InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 4 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 4 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 4 - een Joodse uitleg In Psalm 4 zegt Koning David tegen de mannen die hem vervolgen dat ze zich moeten onderhouden met hun ziel wanneer ze gaan slapen en niet met de heidense wereld. Dit is wat de tzaddikiem (rechtvaardigen) ook zeggen. Sluit je af van het materialistische leven. Creëer een oase van rust, al is het alleen maar in je bed. Luister naar de stilte en bid dan. "Laat het licht Uws aanschijn op ons schijnen, HaShem." We moeten onze harten en gedachten afstemmen op het woord van HaShem (G'd).

Tekst Psalm 4

Een psalm van David. Antwoord mij als ik roep, God die mij recht doet. Geef mij ruimte als ik belaagd word, wees genadig, hoor mijn gebed. Machtigen, hoe lang nog maakt u mij te schande, is de schijn u lief, de leugen uw leidraad? De Eeuwige schenkt Zijn gunst aan wie Hem trouw is, de Eeuwige luistert als ik tot Hem roep.
.....
.....
In vrede leg ik mij neer en meteen slaap ik in, want u, Eeuwige, laat mij wonen in een vertrouwd en veilig huis.

De Hebreeuwse tekst van Psalm 4

א לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת מִזְמוֹר לְדָוִד. ב בְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱלֹהֵי צִדְקִי בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי חָנֵּנִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי. ג בְּנֵי אִישׁ עַד-מֶה כְבוֹדִי לִכְלִמָּה תֶּאֱהָבוּן רִיק תְּבַקְשׁוּ כָזָב סֶלָה. ד וּדְעוּ כִּי-הִפְלָה יְהוָה חָסִיד לוֹ יְהוָה יִשְׁמַע בְּקָרְאִי אֵלָיו. ה רִגְזוּ וְאַל-תֶּחֱטָאוּ אִמְרוּ בִלְבַבְכֶם עַל-מִשְׁכַּבְכֶם וְדֹמּוּ סֶלָה. ו זִבְחוּ זִבְחֵי-צֶדֶק וּבִטְחוּ אֶל-יְהוָה. ז רַבִּים אֹמְרִים מִי-יַרְאֵנוּ-טוֹב נְסָה עָלֵינוּ אוֹר פָּנֶיךָ יְהוָה. ח נָתַתָּה שִׂמְחָה בְלִבִּי מֵעֵת דְּגָנָם וְתִירוֹשָׁם רָבּוּ. ט בְּשָׁלוֹם יַחְדָּו אֶשְׁכְּבָה וְאִישָׁן כִּי-אַתָּה יְהוָה לְבָדָד לָבֶטַח תּוֹשִׁיבֵנִי.

Luister naar Psalm 4

Luister naar Psalm 4 in het Hebreeuws.

Toelichting op Psalm 4 van Rabbi Yitzchok Rubin

Een persoon is waar zijn gedachten zijn
Rabbi Jistchak Meir Rothenberg zei ooit eens: "Een persoon is waar zijn gedachten zijn." Wanneer u aan het leren bent in een bibliotheek maar met uw gedachten ergens anders zijn, dan bent in werkelijkheid ergens anders. Het zijn geen vreemde gedachten, maar uw eigen gedachten in uw hoofd.

heidense wereld
In Psalm 4 houdt Koning David zich met deze problematiek bezig. David wordt nagezeten door zijn zoon Absalom. De opstand van Absalom krijgt steun van de bevolking. Het lijkt alsof de bevolking ondergedompeld is in een fantasie dat als David uit het beeld verdwijnt, de Joden in overeenstemming komen met de heidense wereld om hen heen, en een beter leven gaan leiden.

David richt zich tot de leiders: "Gij mannen, hoe lang is mijn eer tot versmading, hoe lang hebt gij ijdelheid lief, jaagt gij de leugen na?" David richt zich niet tot de gewone man, maar tot de leiders. Zij moeten toch beter weten. Met hun lege fantasieën denken ze dat de heidense wereld beter is. Maar ze zullen bedrogen uitkomen. G'd zal naar David luisteren. Niet naar de mannen die op het punt staan te zondigen.

bezighouden met de ziel
David zegt tegen de mannen die hem vervolgen dat ze zich moeten onderhouden met hun ziel wanneer ze gaan slapen en niet met de heidense wereld. Dit is wat de tzaddikiem (rechtvaardigen) ook zeggen. Sluit je af van het materialistische leven. Creëer een oase van rust, al is het alleen maar in je bed. Luister naar de stilte en bid dan. "Laat het licht Uws aanschijn op ons schijnen, HaShem."

