InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Het feest van Maria Boodschap

Het feest van Maria Boodschap

Het feest van Maria Boodschap Negen maanden voordat Jezus Christus geboren werd kreeg Maria een bezoek van de Engel Gabriël. Gabriël werd als Hemelse boodschapper gezonden door God om de maagd Maria te vertellen dat de Heilige Geest over haar was gekomen en dat ze over negen maanden een zoon zou baren. Deze katholieke feestdag wordt 'Maria Boodschap' genoemd. Wie is de Engel Gabriël en wat is er precies gebeurd 2000 jaar geleden?

Moeder Maria

Maria is een dochter van Joachim en Anna. Maria was in die tijd verloofd met de veel oudere Jozef die weduwnaar was. Het verhaal van Maria Geboorte speelde zich af in het oude Israël. Om precies te zijn in het stadje Nazareth. Tijdens Maria's verlovingstijd met Jozef, woonde ze nog in haar ouderlijke huis. Het was in die tijd heel gebruikelijk dat ze pas met Jozef ging samenwonen na haar huwelijksplechtigheid.

In het Oude Testament hadden profeten al voorspeld dat de Messias af zal stammen uit het huis van David. Zowel Jozef als Maria stammen inderdaad af van het Judese Koningshuis, van Koning David. In het jaar 66 brak een enorme oorlog uit tussen de Romeinen en de Joden. Daarbij werd niet alleen de eerste Tempel vernietigd maar werden ook alle Joden vermoord van wie de Romeinen dachten dat ze van David af stamde.

In de zesde maand zond God de engel Gabriël naar de stad Nazaret in Galilea, naar een meisje dat was uitgehuwelijkt aan een man die Jozef heette, een afstammeling van David. Het meisje heette Maria.

Gabriël ging haar huis binnen en zei: ‘Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je.' Ze schrok hevig bij het horen van zijn woorden en vroeg zich af wat die begroeting te betekenen had. Maar de engel zei tegen haar: ‘Wees niet bang, Maria, God heeft je zijn gunst geschonken. Luister, je zult zwanger worden en een zoon baren, en je moet hem Jezus noemen. Hij zal een groot man worden en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd, en God, de Heer, zal hem de troon van zijn vader David geven. Tot in eeuwigheid zal hij koning zijn over het volk van Jakob, en aan zijn koningschap zal geen einde komen.

Maria vroeg aan de engel: ‘Hoe zal dat gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap met een man gehad.’ De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God. Luister, ook je familielid Elisabeth is zwanger van een zoon, ondanks haar hoge leeftijd. Ze is nu, ook al hield men haar voor onvruchtbaar, in de zesde maand van haar zwangerschap, want voor God is niets onmogelijk.’ Maria zei: ‘De Heer wil ik dienen: laat er met mij gebeuren wat u hebt gezegd.’ Daarna liet de engel haar weer alleen.

Engel Gabriël

De Engel Gabriël is een Aartsengel. De betekenis van 'Aarts' is 'hoofd', 'meester' of 'overste'. Deze bijzondere Aartsengel staat dus bovenaan alle Engelen. In de Joodse Tenach echter wordt de Engel Gabriël niet gezien als de boodschapper van God, maar als de Engel des doods. In de Bijbel verschijnt Gabriël aan Daniël, Zacharias en Maria. En ook in de Koran heeft Gabriël een rol. Rond het jaar 610 bezoekt Gabriël de profeet Mohammed. De Engel Gabriël vertelt Mohammed in een visioen dat er maar één God is en dat is Allah. Koran betekent letterlijk ‘dat wat moet worden voorgelezen’. Gabriël is in de Koran de tussenpersoon tussen God en de mensen.

Maria Boodschap

Ieder jaar op 25 maart wordt in de Katholieke kerk de feestdag Maria Boodschap gevierd. Eigenlijk is deze dag van oudsher een Spaans Mariafeest. Met 'Maria Boodschap' werd dus bedoeld de verkondiging van de geboorte van de Heer.
© 2009 - 2019 Dorybos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het feest van Maria Boodschap"

Infoteur: Dorybos
Gepubliceerd: 26-03-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!