InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem - Psalmen - de Joodse uitleg

Tehilliem - Psalmen - de Joodse uitleg

Tehilliem - Psalmen - de Joodse uitleg De Psalmen zijn lofliederen aan de Almachtige G'd, de Schepper van het Universum. De Psalmen gaan over G'ds grootheid, Zijn goedheid en genade; Zijn macht en rechtvaardigheid. David stort zijn hart uit in deze Psalmen en belijdt zijn oprechte en zuivere vertrouwen in G'd alleen. Veel van de Psalmen zijn gebeden en smeekbeden aan G'd die koning David bad in tijden van moeilijkheden. Sommige psalmen bevatten goed advies, die de manier toont van ware geluk door deugd en de vervulling van G'ds geboden.

Psalmen van David reflecteren Joodse geschiedenis

De Psalmen reflecteren al de verschillende incidenten die in het leven kunnen plaatsvinden op zowel individueel niveau als van de hele Joodse natie. In de geschiedenis van David -zijn verbanning, vervolging, strijd en uiteindelijk triomf- vindt het Joodse volk een voorbeeld en een profetie van haar eigen leven. Geen wonder dat het Boek van de Psalmen door de eeuwen heen gediend heeft als grenzeloze bron van inspiratie, moed en hoop.

David niet de enige auteur

Niet alle Psalmen zijn door David gecomponeerd. Sommige zijn geschreven door Adam, Shem, Abraham, Mozes en anderen. Koning David heeft ze allemaal verzameld en zijn eigen Psalmen eraan toegevoegd die hij heeft gecomponeerd met Goddelijke inspiratie.

Het Boek van de Psalmen onderverdeeld

Het Boek van de Psalmen is verdeeld in vijf onderdelen, parallel aan de Vijf Boeken van Mozes. Het is verder onderverdeeld in zeven delen, een voor elke dag in de week, en verder bestaat het uit 30 delen, voor elke dag van de maand. Veel Joden hebben de gewoonte een deel van de Psalmen elke dag op te zeggen na de ochtendgebeden.

David werd niet boos op G'd

Davids leven was er één vol van conflicten. En hoe ging hij daar mee om? Niet door zijn lot te vervloeken. Nee, hij schreef Psalmen. Wanneer dingen moeizaam gingen, vroeg hij G'd om hulp. En wanneer het goed met hem ging, vergat hij G'd niet te danken.

Waarom werd David gekozen als de vader van de eeuwige Messiaanse dynastie?

David werd niet gekozen omdat hij een perfect mens was. Hij was menselijk en maakte fouten. Maar het ging erom hoe hij met zijn fouten omging. Koning Saul probeerde altijd excuses te vinden voor zijn fouten. Dit kostte hem uiteindelijk de troon. Koning David zocht altijd de schuld bij zichzelf. Onderwerping aan G'd betekent inzien dat G'd altijd gelijk heeft. Onze verlangens komen niet altijd overeen met die van G'd.

Dit is het geheim van de Tehilliem. In goede en slechte tijden wist David G'd te vinden en te prijzen. We moeten G'd voor zowel het goede als het slechte prijzen. Met het uitspreken van de Psalmen leren we hoe dat te doen.

Het reciteren van Psalmen

Er zijn Joden die de Psalmen in een cyclus van een week lezen. Er zijn anderen die een maandcyclus hanteren. Wanneer u begint met Psalmen te reciteren kunt u het best met de maandcyclus beginnen anders is het te overweldigend. Bij de maandcyclus leest u ongeveer 5 Psalmen per dag (er zijn 150 Psalmen).

Psalmen reciteren leidt tot een betere gezondheid, rijkdom aan geestelijke welzijn en harmonie in het huwelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwangerschap en geboorte: de Joodse voorbereidingZwangerschap en geboorte: de Joodse voorbereidingWetenschap heeft aangetoond dat de handelingen, houding en gemoedstoestand van een moeder een groot effect hebben op de…
Het Joodse gebedenboek - Siddoer/TefillaHet Joodse gebedenboek - Siddoer/TefillaDe Siddoer (Joodse gebedenboek) geeft drieduizend jaar Joodse godsdienstige ontwikkeling weer. Er zijn gebeden voor de w…
De bijbel: Psalmen, Spreuken, Prediker, Hooglied en JonaDe bijbel: Psalmen, Spreuken, Prediker, Hooglied en JonaDe bijbel is geen makkelijk boek om zo maar te lezen. Interessant en de moeite waard is het zeker wel. Hieronder tref je…
Wat is het oude testament?Wat is het oude testament?Op de vraag wat het oude testament in wezen nu werkelijk is zijn verschillende antwoorden gegeven. Bovendien is de facto…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Chabad website

Reageer op het artikel "Tehilliem - Psalmen - de Joodse uitleg"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!