Tehilliem: Psalm 4 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 4 - een Joodse uitleg In Psalm 4 zegt Koning David tegen de mannen die hem vervolgen dat ze zich moeten onderhouden met hun ziel wanneer ze gaan slapen en niet met de heidense wereld. Dit is wat de tzaddikiem (rechtvaardigen) ook zeggen. Sluit je af van het materialistische leven. Creëer een oase van rust, al is het alleen maar in je bed. Luister naar de stilte en bid dan. "Laat het licht Uws aanschijn op ons schijnen, HaShem." We moeten onze harten en gedachten afstemmen op het woord van HaShem (God).

Tekst Psalm 4

Een psalm van David. Antwoord mij als ik roep, God die mij recht doet. Geef mij ruimte als ik belaagd word, wees genadig, hoor mijn gebed. Machtigen, hoe lang nog maakt u mij te schande, is de schijn u lief, de leugen uw leidraad? De Eeuwige schenkt Zijn gunst aan wie Hem trouw is, de Eeuwige luistert als ik tot Hem roep.
.....
.....
In vrede leg ik mij neer en meteen slaap ik in, want u, Eeuwige, laat mij wonen in een vertrouwd en veilig huis.

De Hebreeuwse tekst van Psalm 4

א לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת מִזְמוֹר לְדָוִד. ב בְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱלֹהֵי צִדְקִי בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי חָנֵּנִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי. ג בְּנֵי אִישׁ עַד-מֶה כְבוֹדִי לִכְלִמָּה תֶּאֱהָבוּן רִיק תְּבַקְשׁוּ כָזָב סֶלָה. ד וּדְעוּ כִּי-הִפְלָה יְהוָה חָסִיד לוֹ יְהוָה יִשְׁמַע בְּקָרְאִי אֵלָיו. ה רִגְזוּ וְאַל-תֶּחֱטָאוּ אִמְרוּ בִלְבַבְכֶם עַל-מִשְׁכַּבְכֶם וְדֹמּוּ סֶלָה. ו זִבְחוּ זִבְחֵי-צֶדֶק וּבִטְחוּ אֶל-יְהוָה. ז רַבִּים אֹמְרִים מִי-יַרְאֵנוּ-טוֹב נְסָה עָלֵינוּ אוֹר פָּנֶיךָ יְהוָה. ח נָתַתָּה שִׂמְחָה בְלִבִּי מֵעֵת דְּגָנָם וְתִירוֹשָׁם רָבּוּ. ט בְּשָׁלוֹם יַחְדָּו אֶשְׁכְּבָה וְאִישָׁן כִּי-אַתָּה יְהוָה לְבָדָד לָבֶטַח תּוֹשִׁיבֵנִי.

Toelichting op Psalm 4

Een persoon is waar zijn gedachten zijn

Rabbi Jistchak Meir Rothenberg zei ooit eens: "Een persoon is waar zijn gedachten zijn." Wanneer u aan het leren bent in een bibliotheek maar met uw gedachten ergens anders zijn, dan bent in werkelijkheid ergens anders. Het zijn geen vreemde gedachten, maar uw eigen gedachten in uw hoofd.

heidense wereld

In Psalm 4 houdt Koning David zich met deze problematiek bezig. David wordt nagezeten door zijn zoon Absalom. De opstand van Absalom krijgt steun van de bevolking. Het lijkt alsof de bevolking ondergedompeld is in een fantasie dat als David uit het beeld verdwijnt, de Joden in overeenstemming komen met de heidense wereld om hen heen, en een beter leven gaan leiden.

David richt zich tot de leiders: "Gij mannen, hoe lang is mijn eer tot versmading, hoe lang hebt gij ijdelheid lief, jaagt gij de leugen na?" David richt zich niet tot de gewone man, maar tot de leiders. Zij moeten toch beter weten. Met hun lege fantasieën denken ze dat de heidense wereld beter is. Maar ze zullen bedrogen uitkomen. God zal naar David luisteren. Niet naar de mannen die op het punt staan te zondigen.

bezighouden met de ziel

David zegt tegen de mannen die hem vervolgen dat ze zich moeten onderhouden met hun ziel wanneer ze gaan slapen en niet met de heidense wereld. Dit is wat de tzaddikiem (rechtvaardigen) ook zeggen. Sluit je af van het materialistische leven. Creëer een oase van rust, al is het alleen maar in je bed. Luister naar de stilte en bid dan. "Laat het licht Uws aanschijn op ons schijnen, HaShem."

want Gij alleen, o Here, doet mij veilig wonen

David eindigt de Psalm met de woorden: "want Gij alleen, o Here, doet mij veilig wonen." Slechts wanneer we alleen wonen is er veiligheid. Dat wil niet zeggen fysiek apart wonen. We hebben een hogere roeping, we zijn de zonen van Abraham, Izaäk en Jacob, en we moeten zo handelen. Alleen door onze harten en gedachten af te stemmen op het woord van HaShem kunnen we fatale percepties vermijden. Door de Tora met heel ons hart te volgen kunnen we zeggen, zoals David deed, dat HaShem de druk van materialisme -dat ons omringt- vermindert.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

In onze materialistische wereld is het moeilijker dan ooit om ons er van af te sluiten. Constant proberen we oplossingen te zoeken in de materialistische wereld en verliezen we God uit het oog. Steeds komen we dan weer bedrogen uit. We kunnen beter een voorbeeld nemen aan de rechtvaardigen. Zij sluiten zich af van de materialistische wereld en leven in rust. Afsluiten van de materialistische wereld wil niet zeggen er geen contact mee te hebben, maar meer dat het verheven dient te worden. Taak is om van deze wereld een woning voor God te maken. Dit is een wereld waar zowel God als de mens zich thuis voelt. Dit houdt dus in dat Joden de Tora moeten naleven. Het is zaak zich af te sluiten voor ideeën van heidense (dus niet-Joodse) godsdiensten. Alleen met behulp van de Tora kan de wereld goddelijk worden. Voor niet-Joden geldt in dit geval de naleving van de Noachidische geboden. Op deze wijze kunnen zij bijdragen aan het vervolmaken van de Schepping.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijbel - Psalm 1: in jonge taalBijbel - Psalm 1: in jonge taalPsalm 1 is zo vertaald naar de taal van jongeren dat het zoveel mogelijk aansluit bij de hedendaagse beleving. De tekst…
Bijbel - Psalm 4 in jonge taalBijbel - Psalm 4 in jonge taalPsalm 4 is een lied om je aan te sporen tot inkeer en rust. Zoek contact met God voordat je actie onderneemt naar je vri…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 4)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 18-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!