InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 70 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 70 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 70 – een Joodse uitleg David bidt in Psalm 70 dat zijn vijanden worden beschaamd en vernederd omdat zij hem beschamen en zich vermaken over zijn problemen. Dan zullen de rechtvaardigen zich verheugen en altijd liederen en lof zingen. David zoekt hulp bij G'd. Maar hoe weten we dat G'd redding biedt? Niet alle lijden kan worden verklaard. Soms is er pijn, dat is geen straf en geen herstel. We kunnen alleen weten dat wat er ook gebeurt van G'd is, dat God rechtvaardig is en dat Hij niet naar lijden verlangt. Maar tot het einde der dagen zullen we het 'waarom' moeten ondergaan.

Tekst Psalm 70

Voor de dirigent; van David, om te vermelden. O G'd, [haast] mij te redden; O Heer, haast mij naar mijn hulp. Mogen zij die mijn leven zoeken beschaamd en vernederd worden; moge diegenen die mijn kwaad willen, terugkeren en te schande worden. Laat hen terugkeren op het pad van hun schaamte, zij die zeggen: "Aha, aha." Mogen allen die U zoeken zich verheugen en verblijden, en mogen zij die Uw redding liefhebben voortdurend zeggen: "Moge G'd worden grootgemaakt." Maar ik ben arm en behoeftig, o G'd, haast mij; U bent mijn hulp en mijn redder, o Heer, stel niet uit.

Hebreeuwse tekst van Psalm 70

אלַֽ֜מְנַצֵּ֖חַ לְדָוִ֣ד לְהַזְכִּֽיר:
באֱלֹהִ֥ים לְהַצִּילֵ֑נִי יְ֜הֹוָ֗ה לְעֶזְרָ֥תִי חֽוּשָֽׁה:
גיֵבֹ֣שׁוּ וְיַחְפְּרוּ֘ מְבַקְשֵׁ֪י נַ֫פְשִׁ֥י יִסֹּ֣גוּ אָ֖חוֹר וְיִכָּֽלְמ֑וּ חֲ֜פֵצֵ֗י רָֽעָתִֽי:
דיָשׁוּבוּ עַל־עֵ֣קֶב בָּשְׁתָּ֑ם הָ֜אֹֽמְרִ֗ים הֶ֘אָ֣ח | הֶאָֽח:
היָ֘שִׂ֚ישׂוּ וְיִשְׂמְח֨וּ | בְּךָ֗ כָּל־מְבַ֫קְשֶׁ֥יךָ וְיֹֽאמְר֣וּ תָ֖מִיד יִגְדַּ֣ל אֱלֹהִ֑ים אֹֽ֜הֲבֵ֗י יְשֽׁוּעָתֶֽךָ:
ווַֽאֲנִ֚י | עָנִ֣י וְאֶבְיוֹן֘ אֱלֹהִ֪ים חֽוּשָׁ֫ה לִּ֥י עֶזְרִ֣י וּמְפַלְּטִ֣י אָ֑תָּה יְ֜הֹוָ֗ה אַל־תְּאַחַֽר:

Luister naar Psalm 70

Luister naar Psalm 70 in het Hebreeuws.

Toelichting op Psalm 70 van Rabbi Yitzchok Rubin

Koning David ziet zichzelf als noodgeval die snel hulp nodig heeft van HaShem. Hij vraagt G'd om hem op zijn waarde te toetsen. David vreest zijn vijanden die hem kwaad wensen en zijn ziel, die verbonden is met G'd, willen vernietigen. Hij vraagt G'd om mensen die hem uitlachen en vernederen hun schaamte van hun daden te laten voelen.

De wereld is geen vacuüm. Het is bedoeld om gevuld te worden met kennis van G'd. De vijanden van HaShem mogen alles wat heilig is niet in gevaar brengen. Joden mogen geen toeristen zijn in G'ds wereld; ze moeten G'd loven omdat Hij goed is. Joden moeten zich te allen tijde richten tot G'd, niet alleen als ze in gevaar verkeren, zodat bij wanhoop zij de ultieme verlossing van HaShem kunnen voelen. Iedere Jood kent momenten van angst en onzekerheid. Dan is het goed om te weten dat er niets anders bestaat dan G'd en dat er niets meer nodig is dan HaShem alleen. Alleen Hij kan redding bieden. Met deze kennis kunnen Joden doorgaan ondanks alle tegenslagen die ze in hun leven ondervinden. David vertelt de Joden dat ze gered zullen worden door HaShem. Iedere Jood moet dit beseffen zodat, als hij het moeilijk heeft, weet waar de waarheid ligt.

