Tehilliem: Psalm 12 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 12 - een Joodse uitleg In Psalm 12 verzoekt Koning David HaShem (God) ons te redden van corruptie. De mensen liegen niet alleen, maar zij geloven deze leugens. De atmosfeer is zo corrupt dat men zelfs niet verwacht de waarheid te horen. Niemand gelooft elkaar meer omdat iedereen weet dat de ander liegt. Onze hoop ligt alleen bij HaShem. Met oprecht gebed zullen we zien dat het kwaad uiteindelijk wordt overwonnen.

Tekst Psalm 12

Grijp in Eeuwige! Niemand is nog trouw, geen mens spreekt nog waarheid. Ze beliegen elkaar allemaal, vals en verraderlijk is hun woord...Behoed hen, Eeuwige, bescherm hen steeds tegen dat volk. Overal sluipen verraders rond en onder de mensen verbreidt zich het kwaad.

De Hebreeuwse tekst van Psalm 12

א לַמְנַצֵּחַ עַל-הַשְּׁמִינִית מִזְמוֹר לְדָוִד. ב הוֹשִׁיעָה יְהוָה כִּי-גָמַר חָסִיד כִּי-פַסּוּ אֱמוּנִים מִבְּנֵי אָדָם. ג שָׁוְא יְדַבְּרוּ אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ שְׂפַת חֲלָקוֹת בְּלֵב וָלֵב יְדַבֵּרוּ. ד יַכְרֵת יְהוָה כָּל-שִׂפְתֵי חֲלָקוֹת לָשׁוֹן מְדַבֶּרֶת גְּדֹלוֹת. ה אֲשֶׁר אָמְרוּ לִלְשֹׁנֵנוּ נַגְבִּיר שְׂפָתֵינוּ אִתָּנוּ מִי אָדוֹן לָנוּ. ו מִשֹּׁד עֲנִיִּים מֵאֶנְקַת אֶבְיוֹנִיםעַתָּה אָקוּם יֹאמַר יְהוָה אָשִׁית בְּיֵשַׁע יָפִיחַ לוֹ. ז אִמְרוֹת יְהוָה אֲמָרוֹת טְהֹרוֹתכֶּסֶף צָרוּף בַּעֲלִיל לָאָרֶץ מְזֻקָּק שִׁבְעָתָיִם. ח אַתָּה-יְהוָה תִּשְׁמְרֵם תִּצְּרֶנּוּ מִן-הַדּוֹר זוּ לְעוֹלָם. ט סָבִיב רְשָׁעִים יִתְהַלָּכוּן כְּרֻם זֻלּוּת לִבְנֵי אָדָם.

Toelichting op Psalm 12

corruptie

Koning David verzoekt HaShem ons te redden van corruptie. De mensen liegen niet alleen, maar zij geloven deze leugens. De atmosfeer is zo corrupt dat men zelfs niet verwacht de waarheid te horen. Niemand gelooft elkaar meer omdat iedereen weet dat de ander liegt. Dit geldt niet alleen voor kooplui, maar ook voor wereldleiders. "hen die zeggen: Met onze tong zijn wij sterk; onze lippen zijn met ons - wie is heer over ons?" Dit is de trieste situatie vandaag. Degenen met de vleiende lippen heersen over ons met hun leugens.

de zeven magere en vette koeien

Hoe kwamen we in deze toestand? De Tora vertelt: "Maar zie, zeven andere koeien kwamen na deze op uit de Nijl, lelijk van uiterlijk en mager van vlees, en zij gingen naast die koeien staan aan de oever van de Nijl. En de koeien die lelijk van uiterlijk en mager van vlees waren, aten de zeven koeien op, die mooi van uiterlijk en vet waren." Sfas Emes zegt dat de controle van het kwaad over een persoon eerst als een voorbijganger komt, dan als een gast en uiteindelijk als een meester.
De dwaasheid die we vandaag zien heeft zulke proporties bereikt dat zelfs degenen die morele leraren moeten zijn achter de hekken staan, bang hun nek uit te steken. Moraliteit wordt goedkoop aan de massa verkocht en wordt uiteindelijk waardeloos.

HaShem zal redding brengen

Het huidige scenario werd ook voorzien door Koning David. "Om de onderdrukking der ellendigen, het zuchten der armen, maak Ik Mij thans op, zegt de Here; Ik stel in veiligheid wie daarnaar smacht." HaShem zal ons redden als we onszelf ten minste als onderdrukten zien en waarlijk smachten naar HaShem.

Goddelijke waarheden

De verbinding tussen HaShem en Zijn volk is een bron van strijd geworden. De politici durven niet te vertellen aan de wereld dat we het volk van de Tora zijn en dat dezelfde Tora ons verplicht met de verantwoordelijkheid van het leven in Eretz Jisraeel in heiligheid.
Buiten het heilige land is er eveneens onrust over politiek en niet over Goddelijke waarheden. Maar de zielen van de mensen verlangen naar het echte. Niet voor niets keren velen terug naar het Jodendom.

het kwaad wordt uiteindelijk overwonnen

Het hoofdstuk eindigt met: "ons altoos beschermen tegen dit geslacht; de goddeloze draven rond, terwijl snoodheid bij de mensenkinderen het hoofd opsteekt." Onze hoop ligt alleen bij HaShem. Met oprecht gebed zullen we zien dat het kwaad uiteindelijk wordt overwonnen.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Wanneer we kijken naar het Israëlisch-Palestijns conflict en de pogingen om vrede te bewerkstelligen dan zien we hoe politici om de hete brei heendraaien. In plaats van te erkennen dat Israël (inclusief Judea en Samaria) de Joden toebehoren, proberen politici de waarheid geweld aan te doen en beweren ze dat alleen vrede mogelijk is als de Palestijnen een stuk land in bezit krijgen. Dat land moet vrij zijn van Joden; Joden mogen er niet in wonen. Zelfs in Oost-Jeruzalem waar de Westelijke Muur (haKotel) staat mogen geen Joden meer wonen. Dat is wat de wereld onder vrede verstaat: Joden het recht op hun land ontnemen; Joden hun meest heilige plek afpakken. Politici gaan zo in tegen de Goddelijke waarheden waar ook in Psalm 12 over gesproken wordt. God lijkt niet mee te mogen doen in het bereiken van vrede. Politici hebben geen boodschap aan God en denken de kwestie zelf op te kunnen lossen (het conflict is al meer dan 100 jaar aan de gang!). Maar iedere Bijbel getrouwe gelovige zal erkennen dat dit onmogelijk is. Alleen God kan ware vrede bewerkstelligen. Willen we vrede dan zullen we naar Hem moeten luisteren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 12)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!