want Gij alleen, o Here, doet mij veilig wonen
David eindigt de Psalm met de woorden: "want Gij alleen, o Here, doet mij veilig wonen." Slechts wanneer we alleen wonen is er veiligheid. Dat wil niet zeggen fysiek apart wonen. We hebben een hogere roeping, we zijn de zonen van Abraham, Izaäk en Jacob, en we moeten zo handelen. Alleen door onze harten en gedachten af te stemmen op het woord van HaShem kunnen we fatale percepties vermijden. Door de Tora met heel ons hart te volgen kunnen we zeggen, zoals David deed, dat HaShem de druk van materialisme -dat ons omringt- vermindert.

Commentaar van Rashi op Psalm 4

Per vers het commentaar van Rashi, de Joodse Bijbelcommentator die leefde van 1040-1105. Rashi wordt beschouwd als de leraar van de leraren. Door alle traditionele Joden wordt Rashi als autoriteit op het gebied van de Joodse Bijbel en de Talmoed beschouwd. Vandaar dat het belangrijk is om zijn commentaar op de Psalmen weer te geven. Rashi gebruikt nieuw Hebreeuws aangevuld met Oud Franse woorden. Zijn taalgebruik is soms wat orakelachtig kort. Voor nadere verklaring is het verstandig een orthodox Joodse rabbijn te raadplegen.

Vers 1
Aan de dirigent met melodieën, een lied van David.

Aan de dirigent met melodieën: David heeft deze psalm ingesteld, zodat de Levieten die de melodieën uitvoeren wanneer ze op het podium zingen, het moeten reciteren. De uitdrukking van נצוח duidt degenen aan die zich op de dienst toeleggen, zoals de zaak wordt vermeld (Ezra 3: 8): "en benoemde de Levieten vanaf twintig jaar en ouder om het werk van het huis van de Heer te verrichten."

Vers 2
Wanneer ik roep, antwoord mij, o G'd van mijn gerechtigheid; in mijn benauwdheid heeft U me ontzet, wees mij genadig en luister naar mijn gebed.

in mijn benauwdheid heeft U me ontzet: in de dagen die over mij zijn heengegaan. Vanaf nu, wees mij genadig en luister naar mijn gebed.

Vers 3
Mensenzonen, hoe lang zal mijn eer worden geschonden? [Hoe lang] zul je van nutteloosheid houden? [Hoe lang] zul je constant leugens zoeken?

Mensenzonen: de zonen van Abraham, Isaak en Jakob, die mens worden genoemd. Over Abraham wordt gezegd (in Gen. 20:7): "Herstel de man zijn vrouw." Over Isaak wordt gezegd (ibid. 24:65): "Wie is die man ...?" Over Jakob wordt gezegd (ibid 25:27): "en Jakob was een eenvoudig man."

hoe lang zal mijn eer worden geschonden: hoe lang zal je me schande maken? (I Sam. 20:30): "dat u de zoon van Isaï kiest"; (ibid. 22:8), "toen mijn zoon een verbond sloot met de zoon van Isaï"; (ibid. vers 9), "Ik zag de zoon van Isaï"; (Ibid, 25:10), "Wie is David, en wie is de zoon van Isaï?" Ik heb geen naam.

zal je constant leugens zoeken: zal je jagen om leugens te vinden, bijvoorbeeld de Ziphites, die mij informeren, maar toch me vriendelijkheid tonen, en andere informanten zoals zij die in de tijd van Saul waren (1 Sam. 23:19): "Is David niet verstoppen ... op de heuvel van Hachilah?" En zo, velen.

Vers 4
Je zult weten dat de Heer de vrome man apart gezet heeft voor zichzelf; de Heer zal het horen als ik tot Hem roep.

heeft apart gezet: Hebr. הפלה, is gescheiden.

Vers 5
Beef en zondig niet; zeg [dit] in uw hart op uw bed en wees voor altijd stil.

Beef: beef voor de Heilige, gezegend zij Hij, en zondig niet.

zeg [dit] in uw hart op uw bed en wees voor altijd stil: breng uw hart [de gedachte] terug dat de Heilige, gezegend zij Hij, u daarover vermaande.

Vers 6
Offer offers van gerechtigheid en vertrouw op de Heer.

Offer offers van gerechtigheid: Voer rechtvaardige daden uit, en het zal zijn alsof je offers offert.

en vertrouw op de Heer: overgave aan u de goedheid, en zondig niet tegen Hem voor geld, in de hoop dat u door Saul wordt beloond.

