InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 43 een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 43 een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 43  een Joodse uitleg In het Jodendom wordt Psalm 43 gezien als een betekenisvol gebed om de moeilijkheden van het lijden veroorzaakt door vijanden van het Joodse volk te boven te komen. Joden hopen dat God de Mashiach en de profeet Elia spoedig stuurt zodat zij hen naar de Heilige Tempel kunnen leiden om net als vroeger weer offers aan God te kunnen brengen. Psalm 43 wordt gezien als een vervolg op Psalm 42. In beide Psalmen wordt het verlangen naar God en Zijn verlossing uitgesproken.

Tekst Psalm 43

Verschaf mij recht, o God, vecht voor mijn zaak. Bescherm mij tegen een liefdeloos volk, vol list en bedrog. U bent toch mijn God, mijn toevlucht, waarom wijst U mij af, waarom ga ik gehuld in het zwart, door de vijand geplaagd? Zend Uw licht en Uw waarheid, laten zij mij geleiden en brengen naar Uw heilige berg, naar de plaats waar U woont. Dan zal ik naderen tot het altaar van God, tot God, mijn hoogste vreugde. Dan zal ik U loven bij de lier, God, mijn God. Wat ben je bedroefd, mijn ziel, en onrustig in mij. Vestig je hoop op God, eens zal ik Hem weer loven, mijn God die mij ziet en redt.

Tekst Psalm 43 in het Hebreeuws

א שָׁפְטֵנִי אֱלֹהִים וְרִיבָה רִיבִי מִגּוֹי לֹא-חָסִידמֵאִישׁ מִרְמָה וְעַוְלָה תְפַלְּטֵנִי. ב כִּי-אַתָּה אֱלֹהֵי מָעוּזִּי לָמָה זְנַחְתָּנִילָמָּה-קֹדֵר אֶתְהַלֵּךְ בְּלַחַץ אוֹיֵב. ג שְׁלַח-אוֹרְךָ וַאֲמִתְּךָ הֵמָּה יַנְחוּנִייְבִיאוּנִי אֶל-הַר-קָדְשְׁךָ וְאֶל-מִשְׁכְּנוֹתֶיךָ. ד וְאָבוֹאָה אֶל-מִזְבַּח אֱלֹהִים אֶל-אֵל שִׂמְחַת גִּילִיוְאוֹדְךָ בְכִנּוֹר אֱלֹהִים אֱלֹהָי. ה מַה-תִּשְׁתּוֹחֲחִי נַפְשִׁי וּמַה-תֶּהֱמִי עָלָיהוֹחִילִי לֵאלֹהִים כִּי-עוֹד אוֹדֶנּוּ יְשׁוּעֹת פָּנַי וֵאלֹהָי.

Toelichting op Psalm 43

Joden worden omringd door vele volkeren met allemaal hun eigenbelang. Ze slaan geen acht op het Joodse volk. Eerst proberen ze zoete broodjes te bakken met de Joden en hen voor hun karretje te spannen, vervolgens krijgen de Joden van overal en alles de schuld. Het eerste vers spreekt zowel over een volk als een mens. Want zodra het Joden betreft hebben ze beiden maar één doel....

Ondanks alle vijandigheid vragen Joden aan God Zijn waarheid te sturen. Want wanneer alles om ons heen list en bedrog is is het makkelijk de hoop te verliezen. Het lijkt makkelijker om leugens te accepteren dan om te vechten en te leven op hoop alleen. Koning David verwerpt die gedachten. De waarheid ligt alleen in Gods woorden. Trouw blijven aan dit feit zal ons brengen tot Zijn Heiligdom dat de waarheid is.

Onze zielen voelen zich aangetrokken tot heiligheid. We willen deel zijn van het altaar, een leven in heiligheid. Dit kan alleen door een spiritueel leven te leiden. Zoals een muzikant dagelijks moet oefenen om perfect te kunnen spelen zo moeten wij ons geestelijk leven dagelijks trainen. Het gaat niet om een enkele spirituele ervaring het duurt een leven lang. Geen ziel gaat verloren. Heb vertrouwen in God. Wanhoop niet en laat de vijand niet zijn overwinning uitroepen. Hoewel Gods Heiligdom nog niet aanwezig is, kan die wel in onze harten herbouwd worden.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Zolang de Verlossing nog niet heeft plaatsgevonden worden Joden door vijanden omringd. Het gaat niet alleen om fysieke vijandelijkheden, zoals de continue bedreiging van de Joodse staat, maar ook om vijandigheden richting het Jodendom als religie. Al eeuwenlang strijden Joden voor behoud van hun tradities en hun religie. En die strijd is nog steeds gaande. Op moment van dit schrijven medio 2012 worden Joden in Europa bedreigd in de uitvoering van hun tradities. Het gaat dan om rituele besnijdenis en rituele slacht die bepaalde politieke partijen en anderen willen afschaffen. Volgens hen gaat het om barbaarse rituelen. De rituele besnijdenis zou een trauma opleveren en rituele slacht zou pijnlijk zijn voor dieren.

