Tehilliem: Psalm 7 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 7 - een Joodse uitleg Psalm 7 laat enig licht schijnen op de mysteries van de menselijke geest. De geest kan een valkuil zijn. David vraagt zich af waarom een rechtvaardige koning als Saul hem vervolgt. Ligt het dan aan David zelf? Doet David iets onbewust fout? Misschien handelt hij uit eigenbelang? Het is moeilijk werkelijk te weten en niet te ontkennen "Ik zal den Here loven naar zijn gerechtigheid, en de naam des Heren, des Allerhoogsten, psalmzingen."

Tekst Psalm 7

Een klaaglied van David, dat hij voor de Eeuwige gezongen heeft over de Binjamiet Koesj. Eeuwige, mijn G'd, bij u schuil ik, bevrijd mij van mijn vervolgers, red mij, ze zullen mij nog verscheuren als leeuwen, mij meesleuren zonder dat iemand mij redt. Eeuwige, mijn G'd, als ik iets heb misdaan, als er onrecht kleeft aan mijn handen, als ik goed met kwaad heb vergolden, of mijn belager zonder reden heb beroofd - laat dan de vijand mij achtervolgen, mij inhalen, vertreden en vertrappen in het stof, mij beroven van mijn eer en mijn leven.
.....
.....
Hij draagt verderf onder het hart, zwanger van onheil baart hij bedrog. Hij delft een put en diept hem uit, maar valt in de kuil die hij zelf heeft gegraven. Het onheil keert zich tegen hem, het geweld komt neer op zijn eigen hoofd. Ik zal de Eeuwige om zijn rechtvaardigheid loven, de naam van de Eeuwige, de Allerhoogste, bezingen.

Hebreeuwse tekst van Psalm 7

א שִׁגָּיוֹן לְדָוִד אֲשֶׁר-שָׁר לַיהוָה עַל-דִּבְרֵי-כוּשׁ בֶּן-יְמִינִי. ב יְהוָה אֱלֹהַי בְּךָ חָסִיתִי הוֹשִׁיעֵנִי מִכָּל-רֹדְפַי וְהַצִּילֵנִי. ג פֶּן-יִטְרֹף כְּאַרְיֵה נַפְשִׁי פֹּרֵק וְאֵין מַצִּיל. ד יְהוָה אֱלֹהַי אִם-עָשִׂיתִי זֹאת אִם-יֶשׁ-עָוֶל בְּכַפָּי. ה אִם-גָּמַלְתִּי שׁוֹלְמִי רָע וָאֲחַלְּצָה צוֹרְרִי רֵיקָם. ו יִרַדֹּף אוֹיֵב נַפְשִׁי וְיַשֵּׂג וְיִרְמֹס לָאָרֶץ חַיָּי וּכְבוֹדִי לֶעָפָר יַשְׁכֵּן סֶלָה. ז קוּמָה יְהוָה בְּאַפֶּךָ הִנָּשֵׂא בְּעַבְרוֹת צוֹרְרָי וְעוּרָה אֵלַי מִשְׁפָּט צִוִּיתָ. ח וַעֲדַת לְאֻמִּים תְּסוֹבְבֶךָּ וְעָלֶיהָ לַמָּרוֹם שׁוּבָה. ט יְהוָה יָדִין עַמִּים שָׁפְטֵנִי יְהוָה כְּצִדְקִי וּכְתֻמִּי עָלָי. י יִגְמָר נָא רַע רְשָׁעִים וּתְכוֹנֵן צַדִּיקוּבֹחֵן לִבּוֹת וּכְלָיוֹת אֱלֹהִים צַדִּיק. יא מָגִנִּי עַל-אֱלֹהִים מוֹשִׁיעַ יִשְׁרֵי-לֵב. יב אֱלֹהִים שׁוֹפֵט צַדִּיק וְאֵל זֹעֵם בְּכָל-יוֹם. יג אִם-לֹא יָשׁוּב חַרְבּוֹ יִלְטוֹשׁ קַשְׁתּוֹ דָרַךְ וַיְכוֹנְנֶהָ. יד וְלוֹ הֵכִין כְּלֵי מָוֶת חִצָּיו לְדֹלְקִים יִפְעָל. טו הִנֵּה יְחַבֶּל-אָוֶן וְהָרָה עָמָל וְיָלַד שָׁקֶר. טז בּוֹר כָּרָה וַיַּחְפְּרֵהוּ וַיִּפֹּל בְּשַׁחַת יִפְעָל. יז יָשׁוּב עֲמָלוֹ בְרֹאשׁוֹ וְעַל קָדְקֳדוֹ חֲמָסוֹ יֵרֵד. יח אוֹדֶה יְהוָה כְּצִדְקוֹ וַאֲזַמְּרָה שֵׁם-יְהוָה עֶלְיוֹן.

Luister naar Psalm 7

Luister naar Psalm 7 in het Hebreeuws.

Toelichting op Psalm 7

Psalm 7 gaat over de mysteries van de menselijke geest
Onze Joodse Tzadikkiem (rechtvaardigen) zijn de dokters van de ziel. Zij zijn in staat plaatsen te bereiken die geen medische of wetenschappelijke expert kan bereiken. Het meest moeilijke is de menselijke geest. Psalm 7 laat enig licht schijnen op de mysteries van de menselijke geest.

