InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Gebruiken rond sterven en dood: Jehovah's Getuigen

Gebruiken rond sterven en dood: Jehovah's Getuigen

Gebruiken rond sterven en dood: Jehovah's Getuigen James Taze Russell heeft in 1875 de beweging van de Jehovah's Getuigen gesticht. Nog steeds wordt de beweging centraal vanuit de Verenigde Staten geleid.

Geloof

Jehovah's Getuigen geloven dat het belangrijk is bijtijds te bekeren, want Jezus Christus zal spoedig komen om het duizendjarig rijk te stichten. Als je je bekeert, onderwerp je je aan een strikte discipline. Je wordt verondersteld te getuigen in woord en geschrift. En er wordt van je verwacht dat je de satanische machten van kerk en staat veroordeelt, bijvoorbeeld door militaire dienst te weigeren.

Ziekte

Ziekte en dood staan niet op zichzelf, maar zijn een gevolg van Adams zonde. Ziekte kan je ook ten goede komen, door het als een beproeving te zien. Omdat de patiënt de ziekte als beproeving ziet, kan de omgeving het de patiënt gemakkelijker maken door vriendelijkheid en begrip.

Bloedtransfusies worden totaal afgewezen. Houd hier rekening mee, want iedere poging om de patiënt hierover van gedachten te laten veranderen, is niets meer of minder dan een extra belasting voor de patiënt.

Omdat het weigeren van een bloedtransfusie het weigeren van een behandeling is, wordt in ziekenhuizen vaak van de patient of van diens wettelijk vertegenwoordiger gevraagd om een verklaring te tekenen.

Dood

De dood is het einde van het leven. Dat leven zal pas op de dag van de opstanding der doden worden voortgezet, in paradijselijke vorm. Met dit vooruitzicht is het daarom niet ongewoon als een Jehovah's Getuige met een zekere blijmoedigheid sterft.

Ouderlingen

Voor een ernstig zieke of stervende is bezoek van ouderlingen erg belangrijk. Als je voor een Jehovah's Getuige zorgt en je ziet geen ouderlingen komen, dan bewijs je je patiënt een dienst door een berichtje naar de plaatselijke gemeente te sturen. Je kunt het adres hiervan vinden in het telefoonboek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jehovah's getuigenMisschien heb je ze wel eens voor je deur zien staan: de Jehovah’s getuigen. Ga je met ze in gesprek of wimpel je ze af?…
Jehovah's GetuigenDe Kerkgenootschap van de Jehovah's Getuigen heet officieel de Christelijke Gemeente van Jehovah's Getuigen. Ze staan me…
Jehovah’s getuigen in de Tweede WereldoorlogJehovah’s getuigen werden tijdens de Tweede Wereldoorlog fanatiek vervolgd. Zodra de nazi’s aan de macht kwamen, verbode…
Gebruiken rond sterven en dood: protestants christendomGebruiken rond sterven en dood: protestants christendomGebruiken verschillen per cultuur en per religie, gebruiken rond sterven en dood verschillen dus ook. Hier wil ik de geb…
Congres Jehova’s Getuigen in Assen in 2011Jehova’s uit Nederland kwamen in augustus bijeen in Assen voor het jaarlijkse congres. Het Jehova’s congres voor het noo…
Bronnen en referenties
  • Westers gezin in vergelijkend en historisch perspectief. OU
  • Keerzijde, A.G. van Gilse

Reageer op het artikel "Gebruiken rond sterven en dood: Jehovah's Getuigen"

Reacties

Dris, 24-01-2017 10:32 #7
Mag je een kaart sturen bij overlijden? De vader van een collega van mij ligt op sterven en nu willen wij een kaart sturen, mag dat?

Arno, 24-04-2016 07:23 #6
Totaal gestoorden mensen, die met kleine kinderen langs de deuren gaan om zieltjes te winnen. die kinderen geen kinderen laten zijn die hun verjaardag af pakken met hun zieke geest!
Als je een fout maakt dan moet je in die aula boeten doen dom volk!
Het is en blijft een sekte met veel zieken geesten!
Gewoon verbieden vooral om de zwakke en de kinderen te beschermen!

Monique, 12-04-2016 13:42 #5
Even een vraagje, gewoon uit nieuwsgierigheid. De vader van mijn collega was ernstig ziek, bij mijn weten was hij geen Jehova Getuige. Maar tijdens zijn ziekbed heeft hij heel veel bezoek gehad van Jehova getuigen. Deze man had geen geld, zat in de schuldsanering, en had (bijna) geen contact met andere mensen. Zijn huis bleek erg verwaarloosd en uiteindelijk moest hij noodgedwongen verhuizen, maar toch hebben deze mensen hem bijgestaan tot het einde toe. De man was veel te laag verzekerd, dus familieleden lieten hun neus niet zien voor eventueel onbetaalde rekeningen. Wie er wel waren, waren de Jehova's getuigen die hem de laatste eer kwamen brengen. Wordt dat bij meerdere niet Jehova's gedaan, of was de man misschien toch een getuige, zonder dat mijn collega dat wist van zijn vader?

S. de Boer, 08-07-2014 23:41 #4
Wat zegt de nieuwe wereldvertaling over begraven of cremeren voor jehovah's getuigen, mogen ze gecremeerd worden? (want staat nergens in de bijbel dat er iemand gecremeerd wordt, er wordt wel over begraven gesproken, en dat het lichaam de aarde toebehoord, hier concludeer ik zelf uit, dat begraven het beste is volgens de bijbel.

S. Pots, 08-06-2013 22:32 #3
Onthoud u van drogerijen. Hoe komt het dan dat een getuige zich vol laat pompen met morfine bij kanker, of zich laat vergiften met chemo? Dit zijn niet alleen Harddrugs maar ook nog vergiftige stoffen. Dus roken is onrein en morfine en chemo niet? Vandaar dat Jezus dus verwijgerde Hissop te nemen tijdens z, n sterven.

Florence, 20-06-2012 17:01 #2
Dat is zelden nodig. Bij zieke Jehovah getuigen zijn de ouderlingen als de kippen bij om hen in elke fase van ziekte en sterven intensief te begeleiden en terzijde te staan. Zij zullen er nauwgezet op toezien dat de wilsverklaring "GEEN BLOED" ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Voor hun eigen bestwil, uiteraard. Het gaat immers om het eeuwige leven. Speciale aandacht zal verder uitgaan naar spaargeld en andere waardevolle zaken die door God's organisatie liefdevol zal worden beheerd en nuttig besteed aan het predikingswerk in deze "laatste dagen van dit samenstel van dingen". Alle niet-JG zullen aan hun bed worden geweerd, zodat zij zonder extra belasting rustig kunnen sterven in de vaste hoop op de opstanding in het Paradijs. Een voorbeeld voor ons allen.

Rob, 11-06-2012 15:16 #1
Even iets weerleggen, J.T. Russell was niet de stichter van Jehovah's organisatie hij was een werktuig in handen van Jehovah God om Zijn wil te doen. De leider van de organisatie is géén mens maar Jezus Christus. Bij de opdracht en doop van een Jehovah's Getuige is hij/zij reeds bekeerd, tijd is niet van belang, áls het maar gebeurt. Sterfbedbekeringen zoals bij andere religies kennen wij niet. De overige inhoud van het artikel is correct weergegeven.
Dank u wel. Reactie infoteur, 11-06-2012
Bedankt voor uw aanvulling.

Infoteur: Judithm
Laatste update: 15-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Dood
Reacties: 7
Schrijf mee!