InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Zelfmoord of opoffering?

Zelfmoord of opoffering?

Zelfmoord of opoffering? Saigon, 11 juni 1963 – Thich Quang Duc, een boeddhistische monnik, leent van een broeder een turkooizen Austin Westminster sedan en rijdt naar Saigon (Zuid-Vietnam). Eenmaal in Saigon aangekomen, overgiet hij zichzelf met benzine. Al mediterend steekt hij zichzelf in brand. Waarom …?

Ngo Dinh Diem

Na een reeks van antiboeddhistische maatregelen, verbood de Zuid-Vietnamese katholieke leider Ngo Dinh Diem de traditie van het vliegen met de Boeddhistische vlag bij de jaarlijkse festiviteiten op de verjaardag van Boeddha. Monniken ging in protest door met de ‘verboden vlag’ voor het nationale zendstation te marcheren. Troepen vuurden op de demonstrerende menigte, waardoor negen boeddhisten het leven lieten.

11 Juni 1963

Thich Quang Duc was inmiddels gearriveerd en sloot zich aan bij een menigte bij een nabijgelegen pagode. Op de kruising van Phan Dinh Phung Boulevard en Le Van Duyet Street stopte de auto en Duc en twee andere monniken stapten uit. De één legde kussentjes op de grond, terwijl de andere monnik een vijf-liter jerrycan uit de kofferbak haalde. Thich Quang Duc nam in de lotushouding (een houding waarin boeddhisten mediteren) plaats op de kussentjes, terwijl de andere monnik benzine over hem heen goot. Al mediterend werd hij in brand gestoken. De demonstrerende monniken maakten een grote kring om hem heen, zodat er geen politie bij kon. Deze ongewone protestactie deed de positie van Ngo Dinh Diem wankelen.

Staatsgreep

De actie van Duc heeft geleid tot veel internationale publiciteit en druk op Diem. De ontevredenheid in Vietnam werd alsmaar groter, waaronder mensen in de regering van Diem. Op 1 november 1963 pleegden ontevreden officieren, onder leiding van generaal Duong Van Minh, van het Zuid-Vietnamese leger, een staatsgreep. Tijdens de staatgreep kwamen Diem en zijn broer om het leven.

Symboliek

Het lichaam van Thich Quang Duc was bijna in zijn geheel verbrand. Echter, zijn hart brandde niet. Ook bij de crematie brandde bleef het hart in tact. Het hart werd als heilig werd beschouwd en werd geplaatst in een glazen kelk in de Xa Loi Pagode.

Bron: Jac. de Nijs Anefo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Jac. de Nijs Anefo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Wereldbekende foto
Van de verbranding tijdens de demonstratie op 11 juni 1963, werd een foto gemaakt, die later wereldwijd bekend werd. De foto werd verkozen tot WorldPress Foto en werd vele jaren later gebruikt voor de cover van een album van de rockband Rage Against The Machine.
© 2008 - 2019 Wummel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Tonkin-incident, waargebeurd of verzonnen?Het Tonkin-incident vond plaats op 2 augustus 1964. Twee jaar ervoor had Johnson het Congres er toe gebracht hem onbeper…
Vietnam - voor elk wat wils!In Vietnam is voor elk wat wils: cultuur snuiven in de mooie steden, de natuur in, of lekker luieren aan het strand.
Ho Shi Minhstad (Saigon) in Vietnam, stad met Franse invloedHo Shi Minhstad (Saigon) in Vietnam, stad met Franse invloedHo Chi Minh City wordt door de eigen bevolking nog steeds Saigon genoemd. De lokale krant heet ook "De Saigon" en ook he…
Samenvatting Vietnam OorlogNa de Tweede Wereldoorlog kwam Frankrijk al snel in botsing met haar koloniën in Indo-China. In 1946 werd de Vietnamese…
Bo Bay Mon – traditioneel gerecht uit VietnamElk land heeft wel haar eigen traditionele gerechten. Authentieke gerechten die bij velen synoniem staan voor een bepaal…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jac. de Nijs, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Thích_Quảng_Đức
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ngo_Dinh_Diem
  • 2006. National Geographic Reisgids Vietnam. Sullvian, J.
  • Afbeelding bron 1: Jac. de Nijs Anefo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Zelfmoord of opoffering?"

Reactie

Niels Waanders, 21-12-2010 08:58 #1
"Eenmaal in Saigon aangekomen, overgiet hij zichzelf met benzine. Al mediterend steekt hij zichzelf in brand."

Waarom verteld elke website dat hij zichzelf overgiet en in brand steekt? Op de video is toch duidelijk te
zien dat een andere monnik dit doet?

Infoteur: Wummel
Gepubliceerd: 20-12-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 1
Schrijf mee!