Conflicthantering

Conflicthantering Iedereen heeft wel eens een conflict. Een conflict is een situatie waarin twee partijen tegengestelde belangen of opvattingen hebben. Er zijn verschillende soorten conflicten: instrumentele conflicten, belangenconflicten en persoonlijke en relationele conflicten. Conflicthantering is een vaardigheid, het tegenovergestelde van conflictvermijding.

Conflict kan je relatie versterken

Conflicthantering staat haaks op conflictvermijding. Conflicten zijn soms nodig om nieuwe ontwikkelingen op gang te brengen. Als je constructieve oplossingen zoekt, bevorder je je relaties. Conflicten kunnen verschillende functies hebben:
  • Constructief: doel bereiken
  • Ventilatie: gevoelens uiten
  • Signalering
  • Beeldvorming: negatief beeld veranderen
  • Zelfversterking: je wilt jezelf bewijzen
  • Agressieverplaatsing: het conflict is een middel om woede of agressie af te reageren.

Soorten conflicten

Er zijn vier soorten conflicten: instrumentele conflicten, belangenconflicten en persoonlijke en relationele conflicten. Ze hebben een andere inhoud en oplossing.

Instrumentele conflicten

Instrumentele conflicten gaan over doelstellingen, middelen, procedures en structuren, dus over hoe iets moet worden aangepakt. Je kunt het aanpakken met probleemoplossing: relevante en toetsbare feiten en logica.

Belangenconflicten

Belangenconflicten gaan over de verdeling van schaarse zaken, zoals tijd, geld, energie en ruimte. Je kunt ze oplossen met onderhandelen.

Persoonlijke conflicten

Persoonlijke conflicten gaan over de kwesties van identiteit en zelfbeeld.

Relationele conflicten

Relationele conflicten gaan over (gebrek aan) loyaliteit, verraden vriendschap et cetera. Deze conflicten kan je oplossen door de gevoelens te bespreken.

Het ontstaan van conflicten

Conflicten ontstaan doordat mensen hun interpretatie van de werkelijkheid als de werkelijkheid zien. In de tweede plaats ontstaan conflicten als je onderscheid in identiteit maakt tussen partijen en groepen.

Conflicthantering door een derde partij

Soms is het niet mogelijk om conflicten onderling op te lossen. Je kunt dan een derde partij inschakelen, zoals een mediator. Een buitenstaander kan drie rollen vervullen naar gelang het type conflict.
  • Instrumenteel conflict: de scheidsrechter
  • Belangenconflict: de bemiddelaar
  • Persoonlijk en relationeel conflict: de begeleider die de tegenstanders een spiegel voorhoudt
© 2012 - 2024 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Conflicthantering in GroepenConflicthantering in GroepenConflicthantering of Conflict Copingstijl. Groepen kunnen verschillend met conflicten omgaan. Een sociaal conflict kan o…
Conflicten en ruzies binnen het huwelijkConflicten en ruzies binnen het huwelijkZijn ruzies en conflicten binnen een relatie een teken van een ongelukkige relatie? Is ruzie binnen het huwelijk normaal…
Test conflicten - Hoe ga je met conflicten of onenigheid omTest conflicten - Hoe ga je met conflicten of onenigheid omIedereen heeft wel eens een conflicten in het dagelijks leven. Het gaat dan wel om hoe je met conflicten omgaat. Je kunt…
Mag je ruzie maken waar je kinderen bij zijn?Mag je ruzie maken waar je kinderen bij zijn?Ruzie maken waar je kinderen bij zijn. Kan dat eigenlijk wel? Ruziënde ouders is in de ogen van veel kinderen het vresel…

Humor: wat is humor en waarom lachen we?Humor: wat is humor en waarom lachen we?Jantje zit in de trein, tegenover hem zit een man. De man pelt een banaan, doet er peper en zout op en gooit de banaan v…
Het brein: Neocortex; zoogdierenbrein en reptielenbreinHet brein: Neocortex; zoogdierenbrein en reptielenbreinOns brein is complex en bestaat uit een aantal structuren. We onderscheiden drie lagen: de neocortex, het zoogdierenbrei…
Bronnen en referenties
  • Communiceren - F. Oomkes
Rebeccahoogers (449 artikelen)
Gepubliceerd: 11-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.