Joden zien de rituele besnijdenis slechts als een kleine ingreep dat nauwelijks als pijnlijk wordt ervaren en verder ook geen trauma oplevert bij Joodse jongens/mannen. Het geschiedt op deskundige wijze op basis van duizenden jaren ervaring. De besnijdenis kent alleen maar voordelen en wordt in de VS ook bij veel niet-Joodse baby's uitgevoerd. Soms gebeurt het ook bij niet-Joodse kinderen op wat latere leeftijd indien blijkt dat er anders problemen ontstaan bij de seksuele gemeenschap. Ook wordt de besnijdenis tegenwoordig ingezet in Afrika bij niet-Joden om AIDS te bestrijden. Besneden mannen hebben namelijk minder kans op een HIV besmetting. Het is dus totaal ongepast om de besnijdenis als iets barbaars af te schilderen.

De hetze tegen rituele besnijdenis bij Joden en moslims lijkt meer ingegeven door antireligieuze motieven. Voor Joden betekent de besnijdenis een bevestiging van het Verbond tussen God en de Joden. Het leidt ook tot lichamelijke perfectie en volledige geestelijke groei. Het gaat dus niet zomaar om een rituele handeling. Er zit veel meer achter. Maar kennelijk willen niet-Joodse tegenstanders van de besnijdenis daar geen enkele rekening mee houden net zoals dat al eeuwenlang niet is gebeurd. Ook de Oude Grieken vonden het ongepast dat Joden zich lieten besnijden. Antiochus verbood de besnijdenis. En vrouwen die hun zonen toch lieten besnijden werden gedood met hun baby zonen om hun nek. Zo werden dus mensen gedood om de zogenaamde barbaarse besnijdenis tegen te gaan.

De Duitse Ethische Raad bepaalde op 23 augustus 2012 dat een besnijdenis in Duitsland alleen door professionele medici mag worden uitgevoerd. Hiermee geeft deze Raad dus indirect aan dat de Joodse besnijdenis niet veilig zou zijn, terwijl Joden juist kunnen bogen op duizenden jaren ervaring en er enorm veel literatuur over is verschenen. Joodse moheels zijn de enige echte specialisten op het gebied van besnijdenis.

Ondanks de hetze die tegen Joden wordt gevoerd moeten Joden vertrouwen blijven houden in God. Bij Hem ligt de waarheid. Alleen Hij is in staat het Joodse volk hulp te bieden. Het reciteren van deze Psalm helpt hierbij. God luistert altijd en zal Zijn volk nimmer in de steek laten. Juist in moeilijke tijden is God zeer nabij.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tehilliem: Psalm 23 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 23 - een Joodse uitlegPsalm 23 wordt in vele Joodse gemeenten aan het eind van de dienst gezegd, gevolgd door het half-kaddiesj en bar'choe. T…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • InfoNu: http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/20167-religieuze-geschiedenis-joden-29-griekse-vervolging.html
  • InfoNu: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/9834-betekenis-van-de-joodse-besnijdenis-briet-mila.html
  • InfoNu: http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/mens-en-samenleving/101107-nieuws-israel-nieuwsoverzicht-augustus-2012.html
  • Trouw: http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/2905728/2011/09/14/Oproep-artsen-tegen-jongensbesnijdenis.dhtml
  • Joods Actueel: http://joodsactueel.be/2012/08/29/amerikaanse-kinderartsen-over-besnijdenis-risicos-wegen-niet-op-tegen-voordelen/
  • Joodse bronnen
  • Tanach (Nederlandse tekst Psalm)

Reageer op het artikel "Tehilliem: Psalm 43 een Joodse uitleg"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!