InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Gebruiken rond sterven en dood: de soefi-beweging

Gebruiken rond sterven en dood: de soefi-beweging

Gebruiken rond sterven en dood: de soefi-beweging Hazrat Inayat Khan leefde van 1882 tot 1927 in India. Hij heeft de soefi-beweging gesticht. Bij de soefi-beweging gaat het om het zoeken naar het wezenlijke: 'God in ons'.

Gemeenschappelijke kern

De soefi-beweging stelt dat alle godsdiensten een gemeenschappelijke kern hebben. In de eredienst leest men daarom uit de heilige geschriften van verschillende godsdiensten. Bij de soefi-beweging gaat het om het zoeken naar het wezenlijke: 'God in ons'.

Ziekte

Ziekte is een verstoring van evenwicht, bijvoorbeeld een verstoring van het evenwicht tussen lichaam en geest. Het ligt daarom voor de hand dat om te herstellen, er gestreefd moet worden naar herstel van het evenwicht.

Bij het streven naar herstel van het evenwicht kan benut worden:
  • goede ademhaling en dus frisse lucht
  • fris water, bijvoorbeeld bronwater
  • dagelijks tijd maken voor concentratie, bijvoorbeeld door de gordijnen om het bed dagelijks een poosje te sluiten
  • duidelijke informatie over de medicijnen en de eventuele bijwerkingen
  • bij ernstig zieken hulp van een geestelijk begeleider

Dood

Bij de dood zet het leven zich voort zoals een druppel water wordt opgenomen in de oceaan.

Als je voor een lid van de soefi-beweging zorgt:

Als je voor een lid van de soefi-beweging zorgt is het - net als wanneer je voor iemand anders zorgt - belangrijk te geven:
  • je aandacht
  • je toewijding
  • je liefde

Als iemand stervende is en er geen geestelijk begeleider is, kun je zelf ook iets doen. Je kunt voorlezen uit de boeken van Hazrat Inayat Khan. Deze boeken kun je vinden in de bibliotheek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Soefisme, mystieke bewegingSoefisme is de naam voor de mystieke tak binnen de Islam. Het was, zeker de eerste eeuwen, een vrijwel volledig individu…
Gebruiken rond sterven en dood: protestants christendomGebruiken rond sterven en dood: protestants christendomGebruiken verschillen per cultuur en per religie, gebruiken rond sterven en dood verschillen dus ook. Hier wil ik de geb…
Gebruiken rond sterven en dood: rooms-katholicismeGebruiken rond sterven en dood: rooms-katholicismeGebruiken verschillen per cultuur en per religie. Gebruiken rond sterven en dood verschillen dus ook. Hier wil ik de geb…
Waarom gaan we doodWaarom gaan we doodDood gaan we allemaal. Velen vragen zich af wanneer. Je kan dood gaan door ziekte, ouderdom of door een ongeval. In een…
Japanse mythologie: ShinigamiPersonificaties van de dood kent men in veel culturen en landen. Per folklore verschillen de kenmerken weer een beetje,…
Bronnen en referenties
  • Westers gezin in vergelijkend en historisch perspectief, OU
  • Keerzijde, A.G. van Gilse

Reageer op het artikel "Gebruiken rond sterven en dood: de soefi-beweging"

Reacties

Jan Tiemen, 13-11-2012 15:09 #2
Jammer dat het hier zo summier gebleven is. Zeker in Nederland is het Soefisme in de 20-30er jaren erg aangeslagen: Grote Crisis - vliegende tering - verzorging van zieken en doden - Haagse Courant - Inayat Khan - Tiemen Huisman - Frederik van Eeden - delen van alles wat je hebt enz. enz. Het had hier niets met moslims te maken, maar des te meer met praktische menselijkheid.

Sasati (infoteur), 19-10-2012 12:14 #1
Hallo Judith,

Ik vind het erg kort door de bocht om te stellen dat het soefisme allle religies gelijk stelt. Dat geldt misschien voor het soefisme van Inayat Khan, maar zeker niet voor alle vormen van het soefisme. De oorsprong van het soefisme is te vinden in de Islam en Inayat Khan is ook zeker niet de grondlegger van het soefisme. Van zijn vorm van soefisme misschien (waar verder niets mis mee is), maar ik ken veel soefisten die tegelijkertijd die-hard moslims zijn, ze kijken niet neer op andere religies, maar voor hen is de Islam wel de ware religie, waarbij ze van het soefisme gebruik maken om dichter bij God/Allah te komen.

Met vriendeljike groeten,
Sasati Reactie infoteur, 19-10-2012
Bedankt voor je aanvulling.

Infoteur: Judithm
Laatste update: 04-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Dood
Reacties: 2
Schrijf mee!