InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Gebruiken rond sterven en dood: rooms-katholicisme

Gebruiken rond sterven en dood: rooms-katholicisme

Gebruiken rond sterven en dood: rooms-katholicisme Gebruiken verschillen per cultuur en per religie. Gebruiken rond sterven en dood verschillen dus ook. Hier wil ik de gebruiken rond sterven en dood in het rooms-katholicisme bespreken.

Ziekte

Ziekte wordt door diep gelovigen gezien als een opdracht te lijden zoals Christus aan het kruis geleden heeft. Gezondheid en kracht worden gezien als een genade. Dat betekent dat je gezondheid en kracht krijgt van God, maar dat het niets te maken heeft met een beloning of verdienste.

Rituelen rond het afscheid

Rond het afscheid zijn er drie rituelen die van belang zijn:
  • de biecht
  • de eucharistie
  • de ziekenzalving of het sacrament der zieken

De biecht

Biechten wordt bij een priester gedaan en gaat over dingen waar iemand spijt van heeft. Zo iemand wordt dan door de priester, maar namens God, vergeven. Tegenwoordig wordt niet zo vaak meer gebiecht.

De eucharistie

De eucharistie is een dankzegging. In praktische zin betekent het dat een priester of andere gelovige de communie bij de zieke komt brengen.

De ziekenzalving

De ziektenzalving wordt ook wel 'bedienen' genoemd. De zieke, de familie van de zieke en de priester bidden samen en de zieke wordt gezalfd. Het is een vorm van afscheid nemen en naar de dood toeleven.

Euthanasie

Volgens de rooms-Katholieke Kerk mag euthanasie niet. De gelovigen doen het echter soms wel. Dit verschil kan schrijnende situaties opleveren. Iemand kiest (nooit zonder reden) voor euthanasie. Als de priester daarna de begrafenis niet wil verzorgen maakt dat de situatie niet gemakkelijker.
Pijnstillers mogen wel toegediend worden. Dit wordt gezien als een daad van medemenselijkheid.

Na de dood

Overledenen gaan naar de hemel. In de hemel zijn ze bij God en in de hemel is licht, vrede en rust.

Gebed

Katholieken bidden voor het eten en voor het slapen gaan. Ze slaan daarbij een kruis met de rechter hand:
  • hoofd
  • borst
  • linkerschouder
  • rechterschouder

Er zijn vastgestelde gebeden, maar ook persoonlijke gebeden. Katholieken geloven in een persoonlijke God die van ieder mens persoonlijk houdt. Bij het gebed kan ook geknield worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gebruiken rond sterven en dood: protestants christendomGebruiken rond sterven en dood: protestants christendomGebruiken verschillen per cultuur en per religie, gebruiken rond sterven en dood verschillen dus ook. Hier wil ik de geb…
De Vrij-katholieke Kerk: kerk van de toekomst?De kerken lopen leeg. Toch zijn veel mensen nog oprecht gelovig, maar geloven niet meer in de Kerk. De bisdommen krijgen…
Geschiedenis: de reformatie van de kerkGeschiedenis: de reformatie van de kerkDe reformatie in de kerk een paar honderd jaar geleden heeft erg veel invloed gehad. Door deze reformatie kennen we tege…
Pasen tradities: eieren leggen, Palmpasen en chocolade-eiVanaf februari zijn ze weer volop verkrijgbaar: chocolade paaseieren en paashazen. Ook schilderen we in deze tijd volop…
Waarom gaan we doodWaarom gaan we doodDood gaan we allemaal. Velen vragen zich af wanneer. Je kan dood gaan door ziekte, ouderdom of door een ongeval. In een…
Bronnen en referenties
  • Cursus Westers gezin in vergelijkend en historisch perspectief. OU.
  • Levensbeschouwelijk spel voor werkers in de zorg. Stichting Geloofsovertuiging en Levensbeschouwing.

Reageer op het artikel "Gebruiken rond sterven en dood: rooms-katholicisme"

Reacties

R., 11-10-2015 00:05 #2
Vraag.

Is bedienen hetzelfde als ziekenzalving?

Met vriendelijke groet.

R.

R., 10-10-2015 23:59 #1
Vraag.

Mag een pastor een persoon bedienen die niet lang meer te leven heeft?

Met vriendelijke groet,

R.

Infoteur: Judithm
Laatste update: 09-12-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Dood
Reacties: 2
Schrijf mee!