Tehilliem: Psalm 15 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 15 - een Joodse uitleg De Tora heeft 613 geboden. Zijn het niet deze geboden die toegang verschaffen tot de tent van HaShem? David beschrijft echter elf gedragspatronen die boven de roep van de Tora-plicht uitgaan. In werkelijkheid bevatten zij het geheim om ons verstand toe te staan te denken en te ontwikkelen zoals zij moeten. Als we in een veilige en warme Tora wereld willen leven, moeten deze elf facetten worden opgepoetst en verfijnd.

Tekst van Psalm 15

Eeuwige, wie mag verkeren in uw tent? Wie mag wonen op uw heiligen berg? Hij, die onberispelijk wandelt en doet wat recht is en waarheid spreekt in zijn hart, die met zijn tong niet lastert, die zijn metgezel geen kwaad doet en geen smaad op zijn naaste laadt; in wiens ogen de verwerpelijke veracht is, terwijl hij hen eert, die de Eeuwige vrezen. Heeft hij tot zijn schade gezworen, hij verandert het niet; hij leent zijn geld niet op woeker en aanvaardt geen geschenk tegen de onschuldige. Wie zó handelt zal nimmer wankelen.

De Hebreeuwse tekst van Psalm 15

מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָה מִי-יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ מִי-יִשְׁכֹּן בְּהַר קָדְשֶׁךָ. ב הוֹלֵךְ תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ. ג לֹא-רָגַל עַל-לְשֹׁנוֹ לֹא-עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה וְחֶרְפָּה לֹא-נָשָׂא עַל-קְרֹבוֹ. ד נִבְזֶה בְּעֵינָיו נִמְאָס וְאֶת-יִרְאֵי יְהוָה יְכַבֵּדנִשְׁבַּע לְהָרַע וְלֹא יָמִר. ה כַּסְפּוֹ לֹא-נָתַן בְּנֶשֶׁךְ וְשֹׁחַד עַל-נָקִי לֹא לָקָחעֹשֵׂה-אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם.

Toelichting op Psalm 15

613 geboden

De Tora heeft 613 geboden. Zijn het niet deze geboden die toegang verschaffen tot de tent van HaShem? David beschrijft echter elf gedragspatronen die boven de roep van de Tora-plicht uitgaan. In werkelijkheid bevatten zij het geheim om ons verstand toe te staan te denken en te ontwikkelen zoals zij moeten. Als we in een veilige en warme Tora wereld willen leven, moeten deze elf facetten worden opgepoetst en verfijnd.

gedragspatronen

Elk van de elf gedragspatronen houden onze relatie met onze medemens in. Hij die integer is, doet wat goed is en spreekt de waarheid in zijn hart. David zegt: "die met zijn tong niet lastert, die zijn metgezel geen kwaad doet en geen smaad op zijn naaste laadt." David weet één of twee zaken over mensen, vooral die kleine handelingen verrichten en de werkelijke essentie van HaShems Wil vergeten. In de Jeruzalem Talmoed staat dat de generatie van David rechtvaardig en dienend was. Toch zouden ze in strijd belanden omdat zij een schuilplaats bieden voor lasteraars en verklikkers.

de echte Jood

Koning David praat over de echte Jood die onder de bescherming leeft van HaShems tent. We zien in onze tijd een geweldige groei en de hergeboorte van ons volk, toch zijn er velen die leven in pijn. In zulke tijden is het nodig te analyseren hoe we elkaar in relatie staan, want veel van deze stress wordt veroorzaakt door veronachtzamen van de gevoelens van degenen rondom ons. We voelen ons slecht als we geen steun geven aan degenen die lijden.

elke generatie heeft zijn specifieke uitdaging

Elke generatie heeft zijn specifieke uitdagingen. De elf punten die David noemt hebben ook betrekking op ons. We kunnen de last verlichten voor degenen die lijden aan stress. David zegt: "Hij, die onberispelijk wandelt en doet wat recht is." Hoe onberispelijk kunnen we zijn als we weten dat anderen pijn hebben en we niets doen? Doe wat juist is. Wat is meer juist dan de chessed (weldaad) om iemand anders hoop te geven. En spreekt de waarheid in zijn hart. Het is binnen onze harten dat we verantwoordelijk zijn voor onze handelingen. We kunnen zeggen dat we onze best doen, maar wat voor soort boodschap is dit werkelijk in onze harten?

stress is een dodelijke ziekte

Stress is een dodelijke ziekte. De Psalmen vertellen ons dat als we deel willen uitmaken van de natie die streeft in HaShems tent te leven, we onze hand uit moeten steken naar degenen die pijn hebben. We moeten eerlijk zijn in onze harten en vreugde brengen in onze dagelijks interacties met anderen.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Psalm 15 gaat over onze houding ten opzichte van onze naaste. Hierin worden 11 punten genoemd die leiden tot een perfect relatie met onze naasten: de volmaakte weg gaan, doen wat goed is, de waarheid spreken, niet lasteren, geen ander benadelen, een ander niet bespotten, de verachte verachten, eren die ontzag heeft voor God, geen eed breken, geen rente vragen voor een lening, geen onschuldige voor geld verraden. Wie God wil dienen moet tevens van zijn naaste houden. We kunnen niet in een schijnwereld leven waarbij we geen oog hebben voor het lijden van andere mensen. Heel ons leven dient erop gericht te zijn ons ego uit te schakelen en alleen God te dienen. Alleen een altruïstisch ingesteld persoon kan God zuiver dienen. Onze egoïstische gedachten denken meteen dat wij hier dan zelf geen profijt van zullen hebben. Maar niets is minder waar, juist altruïstisch gedrag leert ons het ware geluk kennen. Dit is de liefde van God die oneindig is. Onze egoïstisch gedrag is slechts op het materiële gericht dat per definitie eindig en dus beperkt is. En wanneer we rationeel denken is dat ook logisch. Een wereld waarin alleen u het goed heeft geeft geen voldoening. Een wereld waar elk mens gelukkig is schept pas echte voldoening. Mensen liefhebben is geestelijk een positieve kracht; mensen haten is geestelijk een negatieve kracht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Psalm 89: Het Davidische verbond, verwijzing naar de MessiasPsalm 89: Het Davidische verbond, verwijzing naar de MessiasPsalm 89 is een belangrijke psalm wat betreft het Davidische verbond. In 2 Samuël 7 belooft de Heer aan David dat zijn t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 15)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!