Commentaar van Rashi op Psalm 70

Vers 1
Voor de dirigent; van David, om te vermelden.

van David, om te vermelden: Dit is een uitdrukking van gebed, zoals (boven 20:8): "maar we bidden (נזכיר) in de naam van de Heer, onze G'd." Evenzo in (I) Kronieken (16:4): "aanroepen (להזכיר) ) en om de Heer te danken. ”In Midrash Psalmen (70:1) zag ik: dit is vergelijkbaar met een koning die boos werd op zijn kudde en de schaapskooi verwoestte en de kudde en de herder eruit haalde. Enige tijd later herstelde hij de kudde en herbouwde de schaapskooi, maar hij noemde de herder niet. De herder zei: "Zie, de kudde wordt hersteld en de schaapskooi wordt herbouwd, maar ik wordt niet genoemd." Evenzo zegt het in het vorige hoofdstuk: "Wanneer G'd Zion redt, enz., En zij die zijn naam liefhebben, wonen daarin . ”Zie, de schaapskooi is gebouwd en de kudde is erin gebracht, maar ik wordt niet genoemd. Daarom staat er: “Van David, om te vermelden. Oh G'd, om mij te redden. '

Vers 4
Laat hen terugkeren op het pad van hun schaamte, zij die zeggen: "Aha, aha."

Laat hen terugkeren op het pad van hun schaamte: Maat voor maat, zoals ze bij mij deden.

op het pad: Op datzelfde pad volgt, en ses trazes, op (hun) voetstappen.

zij die zeggen: over mij.

Aha: Een uitdrukking van vreugde, wanneer iemand ziet dat zijn wensen met betrekking tot zijn vijand zijn vervuld.

Vers 6
Maar ik ben arm en behoeftig, o G'd, haast mij; U bent mijn hulp en mijn redder, o Heer, stel niet uit.

haast mij: om [mij] te helpen.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Op papier lijken de woorden van koning David makkelijk over te komen: zoek G'd en Hij zal je redding bieden. Toch zijn veel hedendaagse Joden van hun geloof in G'd afgevallen vanwege de Holocaust. Hoe kon G'd dit ooit laten gebeuren? Deze vraag is echter juist geen obstakel voor geloof in G'd, zegt Rabbijn Dovid Dubov. Als er geen G'd is, kan je ook die vraag niet stellen. Zonder G'd is de Holocaust geen theologische vraag, maar een verklaring van hoe laag de mens kan afdalen. Dan luidt de vraag niet: “waar was G'd tijdens de Holocaust?” Maar eerder: "waar was de mens tijdens de Holocaust?"

Overigens was de Holocaust, hoe weerzinwekkend ook, niet iets nieuws. Joden werden al eeuwen vervolgd en toch bleven ze hun geloof in G'd trouw.

De Holocaust laat volgens Rabbijn Dovid Dubov echter wel iets nieuws zien, namelijk dat, ondanks dat men dacht niet meer in de Middeleeuwen te leven maar juist beschaafd te zijn, mensen niet op hun eigen intellect en hun gevoelens van rechtvaardigheid en gerechtigheid kunnen vertrouwen. Vaak waren het hoog opgeleide mensen die moordenaars werden. De mens moet verantwoordelijk zijn. Het gebod: "Gij zult niet moorden" moet worden verondersteld op "Ik ben de Heer, uw G'd."

Hoe gaan de grote Joodse vromen met het lijden om? We zien dat Abraham het oordeel van God betwistte en bad dat Sodom niet zou worden overgedragen. Dit is een van de verschillen tussen Noach en Abraham. De eerste bad niet voor zijn generatie zoals de laatste. We zien ook dat David G'd vragen stelt, zie Psalm 10, volgens de meeste commentaren een voortzetting van Psalm 9. We zien Jacob die zich fysiek voorbereidde op oorlog en ook bad.

In het Jodendom hanteren de Joden, volgens Chabad, alle drie de benaderingen. Voor de gewone Jood is het echter de houding van Job die hij accepteert. Wanneer iemand overlijdt, reciteren Joden de Tziduk HaDin, die nogal wat verzen van Job bevat.

We zien dat vromen vragen stelden en de status quo niet wilde accepteren. Hoewel het meestal gepaard ging met acceptatie. Bovendien is de wet dat wanneer iemand iets nodig heeft, hij ervoor moet bidden. Dit is de kern mitswa van Tefilah (gebed). G'd vragen en smeken om te helpen.

De conclusie is dat vragen over het lijden het geloof in G'd volgens Rabbijn Dovid Dubov niet minder hebben gemaakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tehilliem: Psalm 23 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 23 - een Joodse uitlegPsalm 23 wordt in vele Joodse gemeenten aan het eind van de dienst gezegd, gevolgd door het half-kaddiesj en bar'choe. T…
Tehilliem: Psalm 32 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 32 - een Joodse uitlegPsalm 32 spreekt over het vergeven van zonde en van het goede geluk van iemand die berouw heeft en aan God zijn hele har…
Tehilliem: Psalm 11 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 11 - een Joodse uitlegPsalm 11 beschrijft hoe Koning David een schuilplaats vindt bij HaShem (God). De goddelozen zullen altijd proberen te sc…
Tehilliem: Psalm 30 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 30 - een Joodse uitlegPsalm 30 leert ons dat we niet gestrest moeten raken wanneer God lijden brengt, want alleen door lijden kan men de Komen…
Tehilliem: Psalm 14 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 14 - een Joodse uitlegKoning David vertelt ons de werkelijkheid van het leven, maar hij doet het van een standpunt van hoop en belofte. Nergen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Chabad
  • Tenach (voor tekst Psalm 70)
  • Rhythm of the Heart - Rabbi Yitzchok Rubin
  • http://www.askmoses.com/en/article/243,18751/Where-was-G-d-during-the-Holocaust.html#articlepage

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 11-09-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!