Vers 7
Velen zeggen: "Wie zal ons goedheid tonen?" Steek het licht van Uw aangezicht over ons omhoog, o Heer.

Velen zeggen: "Wie zal ons goedheid tonen?": Er zijn veel Joden die de naties van de wereld in rijkdom en rust zien en zeggen: "Wie zal ons goedheid tonen", om rijk te zijn en verlangens te bereiken zoals deze mensen?

Steek over ons op: Hebreeuws נסה Verhef over ons voor een banier het licht van Uw aangezicht, een uitdrukking van (Jesaja 62:10): "hef een banier op (נס)" (ibid 49:22), "Ik zal Mijn standaard verhogen (נסי). "Een andere interpretatie: נס is reflordir (?) (Resplendir) in het Oudfrans, glanst als (Zacharia 9:16)," kroonstenen schitteren (מתנוססות). "Maar ik benijd hen niet, want vreugde heeft in mijn hart gegeven vanaf het moment dat het koren en de wijn van de natiën zijn toegenomen. Ik ben er zeker van dat als degenen die Hem boos maken [zulke] [rust] hebben, hoeveel te meer zullen zij die Zijn wil verrichten het in de toekomst hebben, wat de dag is waarop zij hun beloning ontvangen!

Vers 9
In vrede samen, ik ging liggen en slapen, want U, o Heer, zou me alleen laten wonen in veiligheid.

In vrede samen, ging ik liggen en slapen: als Israël vrede met me had, dan ging ik liggen en sliep ik in vertrouwen, en ik zou geen tegenstander of vijand vrezen.

alleen in veiligheid: zoals (in Deuteronomium 33:28): "veilig en alleen, de bron van Jakob." Het is een uitdrukking van veiligheid en kalmte, dat hij geen troepen bij hem moet stationeren.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

In onze materialistische wereld is het moeilijker dan ooit om ons er van af te sluiten. Constant proberen we oplossingen te zoeken in de materialistische wereld en verliezen we G'd uit het oog. Steeds komen we dan weer bedrogen uit. We kunnen beter een voorbeeld nemen aan de rechtvaardigen. Zij sluiten zich af van de materialistische wereld en leven in rust. Afsluiten van de materialistische wereld wil niet zeggen er geen contact mee te hebben, maar meer dat het verheven dient te worden. Taak is om van deze wereld een woning voor G'd te maken. Dit is een wereld waar zowel G'd als de mens zich thuis voelt. Dit houdt dus in dat Joden de Tora moeten naleven. Het is zaak zich af te sluiten voor ideeën van heidense (dus niet-Joodse) godsdiensten. Alleen met behulp van de Tora kan de wereld goddelijk worden. Voor niet-Joden geldt in dit geval de naleving van de Noachidische geboden. Op deze wijze kunnen zij bijdragen aan het vervolmaken van de Schepping.

Lees verder

© 2008 - 2019 Etsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Bijbel in de praktijk: vertrouwen in het levenDe Bijbel in de praktijk: vertrouwen in het levenPiekeren is menselijk en vaak zie je ‘beren op je pad’. Of ben je nog grenzeloos vol vertrouwen en voel je je nog veilig…
Bijbel - Psalm 2: in jonge taalBijbel - Psalm 2: in jonge taalDe schrijver van Psalm 2 heeft een boodschap voor de mensen die het voor het zeggen hebben in hun land. Hij wil hen waar…
Bijbel - Psalm 3 in jonge taalBijbel - Psalm 3 in jonge taalPsalm 3 is geschreven door David nadat hij achterna gezeten werd door zijn zoon Absalom. Hij schrijft over de angst die…
Bijbel - Psalm 4 in jonge taalBijbel - Psalm 4 in jonge taalAls je problemen hebt en geen hulp zoekt kunnen je problemen niet opgelost worden. Psalm 4 is een tekst om je aan te spo…
Mooie bijbelteksten en gedichtjes voor op een geboortekaartMooie bijbelteksten en gedichtjes voor op een geboortekaartChristelijke ouders kiezen er vaak voor om een bijbelse tekst, gedicht of versje op een geboortekaartje te zetten. Het k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 4)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad
  • Rashi's commentaar op de Bijbel - http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/116426-joodse-denkers-rasji-bijbelcommentaar-in-joodse-traditie.html

Reageer op het artikel "Tehilliem: Psalm 4 - een Joodse uitleg"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Etsel
Laatste update: 06-10-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Bronnen en referenties: 5
Schrijf mee!