Tehilliem: Psalm 9 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 9 - een Joodse uitleg Koning David dankt HaShem in Psalm 9 voor de alledaagse wonderen waarvan alleen het hart bewust is. We vergeten vaak de alledaagse wonderen. We zien alleen wonderen wanneer onze harten in donkere tijden hun licht vinden. De Piaseczner Rebbe waarschuwt ons zulke momenten juist te gebruiken. Als we niet verder op deze ervaringen bouwen zullen we onze harten gesloten vinden voor onze essentie en zullen we geestelijk niet groeien.

Tekst Psalm 9

Een psalm van David. Ik wil u loven, Eeuwige, met heel mijn hart, vertellen van Uw wonderdaden. Ik wil vrolijk zijn, U toejuichen, Uw naam bezingen. Allerhoogste, nu mijn vijanden terugdeinzen, ten val komen en onder Uw blik vergaan. Want U hebt mijn rechten verdedigd, U naam plaatst op Uw zetel, rechtvaardige rechter. U hebt volken bedreigd, goddelozen omgebracht, hun naam uitgewist voor eeuwig. De vijanden zijn verslagen, uit de herinnering verdwenen. U vaagde hun steden weg: ruïnes voor altijd.
.....
.....
De volken verdwijnen in de kuil die zij groeven, hun voet raakt verstrikt in het net dat zij heimelijk spanden. De Eeuwige maakt zich bekend en doet recht, door Zijn hand komt de goddeloze ten val. higajon, sela. Laten de goddelozen weggaan naar het dodenrijk, all volken die God zijn vergeten. Maar God vergeet de armen niet, voor de zwakken is niet alle hoop verloren. Sta op, Eeuwige, laat de macht niet aan mensen. Mogen de volken berecht worden in Uw aanwezigheid. Jaag ze angst aan, Eeuwige, zij moeten weten dat ze mensen zijn. sela

Hebreeuwse tekst van Psalm 9

א לַמְנַצֵּחַ עַל-מוּת לַבֵּן מִזְמוֹר לְדָוִד. ב אוֹדֶה יְהוָה בְּכָל-לִבִּי אֲסַפְּרָה כָּל-נִפְלְאוֹתֶיךָ. ג אֶשְׂמְחָה וְאֶעֶלְצָה בָךְ אֲזַמְּרָה שִׁמְךָ עֶלְיוֹן. ד בְּשׁוּב-אוֹיְבַי אָחוֹר יִכָּשְׁלוּ וְיֹאבְדוּ מִפָּנֶיךָ. ה כִּי-עָשִׂיתָ מִשְׁפָּטִי וְדִינִי יָשַׁבְתָּ לְכִסֵּא שׁוֹפֵט צֶדֶק. ו גָּעַרְתָּ גוֹיִם אִבַּדְתָּ רָשָׁע שְׁמָם מָחִיתָ לְעוֹלָם וָעֶד. ז הָאוֹיֵב תַּמּוּ חֳרָבוֹת לָנֶצַח וְעָרִים נָתַשְׁתָּ אָבַד זִכְרָם הֵמָּה. ח וַיהוָה לְעוֹלָם יֵשֵׁב כּוֹנֵן לַמִּשְׁפָּט כִּסְאוֹ. ט וְהוּא יִשְׁפֹּט-תֵּבֵל בְּצֶדֶק יָדִין לְאֻמִּים בְּמֵישָׁרִים. י וִיהִי יְהוָה מִשְׂגָּב לַדָּךְ מִשְׂגָּב לְעִתּוֹת בַּצָּרָה. יא וְיִבְטְחוּ בְךָ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ כִּי לֹא-עָזַבְתָּ דֹרְשֶׁיךָ יְהוָה. יב זַמְּרוּ לַיהוָה יֹשֵׁב צִיּוֹן הַגִּידוּ בָעַמִּים עֲלִילוֹתָיו. יג כִּי-דֹרֵשׁ דָּמִים אוֹתָם זָכָר לֹא-שָׁכַח צַעֲקַת עניים (עֲנָוִים). יד חָנְנֵנִי יְהוָה רְאֵה עָנְיִי מִשֹּׂנְאָי מְרוֹמְמִי מִשַּׁעֲרֵי מָוֶת. טו לְמַעַן אֲסַפְּרָה כָּל-תְּהִלָּתֶיךָ בְּשַׁעֲרֵי בַת-צִיּוֹן אָגִילָה בִּישׁוּעָתֶךָ. טז טָבְעוּ גוֹיִם בְּשַׁחַת עָשׂוּ בְּרֶשֶׁת-זוּ טָמָנוּ נִלְכְּדָה רַגְלָם. יז נוֹדַע יְהוָה מִשְׁפָּט עָשָׂה בְּפֹעַל כַּפָּיו נוֹקֵשׁ רָשָׁע הִגָּיוֹן סֶלָה. יח יָשׁוּבוּ רְשָׁעִים לִשְׁאוֹלָה כָּל-גּוֹיִם שְׁכֵחֵי אֱלֹהִים. יט כִּי לֹא לָנֶצַח יִשָּׁכַח אֶבְיוֹן תִּקְוַת ענוים (עֲנִיִּים) תֹּאבַד לָעַד. כ קוּמָה יְהוָה אַל-יָעֹז אֱנוֹשׁ יִשָּׁפְטוּ גוֹיִם עַל-פָּנֶיךָ. כא שִׁיתָה יְהוָה מוֹרָה לָהֶם יֵדְעוּ גוֹיִם אֱנוֹשׁ הֵמָּה סֶּלָה.