Koning Saul is de moeilijkste vijand van David
David werd constant bedreigd door vijanden. De moeilijkste vijand was Koning David die constant David achterna jaagde. Steeds weer beloofde Saul te stoppen, maar begon dan weer met zijn acties. Tweemaal had David de mogelijkheid om met Saul af te rekenen, en tweemaal toonde hij genade. Bij beide gelegenheden toonde Saul berouw van zijn misdaden. Saul werd gekweld door jaloezie en dit leidde tot een depressie waardoor hij David achtervolgde.

David spreekt over zijn vijand Saul en de vijand binnen in hem
Here, mijn God, bij U schuil ik, verlos mij van al mijn vervolgers en red mij. Dit veronderstelt dat wanneer een rechtvaardig persoon als Saul hem wil doden, de fout misschien bij David zelf ligt. Wat zit er binnen in David dat Sauls haat veroorzaakt? Misschien ligt het aan Davids karakter.
Opdat hij niet als een leeuw mij verscheure, wegslepe, zonder dat iemand redt. De ziel kan verscheurd worden door jaloezie. Dit stukje vers kan zinspelen op Saul als leeuw, maar ook op Davids eigen handelingen.
Here, mijn God, indien ik dat gedaan heb, indien er onrecht kleeft aan mijn handen, indien ik hem kwaad gedaan heb, die vrede met mij had, ja, ik heb hem gered, die mij zonder oorzaak benauwde, dan moge de vijand mij vervolgen en achterhalen, en mijn leven ter aarde vertreden, en mijn ziel nederwerpen in het stof. David zegt dat hij anderen op de juiste manier heeft behandeld. Hij heeft zelfs zijn vijand in twee aangelegenheden laten gaan. Als dat niet het geval is dan moge ze David naar de aarde nemen.

David bevraagt zijn eigen motieven in het vrijlaten van Saul
De Kotzker Rebbe vertelt dat Ruben zijn broers overtuigt Jozef niet te doden maar in de put te gooien om hem later te redden. Rubens genade is niet zonder duistere motieven waarop de Midrasj inspeelt wanneer Ruben later terugkeert naar de put in termen van berouw. De Midrasj prijst Ruben als de eerste mens die berouw toont. Ook Adam en Kaïn tonen berouw maar Rubens berouw is anders. Hij realiseert zich dat zijn genade was omgeven met eigenbelang, want zijn vader kon hem verantwoordelijk houden voor de veiligheid van zijn jongere broer. Wat zou Ruben zeggen? Hoe kon hij Jakob onder ogen zien? Deze realisering, dat men een mitswa kan doen met gemengde motieven was een nieuw inzicht en gaf Ruben de status als de eerste mens die berouw toonde.

Zo vraagt David zich ook af of de genade die hij tegenover Saul toont geen eigenbelang in zich heeft waarvan hij zich niet bewust is. Als dat zo is dan moge de vijand mij vervolgen en achterhalen, en mijn leven ter aarde vertreden, en mijn ziel nederwerpen in het stof.

de geest van de mens is een valkuil
De geest van de mens is zo tricky dat we één ding kunnen denken maar op een ander niveau iets totaal anders voelen. Het is zo diep dat we in deze val kunnen trappen. Het is moeilijk werkelijk te weten en niet te ontkennen Ik zal den Here loven naar zijn gerechtigheid, en de naam des Heren, des Allerhoogsten, psalmzingen.

mitswot uitvoeren om door de beperkingen van dit sterfelijk leven te zien
Zoals de tsaddikiem zeggen: we hebben mitswot en door ze uit te voeren kunnen we door de mist heen kijken, zien door de beperkingen van dit sterfelijk leven.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Vaak doen we berouw uit eigenbelang. We willen er graag iets voor terugkrijgen van G'd: rijkdom, gezondheid, geluk, etc. Maar klopt dit eigenbelang wel? Laatst hoorde ik een lezing van een rabbijn die vertelde over het berouw van tzaddikiem (rechtvaardigen). Zij doen dit totaal zonder eigenbelang. Want, zo zeggen zij, het enige dat bestaat is G'd, dus in welk opzicht zouden we uit eigenbelang kunnen handelen? Eigenlijk zouden we dit voorbeeld van de tzaddikiem moeten volgen. Berouw is slechts bedoeld om naar G'd toe te groeien en omdat G'd het enige is dat bestaat moeten we ons realiseren dat het verder niet van belang is of we er voor ons gevoel wel of niets voor terugkrijgen. We krijgen er altijd iets voor terug, we groeien immers naar G'd toe. Dat is het enige wat telt en dat is ook de grootste beloning die we kunnen krijgen: één worden met G'd. Met behulp van de mitswot kunnen we nader tot G'd komen. Dat is ook de reden waarom G'd de mitswot heeft geschonken; niet als beperking van het leven, maar juist als een verruiming van het leven. De mitswot voeren ons naar G'd, naar de oneindigheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Psalm 5: Morgengebed - De Heer (God) biedt mij beschermingPsalm 5: Morgengebed - De Heer (God) biedt mij beschermingEen christelijke uitleg van Psalm 5, een morgengebed. David, de psalmist, bad niet bij vlagen, maar iedere morgen richtt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 7)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 12-11-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!