Efficiënter en constructief vergaderen in de kerk
Vergaderen is niet voor iedereen een prettige bezigheid. In de kerk is vergaderen 'helaas' ook nodig. Binnen de kerk is vergaderen een vorm om God te dienen. Bouwen aan de gemeente betekent bouwen aan Gods koninkrijk. Maar vergaderen moet geen gezapige bijeenkomst zijn. Vergaderen heeft als doel om vooruitgang te boeken, te groeien en problemen op te lossen. Het vraagt creativiteit en een goed plan van aanpak om oude vruchteloze patronen van vergaderen om te zetten naar een meer efficiëntere vorm.
Welke functies hebben vergaderingen in de kerk?
Vergaderingen zijn een:
- Ontmoetingsplek vanuit het werk voor de kerk.
- Plaats waar mensen zorgen en vragen kunnen delen
- Plaats van brainstormen over activiteiten, verwachtingen, motivatie en stimulans
- Plaats voor het maken van beleid en besluiten
Het vergaderproces
In een vergadering is structuur en orde van groot belang. Hieronder volgt een schematische indeling van hoe de fasen kunnen verlopen voor een goed vergaderproces. Dit model heeft waarde voor besluiten en de effectiviteit ervan.
- Fase 1; behoefte aan iets. Er is een behoefte om te vergaderen voor een bepaalde doelstelling te behalen.
- Fase 2; formulering van wensen. Gericht op een betere situatie. Helder maken van verschil oude en nieuwe gewenste situatie.
- Fase 3; peiling van de motivatie van de groepsleden. Is er voldoende draagvlak aanwezig?
- Fase 4; spuien van ideeën om de gewenste situatie te bereiken (brainstormen). Iedereen laten zeggen wat hij vindt en kritiek op elkaars suggesties is ongewenst.
- Fase 5; voorstellen en toetsen. Genoemde suggestie uit fase 4 bespreken en beoordelen.
- Fase 6; al dan niet nemen van een besluit. Besluit nemen bij overeenstemming. Hierbij is open communicatie belangrijk.
- Fase 7; opstellen van een planning. Nadat een besluit genomen is wordt een planning gemaakt voor het uitvoeren ervan.
- Fase 8; uitvoering van het besluit.
- Fase 9; evaluatie.
Belemmering in besluitvorming
Bovenstaand model is geen garantie voor een vlekkeloos proces. Er kunnen ook belemmeringen voordoen. Enkele factoren zijn:
- Onzeker over het besluit (voorstel)
- Persoonlijke omstandigheden
- Tijdsdruk
- Ondeskundigheid
- Teveel deskundigheid
- Coalitievorming
Gedrag tijdens vergaderingen
Het komt voor dat sommige groepsleden niet goed uit de verf komen tijdens een vergadering. Het is goed om dat te bespreken. Bales (1970) geeft twee manieren van gedrag tijdens een vergadering weer;
- Taakgerichte reacties
- Sociaal-emotionele reacties
In bovengenoemde aspecten kan weer onderscheid gemaakt worden tussen negatieve en positieve reactie, antwoord geven en vragen stellen.
Positieve sociaal-emotionele reacties
Deze reactie is gericht op relaties. Kenmerken hiervan zijn;
- Solidair zijn; erkenning, hulp en beloning bieden.
- Atmosfeer ontspannen; grappige opmerkingen maken en tevredenheid tonen.
Negatieve sociaal-emotionele reacties
- Oneens tonen. Negatief non-verbaal gedrag,
- Gespannenheid; terugtrekken uit vergadering
- Tegenwerken; vasthouden aan eigen mening
Taakgerichte reacties vragenderwijs
- Vragen om informatie en verduidelijking
- Vragen naar meningen
- Vragen om voorstellen
Taakgerichte reacties als antwoord
- Doen van voorstellen
- Geven van mening
- Geven van richting en structuur