Toelichting op Psalm 9

je problemen worden door HaShem (God) beantwoord

Ieder van ons maakt wel eens problemen mee op het gebied van financiën, gezondheid of iets anders. Uw hart is vervuld van angst. En plotseling worden uw gebeden beantwoord door HaShem. Je voelt je helemaal opgelucht.

David wil HaShem met heel zijn hart danken

In Psalm 9 zegt David Ik zal U loven, Eeuwige, met mijn ganse hart, ik wil al Uw wonderen verhalen;. David dankt HaShem voor de alledaagse wonderen waarvan alleen het hart bewust is. We vergeten vaak de alledaagse wonderen. We zien alleen wonderen wanneer onze harten in donkere tijden hun licht vinden. De Piaseczner Rebbe waarschuwt ons zulke momenten juist te gebruiken. Als we niet verder op deze ervaringen bouwen zullen we onze harten gesloten vinden voor onze essentie en zullen we geestelijk niet groeien.

spirituele groei

Koning David waardeert deze waarheid en in de volgende zin zegt hij: in U wil ik mij verheugen en juichen, uw naam psalmzingen, o Allerhoogste. Psalmzingen is in het Hebreeuws 'azamra' dat verbonden is met het woord 'tzemer' dat groei betekent. Deze momenten moeten leiden tot spirituele groei. Wanneer HaShem ons Zijn genade toont moeten we deze inzichten gebruiken voor onze continue groei.

ladder van Jakob

Jakob droomt van een ladder waar engelen opklimmen en afdalen. Dit kan dienen als een les. De schepping van hemelse wezens begint door onze wil iets op aarde te doen. Degel Machaneh Efraim zegt dat een Jood nooit op hetzelfde niveau kan blijven. Men moet of naar boven of naar beneden gaan. Afdalen kan ook stijgen betekenen, mits de persoon realiseert dat hij tot HaShem bidt zodat hij stijgt naar grote hoogte.

HaShem verscheen op de berg Sinaï als een oude man - met een grote geest

De Joodse wijzen zeggen dat HaShem op de berg Sinaï verscheen als een oude man, terwijl Hij ten tijde van de exodus verscheen als een jonge man. Dit zinspeelt op twee vormen van dienst aan de Schepper. In de eerste plaats dient een persoon HaShem simpelweg omdat Hij een groot Bestuurder is. De persoon dient de Schepper met een groot intellect. Daarnaast dient een persoon de Schepper omdat de Schepper hem veel vriendelijkheid en goedheid schenkt. Deze persoon dient de Schepper met een kleine geest. Dit laatste gebeurde toen het Joodse volk uit Egypte vertrok. HaShem werd met een kleine geest gediend. De eerste situatie gebeurde op de berg Sinaï toen het Joodse volk HaShem met een grote geest diende. Het Joodse volk was geestelijke gegroeid.

HaSHem geeft ons de mogelijkheid geestelijk te groeien

Omdat de liefde van HaShem zo groot voor ons is, geeft Hij ons gouden mogelijkheden. En met elk beetje groei vult Hij ons met spirituele warmte dat we het uitzingen van vreugde.

HaShem verlaat nooit iemand die werkelijk op Hem vertrouwt

Psalm 9 gaat verder: Daarom vertrouwen op U wie uw naam kennen, want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken, o Here. Totale vertrouwen is het vertrouwen van iemand die HaShems goedheid in alles ziet, in elke handeling. Degenen die werkelijk op HaSHem vertrouwen zullen nooit door Hem verlaten worden.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Wanneer we een goede analyse maken van ons leven dan zien we dat God daar constant bij betrokken is. Ook tijdens momenten dat het slecht gaat in ons leven laat God ons niet in de steek. Soms klagen we dat God ons lijden niet ziet, maar Hij ziet het wel. Hij wil dat we Hem op hulp vragen. Dan zal Hij er ook zijn om ons uit de misère te trekken. Zo kunnen we naar God toegroeien. En wanneer het weer goed met ons gaat moeten we God blijven zoeken. Ook dan hebben we Hem nodig om naar Hem toe te blijven groeien. We zullen ons dan realiseren dat heel het leven een wonder is; dat we kunnen bestaan, ademen, eten, vrolijk zijn, etc. We moeten God hier elke dag voor danken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Psalm 5: Morgengebed - De Heer (God) biedt mij beschermingPsalm 5: Morgengebed - De Heer (God) biedt mij beschermingEen christelijke uitleg van Psalm 5, een morgengebed. David, de psalmist, bad niet bij vlagen, maar iedere morgen richtt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 9)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Reactie

Jan-Peter, 07-09-2011 13:37 #1
Terwijl ik gisteravond Psalm 9 las viel mij iets op. Boven de psalm stond: Wijze: 'de dood van de zoon.' Ik werd erg benieuwd hoe deze psalm geklonken heeft en naar de muziekbeleving van de mens in die dagen. De titel 'de dood van de zoon' klinkt me erg zwaarmoedig in de oren terwijl de psalm begint met vreugdevolle uitroepen. Is er iets bekend van deze muziek? Het doet me vragen in hoeverre de muziek aansloot bij de tekst. In hoeverre vormden die dingen een eenheid? Kunt u daar meer over vertellen? Reactie infoteur, 07-09-2011
Is dat een christelijk psalmboek?

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Reacties: 1
Schrijf mee!