen structuur en leiding
- Structurele conflicten
Aanpakken van het gebrek aan belangstelling
Belangrijke aandachtspunten om de groep weer gemotiveerd te krijgen zijn;
- Groepstaak interessant maken
- Groepslid passende taak geven (gavengericht werken)
- Verantwoordelijkheid duidelijk maken
- Goede structuur
- Voldoende deskundigheid in groep
- Goede communicatie in groep
Daarnaast is voldoening in het werk erg belangrijk. Werken en aandacht hebben voor de motivatie is daarom van belang. Het geven van waardering, beloning, aandacht etc. is belangrijk om het enthousiasme aan te wakkeren.
Groepsproces met jongeren
Het groepsproces met jongeren is altijd verschillend en is nooit geen eenduidigheid over te zeggen. Het ligt aan de verschillende karakters die elke jongere heeft en hoe hij of zij die dag in zijn vel zit. Welke invloeden spelen een rol in het leven van de jongere en hoe heeft dat weer effect in een groep? Het is dus niet zo eenvoudig om daar onderscheid in te maken maar het is wel van fundamenteel belang om dat helder te hebben. In de praktijk zal ook blijken dat het werken met een groep jongeren het meest effect heeft in de buitenlucht. Het gaat hierbij dan vooral om uitdagende activiteiten zoals bijvoorbeeld een survival.
Afweergedrag
In sommige situaties kan afweergedrag ontstaan. Men kan zeggen dat het goed gaat terwijl er binnen in de groep irritaties en zorgen zijn. Afweergedrag is een grote stoorzender in de communicatie. Om dit aan te pakken is het goed om mensen niet te ‘overvallen’ want dat versterkt hun afweersysteem alleen maar. We noemen drie soorten afweergedrag;
- Vechtgedrag; houding om te bewijzen moed te hebben maar ondertussen is het om onzekerheid te verbergen.
- Vluchtgedrag; het tegenovergestelde van vechtgedrag. Vluchten vind men in dit gedrag een oplossing.
- Groepsmanipulatie; onder druk zetten van elkaar of andere groepsleden om besluitvorming te beïnvloeden.
Topje van de ijsberg
Jongeren maar ook volwassenen zeggen vaak dat het 'wel goed gaat'. Ook al hebben ze bijvoorbeeld kort geleden iets ernstigs meegemaakt. In een groep zijn dit soort processen niet gemakkelijk te begeleiden. Het vraagt kunde en fijngevoeligheid om over gevoelens en emoties te spreken. Vooral in een groep jongens. De begeleider van een groep ziet of hoort vaak alleen het topje van de ijsberg. Vaak zit er nog een hele 'berg' emotie, pijn, verdriet, wrok of frustratie onder de oppervlakte. Soms gaat dat vanzelf weer over maar het is goed dat jongeren uitgedaagd worden om datgene wat onder de oppervlakte zit te delen.